زندگی روزمره مسیحی

برای داشتن روابط سالم، کشمکش و اصطکاک اجتناب ناپذیر است!

5/5 - (2 امتیاز)

برای داشتن روابط سالم، کشمکش و اصطکاک اجتناب ناپذیر است!

شما بدون داشتن درگیری غیرممکن است که رابطه ای قوی با دیگران داشته باشید. مکالمات باز و صادقانه پلی می باشند که همۀ روابط برای رسیدن به عمق بیشتر می باید از آن عبور کنند.

امثال 24:26 می گوید، پاسخ سرراست بوسه است بر لبها (ترجمه هزاره نو). صراحت و داشتن ارتباط دست در دست هم پیش می روند و یکی را بدون دیگری نمی توان تصور کرد. به همین دلیل نیز یک دوست واقعی هیچگاه چاپلوسی نمی کند. تشویقِ خالی نشانۀ سوء استفاده و تقلب است، نه کسی که صمیمانه به شما اهمیت می‌دهد.

شاید دور از عقل به نظر آید، اما هر رابطۀ سالم می بایست فرصتی برای ابراز ناکامی و خشم فراهم کند. البته عصبانیت خارج از کنترل پسندیده نیست، اما نباید فراموش کرد که عصبانیت بخشی از یک رابطۀ محبت آمیز است. اگر عصبانی نمی شوید، پس شخص مقابل برایتان اهمیتی ندارد و اگر به او توجه ندارید، پس دوستش ندارید.

اکثر مردم از ابراز هرگونه خشم در روابط خود هراس دارند و از کشمکش ها فراری هستند. در نتیجه، همیشه بر مشکلات سرپوش می گذارند و از برخورد با آن ها امتناع می‌ورزند و این امر ممکن است منجر به دوستی 20 ساله علیرغم درگیری‌های درونی شود، که می توانست 10 سال پیش به راحتی حل شود.

عبور از تونل اصطکاک یا کشمکش

بدون گذر از پروسه‌ای که من آن را “تونل درگیری” می‌نامم، دوستی عمیقی ایجاد نخواهد شد. این مسئله در بارۀ ازدواج، دوستی ها و سایر روابط مهم شما صادق است. من این حقیقت را به زوج‌های متأهل بی‌شماری در طول سال ها گوشزد کرده ام.

در یک طرف تونل، صمیمیتی سطحی برقرار است، جایی که با کسی آشنا می‌شوید و از او خوشتان می آید. اما این حالت تا نقطه‌ای که بدون درگیری پیش می‌رود، ادامه خواهد داشت. شاید با شخصی به تماشای یک فیلم بروید یا با او به مطالعۀ کتاب مقدس بنشینید (یا حتی سال‌ها با آن شخص ازدواج کرده باشید) اما آماده نیستید عمیق ترین و تاریک ترین رازهای خود را با آن ها در میان بگذارید. در واقع شما با عمق مشکلات این رابطه برخورد صحیحی نکرده اید یعنی از اشتباهات خود و خطاهای آن ها و نیز آن چه باعث درد هر دوی شما می شود و سخت ترین قسمت های رابطه و مسائلی که ارتباط زیادی با آن ها دارند، چشم پوشی می کنید.

آن سوی این تونل، صمیمیت عمیق و خالصانه انتظار می کشد. اینجاست که شخص مقابل، چنان شما را درک می کند که هرگز تصور نمی کردید که چنین صمیمتی در این سیاره ممکن است وجود داشته باشد. همه آرزو دارند که به چنین سطحی در روابط خود نائل آیند.

چگونه می‌توان از یک رابطۀ سطحی به صمیمیتی عمیق و رضایتی درونی دست یافت؟ هیچ  راه ساده و همواری در آن سوی تونل وجود ندارد. تنها راه ممکن، عبور از تونل کشمکش هاست.

حرکت به سمت صمیمیت

درگیر شدن امری دردناک است و به کلامی دیگر کار آسانی نیست و اغلب منجر به تصمیمات اشتباه می‌شود. کشمکش لازمۀ صمیمیت است اما آن را بیشتر از آنچه لازم است، سخت نسازید. در زیر به سه روش راهبردی اشاره می کنم که کمک می کند تا به جای این که منازعه باعث جدایی در روابط شود، موجب نزدیکی و صمیمت بیشتر میان شما باشد:

  1. در ملاء عام تعریف و تمجید و در تنهایی اصلاح نمایید . این بیانیه دربارۀ هر رابطه ای صادق است. یعنی باید آن را در رابطه تان با فرزندان، همسرتان، بهترین دوستتان و غیره رعایت کنید. انتقادات خود را برای وقتی که تنها هستید نگه دارید. این مسئله فرصتی را ایجاد می کند که طرف مقابل به نگرانی های شما گوش بدهد و پذیرای آن ها باشد.
  2. وقتی سرحال هستند اصلاحشان کنید و نه هنگام افسردگی. هیچ کس در مواقع افسردگی و خستگی قادر به برخورد درست با اصلاح نیست. همسرم همیشه در مورد موعظه‌هایم بازخوردهای خوبی به من داده است، اما او هرگز بلافاصله بعد از جلسات کلیسایی از من انتقاد سازنده نمی‌کند. او به خوبی آگاه است که پس از موعظه در چندین جلسه، نیرویی در من باقی نمانده. وقتی احساس خوبی دارم، می توانم بگویم توانایی روبرو شدن با هر انتقادی را دارم و وقتی از پا در آمده ام کاملاً برعکس. انتخاب زمان صحیح، امری است ضروری.
  3. هرگز دست به اصلاح نزنید تا زمانی که برایتان ثابت شده باشد که آمادگی آن را دارید. این جا به لحظه ای در روابط خود می رسید که باید در آن نمونه باشید. قبل از شروع به اصلاح طرف مقابل، به او نشان دهید که خود آمادگی پذیرفتن هر اصلاحی را دارید. قبل از آن که توقع داشته باشید دیگران در بارۀ زندگی شان شفاف باشند می بایست خودتان همین طور باشید.

اگر خواهان روابط سالم هستید باید بی‌پرده و صادق و خالص باشید و اگر این خصوصیات را ندارید، در روابط خود رشدی نخواهید داشت. از تونل کشمکش ها عبور کنید و به سوی صمیمیت بیشتر حرکت کنید و شاهد تغییر زندگی تان باشید.

نوشتۀ کشیش ریک وارِن

ترجمه ناجیه راعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO