کتاب نکات مبهم در کتاب مقدس- فصل یازدهم: ستایشِ یاعیلِ «قاتل» توسط دبوره
فصل یازدهم: ستایشِ یاعیلِ «قاتل» توسط دبوره
مخالفین میگویند که کتاب مقدس دارای منشأ الهی نیست، چون از قتل خائنانۀ سیسرا به وسیلۀ یاعیل دفاع نموده واز آن تجلیل کرده است. آنان همچنین اظهار میدارند نویسندۀ کتابی که از عملی چنین وحشیانه و فریبآمیز حمایت میکند، نمیتواند خدا باشد. پاسخ ساده به این استدلال مخالفین این است که کتاب مقدس از عمل یاعیل، دفاع یا تجلیل نمیکند. تنها کاری که کتاب مقدس انجام داده، ثبت تمام حقایق میباشد که البته یکی از این حقایق، پیشگویی دبوره نبیه است که در آن زمان یکی از داوران بود (داوران ۴:۴). دبوره در پیشگویی خود اعلام میدارد که سیسرا به دست یک زن کشته خواهد شد (داوران ۹:۴). ضمناً نوشته شده که دبوره و باراق، پس از رهایی از فشار ظالمانۀ سیسرا در سرود ستایشآمیز خود خطاب به خداوند چنین گفتند: «یاعیل زن حابر قینی از سایر زنان مبارک باد، از زنان چادرنشین مبارک باد» (داوران ۲۴:۵)، ولی هیچ اشارهای در کتاب مقدس نمیتوان یافت دال بر اینکه دبوره و باراق در این سرود ستایش و شکرگزاری، با الهام الهی سخن گفته باشند. اگر کتاب مقدس، دبوره را نبیه میخواند، دلیل بر آن نیست که بر هر عمل و سخن او صحّه گذاشته باشد .
همانطور که بلعام هم «نبی» خوانده میشود، ولی اعمال و سخنان وی مورد تأیید نیست (دوم پطرس ۱۶:۲). در هر قسمتی که بلعام، نبی نامیده شده به خاطر شرارتش توبیخ هم شده است. تعلیم کتاب مقدس این نیست که هر گفتۀ هر نبی از الهام خداست. برعکس، کتاب مقدس اظهار میدارد که ممکن است نبی دروغ بگوید (اول پادشاهان ۱۱:۱۳-۱۸). عمل یاعیل در هیچ جای کتاب مقدس تأیید نشده، بلکه فقط به ثبت و نگارش درآمده است. ستایش و شکرگزاری دبوره و باراق هم ذکر شده، ولی این دلیل بر تأیید و تصدیق آن نیست. پس ضرورتی ندارد از عمل یاعیل جانبداری کنیم. از سوی دیگر نباید به صورتی غیرعادلانه عمل یاعیل را محکوم نماییم. ما نمیتوانیم یاعیل را با معیارهای عهد جدید داوری کنیم، چون او حدود ۱۳۰۰ سال قبل از مسیح میزیست. وی در زمانی زندگی میکرد که دورۀ ظلم و جور بود و با کسی سر و کار داشت که وحشیانه به نابودی مردم میپرداخت. زمان، زمان جنگ بود ،آن هم نه با قوانین و مقرارت جدید جنگ. پس باید قضاوت خود را در مورد یاعیل با توجه به شرایط آن زمان انجام دهیم. با اینحال حتی اگر هیچ عذری برای کار یاعیل نیابیم، دلیل بر آن نخواهد بود که کتاب مقدس فاقد منشأ الهی است، چون کتاب مقدس بدون جانبداری از یاعیل فقط ماجرا را بیان میکند.
نوشتۀ آر. اِی. تورِی
ترجمۀ کشیش نینوس مقدسنیا
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |