زندگی روزمره مسیحی

چهار چیز که هرگز نباید با پول خود انجام دهی

1/5 - (1 امتیاز)

چهار چیز که هرگز نباید با پول خود انجام دهی

«از طمع فرار کنید، چون زندگی حقیقی به ثروت بستگی ندارد.» (لوقا 12: 15)

خدا می خواهد که در مورد پول خود هوشمندانه فکر کنی.

عیسی داستان مرد ثروتمندی را روایت می کند که مدیری را برای مراقبت از دارایی خود استخدام کرد (لوقا 16). وقتی مدیر متهم به سوء استفاده از پول اربابش شد و از او خواسته شد تا حساب سرپرستی خود را ارائه دهد، مدیر که شخصی دانا بود، برنامه ای را طراحی کرد. او می دانست که قرار است شغلش را از دست بدهد، اما تصمیم گرفت دوستانی پیدا کند که در صورت اخراج از کار،  از او مراقبت کنند. پس همۀ کسانی را که به اربابش بدهکار بودند فراخواند و مقدار بدهی آن ها را با آن ها کمتر حساب کرد. اگر کسی 800 گالن روغن زیتون بدهکار بود، به آنها گفت که صورت حساب خود را به 400 گالن تغییر دهند.

وقتی ارباب شنید که مدیر چه کرده است او « زیرکی مباشر خائن را تحسین کرد! در واقع مردم بی ایمان، در روابط خود با دیگران و در کارهای خود، زیرک تر از مردم خداشناس هستند.» (لوقا 16: 8 ترجمۀ معاصر)

عیسی عدم صداقت مدیر را ستایش نمی کند، اما زیرکی او را می ستاید. زیرکی چیست؟ زیرکی یعنی باهوش، استراتژیک و مدبر باشی. یعنی مشکلی را به وضوح می بینی، می دانی که چه کاری باید صورت پذیرد، و سپس تصمیم می گیری که آن را چطور انجام دهی. خدا از تو می خواهد که یاد بگیری چگونه بر اساس موازین کتاب مقدسی با پول خود زیرکانه رفتار کنی.

این داستان چهار چیز به ما می آموزد که نباید با پول خود انجام دهیم:

1- پولت را هدر نده. لوقا 16: 1 می فرماید: «شکایت به او رسید که مباشر اموال او را بر باد می دهد.» (لوقا 16: 1 ترجمۀ هزارۀ نو). هر آن چه داری- از جمله پولت متعلق به خداست و هدیه ای از طرف اوست. پس باید مواظب باشی که در آنچه که متعلق به اربابت هست، خیانت نکنی.

2- پولت را دوست نداشته باش. باید تصمیم بگیری که آیا خدا در زندگی تو اولین جا را تصاحب کرده یا کسب پول زیاد برایت در اولویت قرار دارد! نمی توانی هر دو را اولویت اصلی خود قرار دهی.

کتاب مقدس می فرماید: «هیچ خدمتکاری نمی تواند دو ارباب را خدمت کند، زیرا یا از یکی نفرت دارد و به دیگری محبت می کند و یا به یکی دل می بندد و دیگری را پست می شمارد. شما نیز نمی توانید هم بندۀ خدا باشید و هم بندۀ پول.» (لوقا 16: 13 ترجمۀ معاصر).

3- به پول خود اعتماد نکن. هیچ اهمیتی ندارد که مقدار پولی که داری چقدر است. همیشه امکان از دست دادن آن وجود دارد. مدیر داستان ما این درس را خیلی سریع در لوقا 16: 3 یاد گرفت: «حالا چه کنم؟ وقتی از این کار برکنار شدم ، نه قدرت بیل زدن دارم، و نه غرورم اجازه می دهد گدایی کنم.» (ترجمۀ معاصر)

اگر می خواهی در امنیت باشی، مرکز زندگی تو باید چیزی باشد که هرگز نتوان آن را از شما گرفت. و تنها یک چیز هست که هرگز نمی توانی آن را از دست بدهی: عشق بی نظیر خدا برای تو.

4- انتظار نداشته باش که پول باعث رضایت کامل تو شود. اگر فکر می‌کنی داشتن پولِ بیشتر، تو را مبدل به شخصی شادتر، امن‌تر یا باارزش تر می‌کند، سخت در اشتباهی. پول هرگز تو را به رضایت نخواهد رسانید: «آدم پولدوست هرگز قانع نمی شود و دائم به فکر جمع کردن ثروت است. این نیز بیهودگی است.» (جامعه 5: 10 ترجمۀ معاصر)

به همین دلیل است که عیسی در لوقا 12: 15 می‌ فرماید: «از طمع فرار کنید، چون زندگی حقیقی به ثروت بستگی ندارد.» (ترجمۀ معاصر)

تبادل نظر:

  • حال که می دانی تمام پول تو واقعاً متعلق به خداست، پول خود را چگونه به صورتی متفاوت خرج می کنی؟
  • اگر دیگران به زندگی تو و نحوۀ مدیریت پولت نگاه کنند، برداشت آنها از آنچه برایت مهم است چه خواهد بود؟
  • چگونه می توانی در حالی که پرکار و ساعی هستی، از درآمد خود رضایت داشته باشی؟

نوشتۀ کشیش ریک وارِن

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO