کتاب روح القدس در تو

روح القدس در تو- فصل اول: قبل از پنتیکاست

رای بدهید

فصل اول

قبل از پنتیکاست

از هیچ راه دیگری نمی‌توانیم  شناختی که به وسیلۀ کلام خدا کسب می‌کنیم، به دست آوریم. یکی از مهم‌ترین مکاشفه‌های کتاب ‏مقدس در بارۀ طبیعت خداست. کتاب مقدس پرده از رازی برمی‌دارد که نمی‌توانستیم توسط هیچ منبع دیگری به آن دست یابیم. راز این ‏است که خدا در عین حال که واحد است بیش از یک هست، یعنی سه شخص  اما یک خدا. سه شخصی که در کتاب مقدس ‏مکشوف شده‌اند، پدر، پسر و روح القدس هستند. این کتاب در بارۀ روح القدس است.‏
یکی از مکاشفه های ویژه و عمیق در کل کتاب مقدس همانا شخص و کار روح القدس است. اولین چیزی که باید بدانیم این است که ‏روح القدس به همان اندازۀ پدر و پسر یک شخصیت است.‏
به دلیل تشابهات انسانی، درک این‌که ‏خدای پدر یک شخص است‎ ‎و خدای پسر هم  یک ‏شخص است، برای ما نسبتاً آسان است، اما ‏درک این موضوع ‎که خدای روح القدس هم یک شخص ‏است، همیشه آسان نیست.‏
خدا به وسیلۀ روح القدس از همه چیز ‏آگاهی دارد. چیزی از خدا مخفی نیست و ‏خدا توسط روح القدس، همه جا و در یک ‏زمان حاضر است. این دو خصوصیت الهی در ‏اصطلاحات الاهیاتی به ترتیب دانای مطلق ‏و حاضرمطلق نامیده می‌شوند. این مسئله ‏در بخش‌های مختلف کتاب مقدس مشاهده می‌شود. برای نمونه، در ارمیا ۲۳: ۲۳- ۲۴ خداوند می‌فرماید:‏
«آیا من فقط خدای جاهای نزدیکم و نه ‏خدای دوردستها؟» خداوند می‌فرماید: ‏‏«آیا کسی می‌تواند خود را چنان پنهان ‏کند که من او را نبینم؟ آیا من آسمان ‏و زمین را پر نمی‌سازم.» این است ‏فرمودۀ خداوند.‏
خدا آسمان و زمین را پر می‌سازد. آیا جایی ‏وجود دارد که چیزی اتفاق بیفتد و خدا آن ‏را نداند. این حقیقت در آیات اول ‏مزمور ۱۳۹ به زیبایی به تصویر کشیده ‏شده:
برای سالار سرایندگان. مزمور ‏داوود.
خداوندا، تو مرا آزموده و ‏شناخته‌ای. تو از نشستن و برخاستنم ‏آگاهی، و اندیشه‌هایم را از دور می‌‏دانی. تو راه رفتن و آرمیدنم را ‏سنجیده‌ای، و با همۀ راههایم آشنایی. ‏حتی پیش از آنکه سخنی بر زبانم آید‎ ‎‏ ‏تو ای خداوند، به تمامی از آن آگاهی.‏
از پیش و از پس احاطه ام کرده‌ای، و ‏دست خویش را بر من نهاده‌ای. چنین ‏دانشی برایم بس شگفت انگیر است. و ‏چنان والا که بدان نتوانم رسید. ‏
از روح تو کجا بروم؟ از حضور تو کجا ‏بگریزم. اگر به آسمان فرا روم، تو ‏آنجایی، و اگر در هاویه بستر بگسترم، ‏تو آنجا نیز هستی! اگر بر بالهای سحر ‏پرواز کنم، و در دوردست‌ترین کرانه‌های ‏دریا قرار گزینم، حتی آنجا نیز دست تو ‏مرا راهنما خواهد بود، و دست راست تو ‏مرا خواهد گرفت. اگر گویم: «بی گمان ‏تاریکی مرا پنهان خواهد کرد، و نورِ ‏گرداگردم به شب بدل خواهد شد»، اما ‏حتی تاریکی نیز نزد تو تاریک نیست، ‏بلکه شب همچون روز روشن است؛ چرا که ‏تاریکی و روشنایی نزد تو یکسان است ‏‏(مزمور ۱۳۹: ۱-۱۲).
چه سخنان زیبایی! چه پرده‌برداری عالی ‏از عظمتِ حکمتِ خدا. حضور خدا در تمام ‏عالم هستی نافذ است. جایی نیست که ‏بتوانی از حضور خدا پنهان شوی. هیچ  ‏فاصله‌ای نمی‌تواند تو را از او جدا ‏سازد.‏‎ ‎‏ هیچ تاریکی نمی‌تواند تو را از ‏نظر او پنهان کند. خدا در تمام عالم ‏هستی و همه جا حضور دارد. او از  هر چیزی ‏که در هر جایی اتفاق می‌افتد آگاه است.‏
آیۀ ۷ آیۀ کلیدی است که رازی را بر ملا ‏می‌سازد. جایی که مزمورنویس می‌گوید: ‏‏«از روح تو کجا بروم؟ از حضور تو کجا ‏بگریزم؟» این نمونه‌ای بارز از تشابه ‏در شعر عبری است، جایی که دو نیمۀ یک ‏آیه اساساً مفهوم واحدی را بیان می‌کنند. ‏روح القدسِ او همان حضور خدا در تمام عالم ‏هستی است. خدا از طریق روح القدس همه ‏جا حاضر است و از طریق همین روح القدس از تمام رخدادهای این عالم آگاهی ‏دارد.‏
روح القدس از زمان آفرینش عالم فعال ‏بوده است. نویسندۀ مزامیر به ما در ‏بارۀ فرایند خلقت چنین گفت:
به کلام خداوند آسمانها ساخته شد، و ‏همۀ لشکر آنها به دَمِ دهان او (مزمور ‏‏۳۳: ۶).
جایی که ترجمۀ فارسی دَم ترجمه شده، در ‏زبان عبری می‌تواند به معنای “روح” ‏نیز باشد. پس می‌توانیم این آیه را ‏چنین نیز بخوانیم: «به کلام خداوند ‏آسمانها ساخته شد، و همۀ لشکر آنها به ‏‏{روحِ} دهان او.» به سخنی دیگر، دو ‏عامل آفرینش که تمام عالم هستی را به ‏وجود آورد، کلام و روح خدا بود. اگر ‏به آیه‌های آغازین کتاب مقدس که ‏آفرینش را شرح می‌دهند مراجعه کنیم، ‏می‌بینیم این مسئله با جزئیات بیشتری ‏روشن شده. در پیدایش ۱: ۲- ۳ چنین می‌‏خوانیم:‏
زمین بی‌شکل و خالی بود، و تاریکی بر ‏روی ژرفا؛ و روح خدا سطح آبها را فرو ‏گرفت. خدا گفت: «روشنایی باشد،» و ‏روشنایی شد.‏
روح خدا در زمین بی‌شکل و خالی و ‏تاریک حضور داشت. واژۀ  فرو گرفت یا ‏پرواز کرد اشاره‌ای است به یک ‏پرنده. بارها در کتاب مقدس، روح القدس ‏به عنوان کبوتر آسمانی شناخته شده. ‏اینجا روح القدس یعنی آن کبوتر آسمانی را ‏داریم که بر فراز آبهای بی‌شکل و خالی ‏و تاریک پرواز می‌کند. ‏
آیۀ ۳ می‌گوید: خدا گفت: «روشنایی ‏باشد،» و روشنایی شد. اینجا نیز شاهد ‏دو عامل خلقت هستیم: روح خدا و کلام ‏خدا. هر گاه این دو در یگانگی عمل ‏کنند، خلقتی رخ می‌دهد. هر جا روح خدا ‏و کلام خدا حاضر هستند، آنگاه چیز تازه‌‏ای که در اینجا همان نور است، آفریده ‏می‌شود و نوری که به وسیلۀ روح و کلام ‏خدا شکل گرفته، به وجود می‌آید. کاملاً ‏روشن است که روح القدس از زمان آفرینش ‏تا‌کنون، همیشه و همه جا در عالم حاضر ‏است. در واقع، روح القدس عامل فعال و ‏مؤثر در الوهیت است.‏‌
روح القدس همۀ مردان خدا را در ‏عهدعتیق الهام و قوت بخشید. فهرست نام ‏این اشخاص بسیار طولانی است اما چند ‏نمونه را در ادامه نام می‌بریم.‏
اول از همه به بِصَلئیل می‌پردازیم. ‏شخصی که صندوق عهد و همۀ اسباب خیمه ‏را برای موسی ساخت. به آنچه خداوند در ‏خروج ۳۱: ۲-۳ می‌فرماید گوش بدهیم:‏
ببین که من بِصَلئیل پسر اوری،  نوۀ حور ‏را از قبیلۀ یهودا برگزیده‌ام، و او ‏را به روح خدا پر کرده، بدو حکمت و ‏فهم و دانش بخشیده‌ام، برای همه گونه ‏صنعت.‏
این روح خدا بود که‎ ‎بِصَلئیل را پر کرد ‏و ‏‎ ‎توانایی بخشید تا چنین خلاقیت ‏برجسته‌ای را تولید کند. این که او ‏اولین شخصی بوده که کتاب مقدس به پر ‏شدن او از روح خدا اشاره کرده، همیشه ‏مرا تحت تأثیر قرار داده.‏‎ ‎‏در چنین ‏موردی نتیجۀ این پریِ روح خدا، نوعی ‏مهارت و چیره‌دستی بود که به آن ارزش ‏والایی می‌بخشد.
در تثنیه ۳۴: ۹ در بارۀ یوشع چنین می‌‏خوانیم:‏
یوشع پسر نون پر از روح حکمت بود، از ‏آن رو که موسی دستان خود را بر وی ‏نهاده بود. پس بنی‌اسرائیل از او ‏اطاعت می‌کردند و مطابق آنچه خداوند ‏به موسی فرمان داده بود، عمل می‌‏نمودند.‏
یوشع رهبر نظامی برجسته‌ای بود که ‏موفق شد سرزمین موعود را به تصرف در ‏آورد و علت آن که او در این کار موفق ‏شد این بود که از روح خدا پر بود.‏
در داوران ۶: ۳۴ در بارۀ جدعون می‌‏خوانیم که:‏‌
آنگاه روح خداوند جِدعون را در بر ‏گرفت، و او کَرِنا نواخت و اَبیعِزریان به ‏رفتن از پی او فرا خوانده شدند.‏
روح خداوند جدعون را در بر گرفت و از ‏او رهبری قوی ساخت. قبل از این واقعه، ‏او مرد جوان ترسویی بود‎ ‎‏ که پشت چَرخُشت ‏کِز کرده بود و هیچ کاری از  او بر نمی‌‏آمد. اما وقتی روح خدا بر او قرار ‏گرفت، تبدیل به شخص دیگری شد.‏
سپس در بارۀ پادشاه بزرگ و مزمورنویس، یعنی ‏داوود در دوم سموئیل ۲۳: ۱- ۲ می‌‏خوانیم. این آن چیزی است که داود گفت:‏
این است آخرین سخنان داوود:‏
وحی داوود پسر یَسا، وحی مردی که به ‏مقام بلند ممتاز گردید، مسیح خدای ‏یعقوب و مزمور سرای شیرین اسرائیل:‏
«روح خداوند به واسطۀ من سخن گفت؛ کلام ‏او بر زبانم بود.»‏
داوود مزامیر بی‌نظیر خود را برای ما ‏به میراث گذاشت چون: «روح خداوند به ‏واسطۀ من سخن گفت؛ کلام او بر زبانم ‏بود.» دقت می‌کنید: در اینجا نیز روح ‏خدا به همراه کلام خداست.‏
در دوم پطرس ۱: ۲۱ پطرس خدمت تمام ‏انبیاء عهدعتیق را به این صورت خلاصه ‏می‌کند:‏
زیرا وحی هیچ‌گاه به ارادۀ انسان ‏آورده نشد، بلکه آدمیان تحت نفوذ روح ‏القدس از جانب خدا سخن گفتند.‏
هیچ نبی که پیام راستین خدا را آورد، ‏هرگز از روی ابتکار یا تفکر، استدلال ‏یا درک خود سخنی به میان نیاورده است. ‏بلکه همۀ آنها به وسیلۀ روح القدس ‏الهام یافتند (تشویق یا همراه شدند)که ‏پیام او را بیش از یک پیام انسانی ‏یعنی پیامی از جانب خودِ خدا به ما منتقل کنند.‏
در حالی که به این نمونه‌ها و اشخاص ‏بسیار دیگر می‌نگریم، به این نتیجه می‌‏رسیم که همۀ شخصیت‌های عهد عتیق که خدا ‏را به طرزی رضایت‌بخش و مؤثر خدمت ‏کردند، تنها توسط قدرت و الهام روح ‏القدس موفق به انجام این کار شدند. ‏یقیناً این درسی مهم برای ما دارد و ‏درس این است که اگر آنها نمی‌توانستند ‏بدون دخالت روح القدس خدا را به طرزی ‏مؤثر خدمت کنند ما نیز هرگز نمی‌‏توانیم.

کتاب “روح القدس در تو” نوشتۀ دکتر دِرِک پرینس

ترجمۀ: کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO