تعالیم کتاب مقدس: نجات (کلماتی از کتاب مقدس در باره نجات)
تعالیم کتاب مقدس: نجات (کلماتی از کتاب مقدس درباره نجات)
“زیرا که از انجیل مسیح عار ندارم چونکه قوت خداست برای نجات هر کسی که ایمان آورد اول یهود و پس یونانی”.
(رومیان 1: 16)
خدا سخاوتمندانه زندگی جاوید در عیسی مسیح را به ما بخشیده است. اما بعضی اوقات درک فرآیند دقیقی که به وسیله آن این زندگی در اختیار ما قرار می گیرد مشکل است. بنابراین خدا جنبه های مختلفی را در کتاب مقدس به تصویر می کشد تا بدان وسیله مفهوم آن را با تاکید خاص خودش درک کنیم. این مقاله سه جنبه آن را بیان می کند: نجات، رهایی و عادل شمردگی.
نجات:
(یونانی Soteria) به معنی “رهایی”، “امنیت بخشیدن” و “حفظ کردن از خطر” است که درکتاب مقدس به عنوان “راه” یا جاده ای که ما را به سوی مشارکت و حیات جاوید با خدا در آسمان هدایت می کند شرح داده شده است (متی 7: 14؛ مرقس 12: 14؛ یوحنا 14: 6؛ اعمال 16: 17؛ 2پطرس 2: 2، 21؛ اعمال 9: 2؛ 22: 4؛ عبرانیان 10: 20). در این جاده نجات بایستی تا به آخر به پیش رفت.
می توانیم نجات را به عنوان تنها راه با دو بعد و سه مرحله شرح دهیم:
1) تنها راه نجات
مسیح تنها راه به سوی پدر است (یوحنا 14: 6؛ اعمال 4: 12). نجات به وسیله فیض خدا و از طریق عیسی مسیح (رومیان 3: 24)، بر اساس مرگ (رومیان 3: 25؛ 5: 8)، قیام (رومیان 5: 10) و شفاعت مداوم مسیح برای ایمانداران (عبرانیان 7: 25) در اختیار ما قرار می گیرد.
2) دو بعد نجات
نجات به وسیله فیض و از طریق ایمان به مسیح کسب می گردد (رومیان 3: 22، 24-25، 28) و در نتیجه فیض خدا (یوحنا 1: 16) و پاسخ مثبت انسان از طریق ایمان (اعمال 16: 31؛ رومیان 1: 17؛ افسسیان 1: 15؛ 2: 8 و به موضوع ایمان و فیض، رجوع کنید) حاصل می شود.
3) سه مرحله فرآیند نجات
الف) مرجله گذشته، شامل تجربه درونی و شخصی هر یک از ایماندارن که به وسیله آن بخشش از گناهان را بدست آورده (اعمال 10: 43؛ رومیان 4: 6-8)، از مرگ روحانی به حیات روحانی (1یوحنا 3: 14 و به موضوع تولد تازه، رجوع کنید)، از قدرت گناه به قدرت خداوند (رومیان 6: 17-23) و از تسلط شیطان به حاکمیت خدا (اعمال 26: 18) وارد می شویم. نجات، ما را به ارتباطی شخصی و تازه با خدا (یوحنا 1: 12) وارد ساخته و از مجازات گناه آزاد می سازد (رومیان 1: 16؛ 6: 23؛ 1قرنتیان 1: 18).
ب) مرحله حال. ما را از ارتکاب و تسلط گناه حفظ کرده و با روح القدس پر می سازد که شامل موارد زیر می گردد:
1- مزیت ارتباط رودر رو با خدا به عنوان پدر ما و با عیسی به عنوان خداوند و نجات دهنده (متی 6: 9؛ یوحنا 14: 18-23؛ غلاطیان 4: 6).
2- خود را نسبت به گناه مرده انگاشتن (رومیان 6: 1-14) و اطاعت از هدایت روح القدس (رومیان 8: 1-17) و کلام خدا (یوحنا 8: 31؛ 14: 21 و 2تیموتائوس 3: 15-16).
3- دعوت به پر شدن از روح القدس و دستور به حفظ پری (اعمال 2: 33-39؛ افسسیان 5: 18 و به موضوع تعمید روح القدس، رجوع کنید).
4- ضرورت و حکم جدایی از گناه (رومیان 6: 1-14) و نسل فاسد فعلی (اعمال 2: 40؛ 2قرنتیان 6: 17).
5- دعوت به جنگ برای ملکوت خدا بر ضد شیطان و لشکر دیوها (2قرنتیان 10: 4-5؛ افسسیان 6: 11، 16؛ 1پطرس 5: 8).
پ) مرحله آینده. که شامل موارد زیر می گردد (رومیان 13: 11-12؛ 1تسالونیکیان 5: 8-9؛ 1پطرس 5: 8).
1- رهایی ما از خشم و غضب خداوند در آینده (رومیان 5: 9؛ 1قرنتیان 3: 15؛ 5: 5؛ 1تسالونیکیان 1: 10؛ 5: 9).
2- شراکت ما در جلال الهی (رومیان 8: 29؛ 1قرنتیان 15: 49) و دریافت یک بدن قیام کرده و تبدیل یافته (1قرنتیان 15: 52).
3- دریافت پاداش یه عنوان ایماندران غلبه یافته بر دنیا و گناه (مکاشفه 2: 7). این مرحله نجات هدفی است که تمام مسیحیان برای آن تلاش می کنند (1قرنتیان 9: 24-27؛ فیلیپیان 3: 8-14). تمام هشدارها، تادیب ها و تنبیه ها هدفشان این است که ایماندران نباید نجات آینده خود را از دست بدهند (1قرنتیان 5: 1-13؛ 9: 24-27؛ فیلیپیان 2: 12، 16؛ 2پطرس 1: 5-11 و عبرانیان 12: 1).
برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |