دفاعیات ایمان

آیا زن‌ستیزی در کتاب‌مقدس وجود دارد؟ زن‌ستیز کیست؟

رای بدهید

آیا زن‌ستیزی در کتاب‌مقدس وجود دارد؟ زن‌ستیز کیست؟

 

زن‌ستیز کسی است که از زنان نفرت دارد یا به آنان با چشم حقارت نگاه می‌کند. اصطلاح زن‌ستیز در کل به رفتار و برخوردی اشاره دارد که از زنان به دلیل جنسیت آنها سوء‌استفاده می‌شود، به آنان توهین می‌شود و حقیر شمرده می‌شوند. برای نمونه، زن‌ستیزی را می‌توان برخورد تحقیرآمیز با آنان نام برد، از نظر اخلاقی و عقلانی آنان را پایین‌تر از مردان دانست و با زبان توهین‌آمیز و منفور با ایشان صحبت کرد. این موارد می‌تواند به مردان اجازۀ سوء‌استفاده از آنان را بدهد. منتقدان مسیحیت گاه مدعی هستند که زن‌ستیزی در کتاب مقدس وجود دارد، اما چنین ادعایی با کتاب مقدس و تاریخ مغایرت دارد.

متأسفانه کسانی که به دنبال اثبات زن‌ستیزی در کتاب‌مقدس هستند، اغلب از همان روش غلط کسانی استفاده می‌کنند که به دنبال توجیه زن ستیزی در کتاب مقدس هستند. به همین جهت، آیه‌های مربوطه را از متن جدا می‌کنند، قراردادهای فرهنگی امروزی را به فرهنگ باستانی تحمیل می‌کنند، و پیام کلی متن را نادیده می‌گیرند. بدتر از همه این است که آنها تأثیرات بسیار شاخص و مثبتی که مسیحیت کتاب‌مقدسی بر نقش زنان داشته را نادیده می‌گیرند.

بررسی متن کتاب‌مقدس، بیشتر اتهامات زن‌ستیزی در آن را نفی می‌کند. افسسیان ۲۲:۵-۲۴ یکی از بهترین نمونه‌ها است که می‌فرماید: «ای زنان، همچنان‌كه از مسيح اطاعت می‌كنيد، از شوهرتان نيز اطاعت نماييد». منتقدان و همچنین زن‌ستیزان ترجیح می‌دهند این کلمات را خارج از متن در نظر گرفته و ثابت کنند کتاب‌مقدس به زنان می‌گوید باید مطیع و تحت اختیار مردان باشند، درحالی که کلمات بعدی به مردان چنین امر می‌کند که: «شما ای شوهران، همسران خود را همان‌طور دوست بداريد كه مسيح كليسای خود را دوست داشت. او حاضر شد جانش را فدای كليسا كند» (افسسیان ۲۵:۵). مردان باید از زنان مراقبت کنند، همان‌طور که مسیح به کلیسا توجه دارد (افسسیان ۲۸:۵-۳۰). در ضمن به این نکته توجه داشته باشیم که مسیح مانند یک خدمتگزار با شاگردانش رفتار نمود (یوحنا ۵:۱۳) و به ما هم دستور داد تا همین کار را انجام دهیم (یوحنا۱۳:۱۳-۱۶). او حتی جان خود را برای آنان فدا کرد (یوحنا ۱۲:۱۵-۱۴). تفسیر زن‌ستیزی از افسسیان فصل ۵ امری غیرممکن است.
زن ستیزی کاملاً در نقطۀ مقابل تعالیم کتاب‌مقدس قرار دارد. براساس کتاب‌مقدس، همۀ انسان‌ها بدون توجه به جنسیت، نژاد و توانایی‌شان در نظر خدا کاملاً یکسان هستند (غلاطیان ۲۸:۳). علاوه بر این، برخورد مسیح و کلیسای اولیه با زنان بسیار محترمانه بوده است و با آنان مانند انسان‌هایی بسیار ارزشمند رفتار شده است. عیسای مسیح، زن گناهکار را از دست متهم‌کنندگان نجات داد (یوحنا ۹:۸-۱۱)، مریم و مرتا او را استاد خود می‌دانستند (یوحنا ۲۷:۱۱-۲۸) و او آزادمنشانه به آن زن در کنار چاه تعلیم داد (یوحنا ۹:۴-۱۰)، او همۀ این کارها را با وجود فشارهای اجتماعی و فرهنگی زیاد در زمان خود، انجام داد. کلیسای اولیه نه تنها زنان را جذب خود می‌کرد (اعمال رسولان ۱۲:۸و ۱۲:۱۷)، بلکه از آنان برای بشارت پیام انجیل هم استفاده می‌نمود (فیلیپیان ۳:۴).

کتاب‌مقدس به اشکال مختلف با رفتار زن‌ستیزانۀ واقعی در دوران باستان مقابله کرد. تأثیرات این جهان‌بینی افراطی در تاریخ منعکس شده است. کسانی که از برخورد کتاب‌مقدس با زنان انتقاد می‌کنند باید موقعیت زنان در فرهنگ‌های بت‌پرست عهدقدیم، عهدجدید و دوران آغازین کلیسا را با دقّت مورد بررسی قرار دهند. حتّی در دوران امروزی ما هم، تفاوت جایگاه زنان در جوامعی که ریشه‌های مسیحی دارند با جوامعی که پیشینۀ مسیحی ندارند کاملاً آشکار است. صنایع وحشتناک زن‎‌ستیز مانند پورنوگرافی و تجارت سکس را هم باید در نظر گرفت که هر دو کاملاً برخلاف اصول کتاب‌مقدسی اِعمال می‌شوند.

مسیحیت کتاب‌مقدسی درست مانند بسیاری از مسائل اجتماعی دیگر، مفاهیمی مانند ارزش، تساوی و آزادی زنان را بنیان نهاده است. اخلاقیاتی که ریشه در جهان‌بینی مسیحی دارد باعث شده تا آزادی و فرصت‌های زیادی برای زنان در جامعه به وجود آید، که یا در جوامع غیرمسیحی هرگز وجود نداشته و یا تحت فشار فرهنگ‌هایی با پیشینۀ مسیحی به وجود آمده‌اند.

دانستن این موضوع حائز اهمیت بسیار است که توضیح زن‌ستیزی و تأیید آن کاملاً با هم فرق دارند .کتاب‌های تاریخی جزئیات وحشتناک هولوکاست و طاعون سیاه را ثبت کرده‌اند، اما به این معنی نیست که ناشران از هیتلر یا طاعون سیاه حمایت کرده باشند. قطعاً گزارش‌هایی از زن‌ستیزی در کتاب‌مقدس وجود دارد، اما همۀ آن اعمال محکوم شده‌اند. تجاوز و قتل یک زنِ مُتعه در دوران داوران (داوران ۲۵:۱۹-۲۹)  یکی از این نمونه‌ها است. این اقدام آنقدر وحشتناک بود که باعث جنگ داخلی شد. منتقدانِ کتاب‌مقدس با هیجان زیاد به چنین وقایعی اشاره می‌کنند، اما در این مورد که زن‌ستیزی موجود در این رویدادها به شدّت محکوم شده است سخنی به میان نمی‌آورند.

پرسش‌ها در مورد زن‌ستیزی در کتاب‌مقدس باید بر این اساس طبقه‌بندی شوند که آیا انسان برای توجیه پیش‌داوری خود فقط بخشی از متن را برداشته و استفاده کرده یا خیر؟ در حالی که چنین تفسیرهایی از متون کتاب‌مقدس خنده‌دار هستند، بشر گه‌گاهی تلاش کرده حتی با استفاده از علم، تاریخ و قوانین ملی از زن‌ستیزی حمایت کند. اسرائیلی‌ها، عیسای مسیح و کلیسای اولیه، هیچ‌کدام زن ستیزی را ترویج نداده‌اند و در چارچوب اخلاقی کتاب‌مقدس نیز جایی برای زن‌ستیزی وجود ندارد. به همین دلیل، نمی‌توان کتاب‌مقدس را برای زن‌ستیزی سرزنش کرد یا از آن برای توجیه زن‌ستیزی استفاده نمود، مگر اینکه بخش کوچکی را از کلّ متن جدا کرده، تحریف کنیم و از آن بر ضد خودش استفاده کنیم. به منظور اثبات ادعای زن‌ستیزی در کتاب‌مقدس باید متون مربوطه را از بقیه متن این کتاب و از مسیحیت کاملاً جدا نمود.

منبع مقاله: https://www.gotquestions.org/misogyny-Bible.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO