زندگی روزمره مسیحیسؤالات در مورد خداسؤالات رایجمسئلۀ رنج

تدبیر الهی و رنج بشر

رای بدهید

تدبیر الهی و رنج بشر:

مکاشفه کتاب مقدس نشان می دهد که تدبیر الهی آموزه ای انتزاعی نیست بلکه زندگی روزانه موجودات را در دنیای خاطی و سقوط کرده مورد توجه قرار می دهد.

1) هر شخصی بارها در زندگی خود رنج و سختی را تجربه کرده و ناچار از خود این سوال را کرده است که “چرا”؟

(ایوب 7: 17-21؛ مزمور 10: 1؛ 22: 1؛ 74: 11-12؛ ارمیا 14: 8-9، 19).

چنین تجربیاتی مشکل شریر و جایگاه وی را در نقشه خدا مطرح می سازد.

2) خدا اجازه داده که بشر عواقب گناه را که با سقوط آدم و حوا وارد جهان گردید، تجربه کند.

برای مثال به دلیل حسادت و ظلم برادرانش متحمل رنج بسیاری گردید. او به واسطه برادرانش به عنوان برده فروخته شد و در مصر بوده فوطیفار گردید (پیدایش 37و 39). در حالیکه یوسف در مصر زندگی خدا ترسانه ای را در پیش گرفت ولی به اتهام رفتاری غیر اخلاقی به زندان رفت (پیدایش 39) و به مدت بیش از دو سال در آنجا ماند (پیدایش 40: 1؛ 41: 14). خدا به دلیل اعمال شریرانه انسانها امکان دارد اجازه دهد دیگران مورد اذیت و آزار قرار گیرند گرچه او می تواند خارج از اراده اجازه دهنده خود عمل کرده وکارهای ایشان را باطل می سازد. طبق شهادت یوسف، خدا از طریق گناه برادران او زندگی ایشان را حفظ کرد (پیدایش 45: 5؛ 50: 20).

3) نه فقط ممکن است از نتایج گناه دیگران در رنج باشیم بلکه نتایج کارهای گناه آلود خود را نیز تجربه می کنیم.

برای مثال گناهان غیر اخلاقی و زنا باعث از هم پاشیدن پیمان ازدواج و خانواده می گردد. گناه خشم شدید در مقابل شخصی دیگر ممکن است سبب آسیب جدی و یا حتی مرگ یک یا هر دو شخص گردد. گناه طمع سبب زندانی شدن فردی می شود که دست به دزدی یا اختلاس زده است.

4) رنج و زحمت در جهان به دلیل شیطان نیز اتفاق می افتد، خدای این دوران از طریق کور کردن ذهن بی ایمانان و کنترل کردن زندگی ایشان، اعمال خود را انجام می دهد (2قرنتیان 4: 4؛ افسسیان 2: 1-3).

عهد جدید پر از مثالهایی است که در آن اشخاص از جانب دیوها و با ایجاد بیماری در روان وجسم آنها متحمل رنج و زحمت گردیده اند (مرقس 5: 1-14؛ متی 9: 32-33؛ 12: 22؛ مرقس 9: 14-22؛ لوقا 13: 11، 16 و به موضوع قدرت بر شیطان و دیوها رجوع کنید).

گفتن اینکه خدا به وقوع رنج و زحمت در زندگی افراد اجازه می دهد به این معنا نیست که خدا باعث می شود که در این جهان اتفاقاتی از جانب شریر در زندگی ما روی دهد و یا اینکه خدا فرمان وقوع همه اتفاقات دردناک زندگی ما را می دهد. خدا باعث بر انگیختن شریر و بی دینی نیست (یعقوب 1: 13). گرچه خدا به شریر اجازه عمل داده است ولی آن را طوری هدایت و کنترل کرده تا اراده خود را انجام داده و اهداف رهایی بخش خود را کامل سازد و همه چیز برای خیریت ایمانداران در کار باشد (متی 2: 13؛ رومیان 8: 28؛ به موضوع زحمت کشیدن عادلان، رجوع کنید).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO