کلیسا

اولین کلیسا در چه تاریخی و کجا بنا شده است؟

5/5 - (5 امتیاز)

اولین کلیسا در چه تاریخی و کجا بنا شده است؟

وقتی سخن از کلیسا از دیدگاه عهدجدیدی به میان می‌آید مقصود اجتماع فرا خوانده‌شدگانی است که به مسیح ایمان آورده‌اند. اولین کلیسا در روز پنتیکاست توسط پتروس رسول در شهر اورشلیم بنا شد که در کتاب اعمال رسولان فصل دوم به آن اشاره شده و با ایمان آوردن حدود ۳۰۰۰ نفر به مسیح تشکیل شد. این تازه‌ایمانان پس از این واقعه در خانه‌ها با یکدیگر جمع می‌شدند و عبادت می‌کردند.

اما اگر منظور از اولین کلیسا، بنای اولین ساختمان کلیسا می‌باشد، در میان باستانشناسان اتفاق نظر وجود ندارد. اما در منابع ارمنی ذکر شده که صومعۀ تادئوس رسول (به فارسی تِدّی نامیده شده) امروزه در منطقۀ چالدران در کشور ایران واقع است، اولین بنای مسیحی در تاریخ بوده است که در تاریخ ۶۶ میلادی ساخته شده است. در منبع دیگری آمده که بنای این ساختمان در تاریخ ۲۳۹ میلادی توسط قدیس گریگور روشنگر صورت گرفته است.

دومین ساختمان کلیسایی که مرکز قلمرو اسقف (یا اسقف نشین) بوده و بقایای آن در واقارشاپات ارمنستان می‌باشد و به کلیسای اجمیادزین (یعنی نزول پسر یگانه) مسمّی است. به این کلیسا لقب کلیسای مادر داده شده. بر اساس سنّت کلیسایی، این بنا نیز در سال ۳۰۳ میلادی توسط قدیس گریگور روشنگر و به فرمان پادشاه ارمنستان یعنی شاه تردات سوم بر روی ویرانه‌های معبد بت‌پرستی که به دستور این پادشاه نابود شد، ساخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO