کلیسا

اعتقادات کلیسای کاتولیک: سخنی صمیمانه از کاتولیک ها در مورد دعا به مریم و مقدسین

رای بدهید

سخنی صمیمانه در مورد دعا به مریم و مقدسین:

یکی از نشانه های یک فرد کاتولیک این است که نه تنها به خدا بلکه به قدیسین و مخصوصاً به مریم مقدس که مادر خدا و مادر متبارک ماست دعا می نماید. ستایش مریم در واقع ستایش خداست زیرا هر چه که دارد عمل خداست از ابتدای هستی اش (لِقاحِ مُطَّهَر) تا شادی وی در آسمان و جسم و روح (بَر شدن به آسمان). خواندن مریم و دیگر  قدیسین برای کمک در تمام نیازمندی های انسانی ما توسط کلیسای کاتولیک، به عنوان رضامندی خدا مدّ نظر قرار می گیرد زیرا خدا قدیسین را به ما بخشیده تا یاری گر ما باشند.

از زمان های قدیم، مسیحیان عادت کرده اند که قدیسین را محترم بشمارند و برای کمک، به آنها متوسل شوند. کاتولیک ها، دعا به قدیسین را جایگزین خدا نکرده اند بلکه به عنوان برادران و خواهران ما که “خدا آنها را اجابت می نماید”. ما دعاهای خود را به ستایش خدا توسط مقدسین به آسمان پیوند می دهیم. ما شدیداً به مشارکت مقدسین یعنی خانواده بزرگ خدا ایمان داریم که با مرگشان از این دنیا به عالم برزخ و به آسمان گذر کرده اند. ما بر روی زمین، برای یکدیگر و برای مسکینان در روح که در عالم برزخ هستند دعا می نماییم. ایمان داریم که قدیسین در آسمان می توانند ما را که در حال تَقَلّا بر روی زمین هستیم، کمک کنند. آنها این راه را قبل از ما طی نموده اند.

دعا به مریم و دیگر مقدسان خداوند اَشکالِ مختلفی از احترام گذاشتن به آنها و کمک از ایشان را نشان می دهد. در دعا و التماس از قدیسین طبق موقعیت های مختلف و حتی طبق سلیقه فردی تنوع زیادی دیده می شود.

کاتولیک ها بعد از خودِ خداوند به هیچکس دیگری بیشتر از مادرِ خدا اعتماد و اطمینان ندارند. اولین قسمت از دعای “سلام بر تو ای مریم”، مستقیماً از کتاب مقدس گرفته شده است: “سلام بر تو ای نعمت رسیده، خداوند با تو است و تو در میان زنان متبارک هستی و مبارک است ثمره رحم تو، عیسی”. قسمت دوم، شناخت عمیق کلیسا از “کنیز خداوند” گرفته شده که خدا در انتخاب او به عنوان مادر خویش و مادر ما تمجید می شود. کاتولیک های فروتن با چنین اعتمادِ دوست داشتنی به او دعا می نمایند: “مریمِ مقدس، مادرِ خدا، برای ما گناهکاران امروز و در ساعت مرگ دعا نما”.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO