سؤالات رایج

لطفاً اسامی پنج زنی که از یاران عیسی مسیح بودند را نام ببرید و کمی در باره آنها توضیح دهید؟

3.4/5 - (12 امتیاز)

نه فقط پنج زن بلکه زنان بسیاری، از یاران عیسی مسیح بودند و او را پیروی می کردند. مثلاً در انجیل متی 27: 55-56 چنین می خوانیم که:

«در آنجا زنان بسیاری که از جلیل در عقب عیسی آمده بودند تا او را خدمت کنند، از دور نظاره می کردند، که از آن جمله، مریم مجدلیه بود و مریم مادر یعقوب و یوشاء و مادر پسران زبدی.» (جهت اطلاع بیشتر به مرقس 15: 40-41 و مرقس 16: 1؛  یوحنا 19: 25؛ لوقا 23: 55-56 و 24: 9-10؛ لوقا 8: 1-3) مراجعه فرمایید.

اما اگر منظورتان زنانی است که نامشان برده شده، آن زنان عبارتند از:

مریم مادر عیسی، خالۀ عیسی، مریم مجدلیه، مریم و مرتا (خواهران ایلعاذر)، سالومه، مریم زن کلوپا، یونا همسر خوزا و سوسن.

در اناجیل به زنان بسیاری اشاره شده که پیروان وقف شده عیسی مسیح در دوران خدمت او بر زمین بودند. به نظر می رسد که برخی از این زنان از شوهر و پدرانشان مستقل بودند و بعضی نیز مستقلاً ثروتمند بودند. این زنان زندگی نسبتاً راحت و مرفه خود را در خانه ترک کرده و در مسافرت ها در شرایط بسیار سخت با عیسی همراه می شدند و برخلاف عرف عمومی، فرهنگ معمول زمان را نادیده گرفته، عیسی را وفادارانه پیروی و خدمت می کردند. بدون شک عیسی مسیح برای خدمت و پیروی این زنان ارزش زیادی قائل بود و از آن استقبال می کرد، که این مسئله منجر به این شد که زنان مزبور تبدیل به شاهدان قوی او در اسرائیل و تمام دنیا شدند (به اعمال رسولان 13: 30-31 مراجعه فرمایید).

در متی 12: 46-50 عیسی مسیح زنان را شاگردان خود می نامد و با اشاره به شاگردانش می فرماید: «و دست خود را به سوی شاگردان خود دراز کرده، گفت: اینانند مادر من و برادرانم. زیرا هر که اراده پدر مرا که در آسمان است بجا آوَرَد، همان برادر و خواهر و مادر من است.»

قابل ذکر است که در فرهنگ خاورمیانه ای آن زمان، یک سخنران وقتی خطاب به مخاطبین خود سخن می گفت می بایست این چنین اظهار می داشت: ” اینانند برادران و عموها و دایی های من.” و امری پذیرفته نبود که بگوید: ” اینانند مادر و خواهر و برادران من.” در ضمن این آیات نشان می دهند که شاگردان مسیح شامل مردان و زنان به صورت یکسان بوده اند.

در یوحنا 20: 16 مریم مجدلیه، عیسی را ربونی خطاب می کند که به زبان آرامی به معنای “ای معلم یا استاد من” می باشد، که بیان گر این مطلب است که مریم از شاگردان عیسی بوده است که او را استاد خود خطاب می کند.

در ضمن در اعمال رسولان 1: 13 و 14 شاهد این مطلب هستیم که زنان از شاگردان مسیح محسوب می شدند و با شاگردان او در بالاخانه دعا می کردند و منتظر نزول روح القدس بودند.

نوشتۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO