کشیشان، شبانان و خادمینکلیسا

شش عادت که برای دوام در زمان های سخت و بحرانی به ما کمک می کنند، کدامند؟

1/5 - (1 امتیاز)

شش عادت که برای دوام در زمان های سخت و بحرانی به ما کمک می کنند، کدامند؟

بيش از شصت سال است كه با خدا راه می روم و بيش از نيم قرن به خدمت او مشغول بوده ام و دوران زندگی و خدمت با خدا را در طول فصل های خوب و بد گذرانده ام . بدون شك روزهای سخت و تلخ به سراغ تو هم كه وفادارانه به كار خدا مشغول هستی، می آید.

و متأسفانه باید منتظر چنین ایامی بود. خدمت ما یک مسابقۀ دوی پنجاه متری نیست بلكه نوعی دوی ماراتون است و مشتاقم که مسابقۀ پیش رویت را به خوبی به پایان برسانی.

فراموش نكن که وفاداری تو نسبت به خانواده، كليسا و خدا اهميت بسزایی دارد. پولس در كولسيان 2: 6 به ما يادآوری می كند که: «پس همان گونه كه مسيح عيسای خداوند را پذيرفتيد در او سلوك كنيد.» صرف نظر از اين كه در چه خدمت یا سازمانی فعالیت می کنی، هدف من تقویت تو برای ادامه دادن به مسابقه است.

هر كس می تواند طی مدت شش ماه يا پنج سال در خدمت خود شکوفا شود. اما دعای من برای تو اين است كه خدا عطا  کند که تمام عمرت وفادار بمانی. در طول سال ها و اوقات سخت و طاقت فرسا، شش عادت به من كمك كرد تا خسته و مأيوس نمانم و به حركت خود ادامه دهم و وقتی از نظر فیزیکی، عاطفی، ذهنی و روحی ضعيف هستی، این عادت ها تو را برای ادامه دادن راهت تقویت می کند . آن ها چیزهایی نیستند که در کتاب ها خوانده ام و به تو منتقل می کنم بلکه از تجربیات زندگی و خدمت خود بیرون کشیده ام:

١- زندگی ام را پاکیزه نگه دارم

صدها شرح حال از مردان و زنان مسيحی خوانده ام كه خدا در طول قرن ها از آن ها در کشورهای مختلف استفاده کرده است و متوجه این نکته شده ام که  تصفیه و اصلاح مقدم بر هر تکلیف جدیدی است که به ما سپرده شده است. پیش از آن که  خدا کسی را به روشی تازه و بزرگ تر استفاده كند، ابتدا خواهان پاک سازی زندگی او است.

پولس این را با نوشتن آیۀ دوم تیموتاؤس 2: 21 به ما نشان می دهد: «هر که خود را از آن چه  گفتم پاک نگاه دارد، ظرفی خواهد بود که به کار مصارف مهم می آید، ظرفی مقدّس و مفید برای  صاحب خانه و مهیا برای  هر کار نیکو.» خدا به دنبال افراد با استعداد نیست تا برای کار خود از آن ها استفاده کند بلکه به دنبال افرادی است که می خواهند زندگی پاکیزه و عاری از گناه داشته باشند.

٢- چشمانم را باز نگه دارم

وقتی از شرايط سختی عبور می کنی، دید تو مانند دیدی که در تونل ها داری محدود می شود و بیشتر متمرکز خود می شوی و کاملاً طبیعی است که در چنین مواقعی دائم به مشکلات خود فکر می کنی. اما مزمور 105: 4 می فرماید: «چشمان خود را برای خدا باز نگاه دار، به کارهای او توجه کن؛ و برای نشانه های حضور او هشیار باش.» (ترجمۀ فارسی از ترجمۀ The Message کتاب مقدس) واژه ای که بیشتر از هر واژۀ دیگری در خدمت درک نشده، کلمۀ دید و رؤیاست. من دائماً از مردم این سؤال را می شنوم که: «مگر داشتن دید و رؤیا چقدر اهمیت دارد؟» داشتن دید و رؤیا به معنای دیدن آینده نیست. تجربۀ دو سال گذشته به همۀ ما آموخت كه هيچ كس نمی تواند آينده را پيش بينی كند و داشتن رؤیا و چشم انداز یعنی خدا را در موقعیت فعلی در حال کار ببینی و با او همگام شوی.

٣- قلب خود را شکرگزار و قدردان حفظ کنم

پزشكان می گويند که سالم ترين حس، حس شكرگزاری و قدردانی است. خدا از افراد شکرگزار استفاده می کند و افراد ناسپاس را به کار نمی گیرد و برکت نمی دهد. كتاب مقدس ما را تشویق می کند که: «در اوقات تنگی و خوشی، دل های خود را برای پرستش مسیح هشیار نگاه دارید.» (اول پطرس 3: 15 ترجمۀ فارسی از ترجمۀ The Message کتاب مقدس). من به تجربه ديده ام كه غالباً مردم زمانی در خدمت خود فرسوده می شوند که حالت شکایت و ناله را جایگزین شکرگزاری می کنند. در خدمت خود مسائل زیادی برای شکایت و ناله پیدا می کنی. ما در دنیای مأیوس و شکسته زندگی می کنیم و با افراد ناامید و افسرده زندگی می کنیم و نمی توانی انتظار داشته باشی که همه چیز باب مراد تو پیش برود. خدمت ما امری است پیچیده و به هم ریخته و کلید طول عمر خدمت ما، چیزی غیر از شکرگزاری نیست.

٤- هدفم را ثابت نگاه دارم

به منظور آماده شدن برای روزهای سخت و طاقت فرسا، این آیه را به خاطر بسپار: «ای خداوند، صلح و آرامش کامل به آن هایی که در اندیشه های خود راسخ اند و به تو توکّل دارند، عطا فرما.» (اشعیا 26: 3 ترجمۀ مژده برای عصر جدید)

هر وقت که در مورد چیزی در زندگی خود گیج شدی یا شک داشتی به پنج هدفی که در مأموریت بزرگ وجود دارد بازگرد یعنی شناخت و محبت خدا، تعلق به خانوادۀ او، رشد در مسیح، خدمت به مسیح و رساندن پیام مسیح. اين نمودارِ بنیادینِ زندگی مسیحی است. هر گاه مشوش هستی و با شک و تردید گریبان گیر هستی، به اهداف خدا برگرد.

٥- تمرکز خود را بر کلام خدا حفظ کنم

وقتی شرايط سخت است نمی توانی بر اخبار یا آنچه رسانه های اجتماعی به خورد تو می دهند وابسته باشی. مهم  این نیست که چه بر سر تو می آید. مهم این است که  به کلام خدا پایبند بمانی. چرا؟ چون: «این دو چیز هرگز نمی توانند تغییر کنند: وقتی خدا وعده ای می دهد، نمی تواند دروغ بگوید و وقتی  سوگندی یاد می کند، باز هم نمی تواند دروغ بگوید. این چیزها ما را که به خدا برای امنیت روی آورده ایم، دلگرم می سازند. آن ها به ما قوت می بخشند تا امیدی را که به ما داده شده است حفظ کنیم.» (عبرانیان 6: 18 ترجمۀ معاصر)

در ایام سخت می توانی روی کلام  خدا حساب کنی چون همیشه حقیقت دارد. هرگز این شک را به خود راه نده که آیا در کلام خدا امنیت دارم یا خیر؟

٦- افکار خود را بر عیسی نگه دارم

روانشناسان در مورد دو نوع انگيزه سخن می گويند: درونی و بیرونی. وقتی كاری را به خاطر پاداشِ قول داده شده يا ترس از مجازات انجام می دهيم، انگيزۀ ما از جنس بیرونی است.

ولی وقتی كاری را با این انگیزه انجام می دهیم که رضایت خاطر داشته باشیم و عطایا و استعدادهای ما ابراز شود و مردم هم از ما خوششان بیاید یا نوعی احساس خوب به ما منتقل شود، حاکی از انگیزۀ درونی است.

اما انگيزۀ عالی تری نیز وجود دارد یعنی تأثیری که خدمت ما بر ابدیت ما دارد و این انگیزه ای قوی تر از انگیزه های بیرونی و درونی است. درست به همین دلیل عبرانیان 12: 1-2 می فرماید: «با صبر و شکیبایی در این  میدان به سوی هدف بدویم… و به عیسی چشم بدوزیم که چنین ایمانی را در قلب ما ایجاد کرده و آن را کامل خواهد ساخت.» (ترجمۀ معاصر)

عيسی می توانست هر چيزی را تحمل كند زيرا همیشه چشمانش به ابدیت دوخته شده بود. به همین دلیل بود که توانست رنج جانکاه صلیب را تحمل  کند. با تمرکز فکر خود به ابدیت، می توانی هر رنج و سختی در خدمت را تحمل کنی.

شبان و کشیش عزیز، شاید به جایی رسیده ای که احساس می کنی پایان خط است و می خواهی خدمت خود را رها کنی! این  کار را نکن. ایام سخت و دردناک هرگز همیشگی نیست. «رنج های جزئی  و گذرای ما جلالی ابدی برایمان به ارمغان می آورد که با آن رنج ها قیاس پذیر نیست.» (دوم قرنتیان 4: 17 ترجمۀ هزارۀ نو)

نوشتۀ کشیش ریک وارِن- 22 مارس سال 2022

ترجمۀ شبنم ابراهیمی نیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO