روح القدسزندگی روزمره مسیحیکتاب مقدس

کار روح القدس در عهدعتیق و جدید

3.5/5 - (12 امتیاز)

کار روح القدس در عهدعتیق و جدید

(1) در عهد عتیق: برای بررسی نقش ها و کارهای خاص روح خدا به آن گونه ای که در عهد عتیق تشریح شده است. ر.ک. به مقالۀ روح القدس در عهد عتیق).

(2) در عهد جدید: در مکاشفۀ عهد جدید، کارها و امور مختلفی که به روح القدس مربوط می شود، به طرز منحصر به فردی تشریح شده اند:

(الف) روح القدس، عامل یا قدرت انگیزه دهنده ای است که شخص را به سوی نجات روحانی سوق می دهد: اولین کار او، ملزم ساختن ما به گناه است (یوحنا 16: 7-8)، یعنی خطاهایی را که علیه خدا مرتکب شده ایم به ما یادآوری می کند و نیاز به آمرزش را در ما بیدار می سازد. همچنین، وجدان ما را با حقیقت عیسی بیدار می کند (یوحنا 14: 16 و 26). پس روح القدس می تواند باعث تولد روحانی افرادی شود که دعوت او، به مسیح را با ایمان پاسخ می گویند (یوحنا 3: 3-6). پس این عمل، آن ها را اعضای «بدن» وی می سازد (اول قرنتیان 12: 13) که همان اتحاد تمامی ایماندارن حقیقی مسیح یعنی کلیسا است. وقتی که افراد، آمرزش الهی را قبول می کنند و تصمیم می گیرند که زندگیشان را به مسیح بسپارند، روح را دریافت می کنند (یوحنا 3: 3-6؛ 20: 22). او برای زندگی در و از طریق ایمانداران به مسیح، در آن ها ساکن می شود، آن ها را از نظر روحانی احیاء می کند و به آن ها اجازه می دهد که در انجام خواسته های خدا سهیم شوند و ویژگی های شخصیتی عیسی را بر خود گیرند (دوم پطرس 1: 4؛ ر.ک. به مقالۀ تولد تازۀ شاگردان). به علاوه روح «مُهر» و «بیعانۀ» شخص مسیحی است (افسسیان 1: 13-14) یعنی تضمینی از نجات روحانی و حیات جاوید است. یعنی، حضور دائمی او به مسیحیان قدری از طعم و حضور ابدی خدا در بهشت را می چشاند. چون روح اکنون با ما است، ما می دانیم که عیسی باز خواهد گشت تا ما را با خود به آسمان ببرد. حضور روح القدس به ما اطمینان می بخشد که هرگز تنها نخواهیم بود (ر.ک. یوحنا 14: 16-18).

(ب) روح القدس عامل اصلی جریان تقدیس است (یعنی، طی این جریان ما برای خدا جدا می شویم و مُلک خاص خدا می گردیم تا فقط برای اهداف و خواسته های خدا به کار گرفته شویم. آن گاه همواره در مسیر رشد روحانی قدم خواهیم برداشت): وقتی که آمرزش از سوی خدا را تجربه می کنیم و زندگی مان را با اطمینان به مسیح می سپاریم، روح القدس برای سکونت در ما خواهد آمد تا ما را از نظر روحانی پاک سازد و ما را برای اهداف خاص خدا آماده سازد (رومیان 8: 9؛ اول قرنتیان 6: 19). پس او کار خود را با بخشیدن انگیزۀ مثبت به ما آغاز می کند و ما را به سوی زندگی مقدس (یعنی، پاکی اخلاقی و روحانی، کمال، تعهد به خدا و دوری از شریر) هدایت می کند. او با انجام این کار، ما را از بردگی گناه آزاد می سازد (رومیان 8: 2-4؛ غلاطیان 5: 16-17؛ دوم تسالونیکیان 2: 13) و ما را از پیامدهای فجیع خودمحوری نجات می بخشد. اگر ما به راستی مسیح را پیروی کنیم، روح القدس همواره به ما یاد آوری می کند که ما فرزندان خدا هستیم (رومیان 8: 16). او به ما کمک می کند تا با تمامی وجودمان خدا را بپرستیم و تکریم نماییم (اعمال 10: 46). او ما را در دعا یاری می دهد تا وقتی که زبانمان از بیان درخواست هایمان قاصر است و موج احساسات، ما را فرو برده است (رومیان 8: 26-27)، برایمان شفاعت کند. همچنین او در ما شخصیتی مسیحیایی پدید می آورد که باعث تکریم عیسی می شود (غلاطیان 5: 22-23؛ اول پطرس 1: 2). او که معلم و مشاور الهی ما است (یوحنا 14: 16 و 26؛ 16: 7)، معرفتی از سوی خدا بر ما می باراند که حتی فراتر از تصور ما است. او به ما یادآوری می کند که خدا پیشتر در کلامش چه گفته است و ما را به «جمیع راستی» هدایت می کند (یوحنا 16: 13؛ 14: 26؛ اول قرنتیان 2: 9-16). او همواره محبت خدا را بر ما می باراند (رومیان 5: 5) و به ما خوشی، تسلی و مدد می بخشد (یوحنا 14: 16؛ اول تسالونیکیان 1: 6).

(ج) روح القدس عامل قدرتی است که برای خدمت مسیحی مورد نیاز است: او پیروان مسیح را قادر می سازد تا در جهت خواسته های او خدمت کنند و پیام بخشش و حیات تازۀ او را به دیگران برسانند. کار روح القدس با تعمید ایماندارن به مسیح در روح ارتباطی تنگاتنگ دارد (ر.ک. به مقالۀ تعمید در روح القدس). وقتی که ما در روح تعمید می یابیم، با قدرت خدا پوشانیده و پر می شویم تا پیام مسیح را انتشار دهیم، در کلیسا به نیکویی خدمت کنیم و محبت و شخصیت خدا را به دنیا شهادت دهیم (اعمال 1: 8). ما همان مسحی (یعنی، مأموریت و اقتدار) را دریافت می کنیم که بر مسیح (یوحنا 1: 32-33) و شاگردانش قرار گرفت (اعمال 2: 4؛ ر.ک. به 1: 5)؛ مسحی که به ما کمک می کند تا کلام خدا را به دیگران برسانیم (اعمال 1: 8؛ 4: 31) و معجزه ها به ظهور رسانیم (اعمال 2: 43؛ 3: 2-8؛ 5: 15؛ 6: 8؛ 10: 38). ارادۀ خدا این است که تمامی پیروان مسیح بتوانند در روح القدس تعمید یابند (اعمال 2: 39). مسیحیان امروز نیز باید با همان قدرت و هدایتی که اولین پیروان مسیح تجربه کردند، پیش بروند تا بتوانند مأموریت الهی شان را در دنیا به انجام رسانند. روح القدس برای این که به مسیحیان کمک کند تا مأموریتشان را به انجام رسانند، بدیشان عطایای روحانی (یعنی، توانایی ها و خدمتهای خاص خدادادی) می بخشد؛ تک تک ایمانداران برای بنا و یاری رساندن به کلیسا از این عطایا استفاده می کنند (اول قرنتیان 12-14). روح القدس با استفاده از این عطایا در شخص مسیحی کار می کند تا حضور، محبت، حقیقت و معیارهای مسیح را عیان سازد و تمامی جماعت کلیسا را فایده رساند (اول قرنتیان 12: 7-11؛ ر.ک. به مقالۀ عطایای روحانی برای ایمانداران و جدول عطایای روح القدس).

(د) روح القدس، تمامی افراد قوم خدا را در «بدن» مسیح جمع می کند (اول قرنتیان 12: 13)؛ بدن مسیح از مسیحیان حقیقی تشکیل شده است. در این میان، هر عضو، به نوبۀ خود نقشی منحصر به فرد در کلیسا ایفاء می کند. روح در کلیسا زیست می کند و مایۀ دلگرمی و انگیزه بخشیدن به اعضای اوست (اول قرنتیان 3: 16)، تا کلیسا را بنا کند (افسسیان 2: 22)، پرستش خداپسندانه را بر قلب مردم الهام کند (فیلیپیان3: 3)، مأموریت کلیسا را جهت بخشد (اعمال 13: 2 و 4)، خادمان کلیسا را به انجام امور مختلف منصوب دارد (اعمال 0: 28)، عطایا و توانایی ویژه ای به کلیسا عطا کند (اول قرنتیان 12: 1-11)، سخنگویان کلام را قوت بخشد (اعمال 2: 4؛ اول قرنتیان 2: 4)، انجیل، یعنی پیام حقیقی مسیح را محافظت نماید (دوم تیموتائوس 1: 14) و رابطۀ درست کلیسا با خدا را حفظ کند و بهبود بخشد (یوحنا 16: 8؛ اول قرنتیان 3: 16؛ 6: 18-20).

(3) اعمال مختلف روح القدس، همگی برای رسیدن به هدفی مشترک، با یکدیگر در کارند تا کمک کنند که اهداف عیسی محقق شود و عیسی جلال یابد (یوحنا 16: 12-14). در واقع، چهار بُعد مختلف کار روح القدس که در بالا آمده اند، با یک دیگر پیوند خورده و از هم قابل تفکیک نیستند. یعنی برای تجربه کردن این امور به هر چهار بُعد عملکرد روح القدس نیاز داریم تا بتوانیم این امور را در زندگی مان تجربه کنیم:

(الف) نجات روحانی حقیقی و حیات احیا شده در مسیح.

(ب) رشد و ترقی روحانی مناسب.

(ج) قدرت واقعی جهت انتشار پیام مسیح و خدمت کردن در راه پیشبرد هدف های او.

(د) جماعتی کامل در کلیسا. برای مثال، برای این که مزایای دائمی روح القدس در زندگی مان جریان داشته باشد، باید در عین حال به روح اجازه دهیم که شخصیت الهی در ما پدید آورد. به علاوه، برای این که بتوانیم در کلیسا بر هدفمان جامۀ عمل بپوشانیم باید به روح القدس اجازه دهیم که ما را در شناخت و تعهدی عمیق تر به کلام خدا هدایت کند. برای بررسی بیشتر موضوع کار روح القدس در دنیا، کلیسا و زندگی افراد، ر.ک. به جدول کار روح القدس).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO