دفاعیات ایمانسؤالات رایجعیسی مسیحمسئلۀ رنج

معنا و اهمیت تاج خار چیست؟

5/5 - (5 امتیاز)

معنا و اهمیت تاج خار چیست؟

 

پس از محاکمۀ ساختگی عیسی مسیح و تازیانه زدن او و قبل از مصلوب کردن، سربازان رومی «تاجی از خارهای بلند درست كردند و بر سرش گذاشتند، و يک چوب، به نشانهٔ عصای سلطنت، به دست راست او دادند و پيش او تعظيم می‌كردند و با ريشخند می‌گفتند: درود بر پادشاه يهود!» (متی 27: 29، یوحنا 19: 2-5). اگرچه تاج خار دردناک بود، اما هدف از آن بیشتر تمسخر و تحقیر عیسی مسیح بود تا ایجاد درد. این «پادشاه یهود» بود که از سربازان دون پایۀ رومی کتک خورد، آب دهان به رویش انداخته و تحقیر شد. تاج خار مرحلۀ پایانی تمسخرات آنها بود، سمبل شکوه سلطنتی (یعنی تاج) به عاملی دردناک و تحقیرآمیز مبدّل شد.

تاج خار برای مسیحیان یادآور دو چیز است: 1- عیسی مسیح درواقع پادشاه بود و هست، یک روز تمامی جهان هستی در برابر او به عنوان شاه شاهان زانو خواهند زد (مکاشفه 19: 16). کاری که سربازان رومی برای تحقیر انجام دادند، در واقع نشانگر دو نقش عیسی مسیح بود: خادم رنج دیده (اشعیا فصل 53) و پادشاه پیروز (مکاشفه فصل 19).

2- عیسی مسیح آمادۀ تحمل درد، توهین و تحقیر بود. تاج خار و دیگر رنج ها مدت طولانی است که از بین رفته اند و اکنون عیسی مسیح تاجی را که لایق آن است دریافت نموده: «اما عيسی را می‌بينيم كه اندک زمانی پایینتر از فرشتگان قرار گرفت و اكنون در اثر فدا كردن جان خود در راه ما، خدا تاج جلال و افتخار را بر سر او گذاشته است. بلی، به سبب رحمت عظيم خدا، عيسی به جای تمام مردم جهان، طعم مرگ را چشيد» (عبرانیان 2: 9).

تاج خار سمبل موارد دیگری هم می باشد. وقتی آدم و حوا گناه کردند و بدی و نفرین را به این جهان آوردند، بخشی از لعنتی که دامنگیر بشر شد، این بود که «زمين زير لعنت قرار خواهد گرفت و تو تمام ايام عمرت با رنج و زحمت از آن كسب معاش خواهی كرد. از زمين خار و خاشاک برايت خواهد روييد و گياهان صحرا را خواهی خورد» (پیدایش 3: 17-18). سربازان رومی ندانسته شیئی را که نماد لعنت بود برداشته، به شکل تاج درآوردند و آن را بر سر کسی گذاشتند که می بایست ما را از لعنت رهایی بخشد. «اما مسيح، لعنتی را كه در اثر گناهان ما بوجود آمده بود، بر خود گرفت و ما را از هلاكتی كه اين روش «شريعت» پديد آورده بود، رهايی بخشيد، روشی كه انجامش غيرممكن بود. بلی، مسيح، لعنت ما را بر خود گرفت، زيرا در تورات آمده است: «ملعون است هر كه به دار آويخته شود (عيسی مسيح نيز به دار صليب آويخته شد)» (غلاطیان 3: 13). عیسی مسیح با فدا کردن جان خود، ما را از لعنت گناه نجات داد که خار سمبل یا نماد آن است. گرچه هدف از تاج خار تحقیر و مسخره کردن او بود، اما در واقع نمادی به جا و مناسب برای بیان این حقایق بود که عیسی مسیح کیست و برای انجام چه کاری آمده است.

برگرفته از وب سایت: www.gotquestions.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO