پاسخ به اسلامکتاب افسانۀ معجزات قرآن

کتاب افسانۀ معجزات قرآن: فصل اول، معجزات علمی- نقدی بر مسئلۀ طبقات زمین (قسمت نوزدهم)

رای بدهید

کتاب افسانۀ معجزات قرآن: فصل اول، معجزات علمی- نقدی بر مسئلۀ طبقات زمین

(قسمت نوزدهم)

طبقات زمین

اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الارضِ مِثلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ األمرُ بَینَهُن

خداوند کسی است که هفت آسمان آفرید و از زمین نیز مانند آنها خلق کرد و فرمانش نازل می شود در میان آن ها. (طلاق، 12)

زمین دارای سه لایۀ اصلی به نام های هسته، جُبّه (گوشته) و پوسته می باشد. هر کدام از زمین شناسان، تقسیماتی فرعی برای این سه لایه ذکر می کنند. طبق نظر برخی از آن ها، زمین دارای پنج لایۀ فرعی است و برخی نیز آن را شش لایه می دانند طوری که این تعداد همیشه در حال تغییر است.

معجزه سازان با استناد به آیة 12 سورۀ طلاق معتقدند زمین نیز مانند آسمان هفت طبقه دارد. ایشان همان گونه که هفت آسمان را هفت لایۀ اتمسفر معنی کرده بودند در این آیه نیز با توجه به عبارت وَمِنَ الارضِ مِثلَهُنَّ معتقدند زمین نیز مثل آسمان، دارای هفت لایه است. ایشان از میان تمام نظریه ها، به نظریة شش لایۀ فرعی در مورد زمین اشاره می کنند و با افزودن این مطلب که پوستة زمین دارای دو شکل قاره ای و اقیانوسی است تعداد را به هفت می رسانند و می گویند مطابق با گفتة قرآن، زمین نیز مثل آسمان دارای هفت لایه است و این یک معجزۀ علمی است.

خداوند کسی است که هفت آسمان آفرید و از زمین نیز مانند آنها (طلاق، 12)

اشکال اول

قاره و اقیانوس هر دو یک لایه هستند نه دو لایه.

لایه چیزی است که در زیر یا روی آن، لایه ای دیگر قرار دارد؛ یا به شکل تو در تو یا به شکل طبقه طبقه. طبقه باید روی یک طبقة دیگر سوار شود تا مفهوم طبقه طبقه بودن یا لایه لایه بودن در مورد آن صادق باشد. نه قاره روی اقیانوس سوار شده و نه اقیانوس روی قاره. پس نتیجه می گیریم حتی طبق این نظریه، زمین فقط شش لایه دارد و ادعای معجزه تراشان پوچ و بی معنی است.

قاره و اقیانوس لایه های زمین نیستند بلکه شکل ظاهری پوسته اند که 30 % آن شامل آب ها و70 % آن شامل خشکی هاست. به عبارت ساده تر، مفهوم قاره ای و اقیانوسی این است که پوستة زمین برخی جاها به صورت آب است و برخی جاها به صورت خشکی. درست مانند پوست انسان که برخی جاها به شکل ناخن است و برخی جاها به شکل مو. قاره و اقیانوس هرگز به شکل طبقه طبقه یا تو در تو روی هم سوار نشده اند که هر کدام از آن ها را یک لایه حساب کنیم. قاره و اقیانوس زمانی می توانستند لایه یا طبقات زمین محسوب شوند که مانند لایه های فرعی جبّه (لیتوسفر، استنوسفر، گوشتة زیرین) و هسته (هستة خارجی و هستة داخلی) روی هم سوار می شدند آن وقت می توانستیم بگوییم تعداد لایه های زمین هفت عدد است.

اشکال دوم

اشکال دوم این موضوع همان اشکالی است که برای لایه های اتمسفر در مبحث پیشین گفتیم زیرا اینجا نیز لایه های زمین تو در تو هستند نه طبقه طبقه.

منظور واقعی قرآن از هفت زمین

باید بگوییم منظور قرآن از هفت آسمان و هفت زمین، نه لایه های اتمسفر است و نه لایه های داخل زمین؛ بلکه مطابق صدها دلیل که در آیات متعدد به طور واضح دیده می شود قرآن به وجود هفت عدد آسمان و هفت عدد زمین درست مانند همین زمینی که ما روی آن زندگی می کنیم قائل است که هیچ کدام نیز وجود خارجی ندارند. زیرا چنان چه قبلاً نیز اشاره کردیم کسی که می گوید «خدا هفت رنگین کمان آفریده» احمقانه است که بگوییم معنای حرف او این است که رنگین کمان هفت رنگ دارد.

برگرفته از کتاب افسانۀ معجزات قرآن

نوشتۀ بهزاد پوربیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO