خانوادۀ مسیحیدعا و پرستشزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایجکلیسا

آیا زنان مسیحی بايد پوشش بر سر داشته باشند؟

5/5 - (2 امتیاز)

آیا زنان مسیحی بايد پوشش بر سر داشته باشند؟

اول قرنتیان  ١١: ٣-١٦ به موضوع زنان و پوشش سر آنان اشاره مى كند. مضمون کل متن  در این آیه ها تسليم و اطاعت از نظم و فرمان هايى است كه  خدا صادر كرده.  “پوشش سر زنان” نيز به عنوان  تصویری از نظم، سربودن و قدرت خدا است. آیۀ کلیدی این قسمت، اول قرنتیان ١١: ٣ مى باشد: «امّا می‌خواهم آگاه باشید که سر هر مرد، مسیح است، سر زن، مرد است، و سر مسیح خداست.» مضمون و مفهوم این آیه در ادامۀ همين باب مشخص مى شود. اين ترتيب بدين شكل است: خداى پدر، خدای پسر، مرد یا شوهر، زن و یا همسر. حجاب یا پوشش بر روی سر یک همسر ايماندار مسيحى نشان دهندۀ اين بود كه او تحت اقتدار شوهرش، و در نتيجۀ آن، تسلیم خدا مى باشد.

در این قسمت همچنین آيۀ ١٠ مى گويد: «از همین رو، و به‌ خاطر فرشتگان، زن باید نشانی از اقتدار بر سر داشته باشد.» چرا اين امر براى فرشتگان مهم است؟ رابطۀ خدا با انسان چیزی است که فرشتگان به دقت مشاهده مى كنند و از آن ياد مى گيرند (اول پطرس ١: ١٢). بنابراین، تسلیم بودن یک زن به اقتدار خدا بر او، الگويى براى فرشتگان است. فرشتگان مقدس، که در تسلیم کامل خدا هستند، انتظار دارند که ما به عنوان پیروان مسیح، نيز اين گونه رفتار كنيم.

این پوشش سر نه تنها به معنای یک پارچه مى باشد، بلكه به بلندى موى او نيز اشاره مى كند. چگونه می توانیم چنين چيزى بگوییم؟ ما باید این آیه را با توجه به چارچوب يا فضايى كه در آن ارائه شده است، در نظر بگيريم: «آیا طبیعتِ امور، خود به شما نمی‌آموزد که اگر مردی موی بلند داشته باشد، برای او شرم‌آور است، امّا اگر زنی موی بلند داشته باشد، مایۀ افتخار اوست؟ زیرا موی بلند به جهت پوشش به زن داده شده است.» (اول قرنتیان١١: ١٤-١٥). بنابراین، براساس فضاى این قسمت از متن، زنى كه موهای بلندى دارد، مشخصاً به عنوان یک زن، خود را از مردان متمايز مى سازد. پولس رسول در این جا میگوید که در فرهنگ قرنتس، هنگامی که موى زنى بلندتر از شوهرش بود، نشان دهندۀ تسليم بودن او به شوهر خود به عنوان سر خانه بود. نقش مرد و زن توسط خدا طراحی شده تا  درسى روحانی و عمیق را به تصوير بكشد، كه همان تسلیم به اراده و نظم و ترتيب خدا بودن است.

اما چرا مو در این آيات مسأله است؟ پولس رسول به موضوعى كه  مربوط به فرهنگ قرنتس مى باشد و باعث اخلال در کلیسا مى شده، مى پردازد. برای یک زن، تراشیدن سر یک ننگ و رسوایی (و در تفکر یهودی، نشانه ای از عزاداری،  تثنیه ١٢: ٢١) بود. موى زن  “مایۀ افتخار” او (اول قرنتیان ١٥: ١١) بود. در فرهنگ قرنتس، زنان به طور معمول پوششى بر سر داشتند كه نمادی از تسلیم آن ها به همسرانشان بود. پولس بر درستی  اين حكم فرهنگی، صحه مى گذارد، چرا كه معاف كردن زنان از پوشش سر، علامت کاملاً اشتباهى را به  فرهنگ عامه ارسال مى كرد. در واقع، پولس می گوید که اگر یک زن مسیحی از پوشش سر خود امتناع  مى ورزد، پس موهای خود را نيز بتراشد (آیۀ ٦). زنی که حاضر به پوشیدن پوشش سر در آن فرهنگ نبود، اساساً اعلام مى كرد: “من مطیع فرمان خدا نیستم.” بنابر این، پولس رسول به  قرنتیان تعليم مى دهد که بلندى مو و یا داشتن “پوشش” بر سر زنان، نمادی است از نگرش قلبى تسلیم  خدا بودن و تسليم  قدرت مقرر شده اوست.

حكم خدا این است که شوهر سر زن است، همان طور كه خدا سر مسیح است، اما اين دلالت بر نابرابری و یا دون بودن زنان نسبت به مردان نمى كند. خدا و مسیح برابر و يك هستند، همان طور كه زن و شوهر یکی هستند. این قسمت چنين تعليم نمى دهد كه زن از مرد پايين تر است یا که او باید مطیع هر مردى باشد. بلكه نظم خدا و ریاست روحانی در رابطۀ زناشویی را تعليم مى دهد. در فرهنگ قرنتس، زنی که سر خود را در هنگام عبادت مى پوشاند و یا زمانی که  در عموم ظاهر مى شد، تحت اقتدار بودن او را نمايان مى كرد.

در فرهنگ امروز، ما دیگر شاهد پوشش سر زنان به منزلۀ تسلیم نمى باشيم. در اغلب جوامع مدرن، روسری و کلاه به عنوان مد استفاده مى شوند. یک زن درصورتى كه پوشش سر را به عنوان نشانه اى از تسليم خود به اقتدار شوهرش بداند، در استفاده از آن حق انتخاب دارد. با این حال، این یک انتخاب شخصی است و نه به عنوان وسيله اى جهت قضاوت بر روحانيت فرد. مسئله اصلی در اینجا، ديدگاه قلبى اطاعت از اقتدار خدا و تسلیم  نظم مقرر شده اوست “همان گونه كه تسليم خداوند هستيد” (افسسیان ٥ :٢٢ ). خدا بيشتر متوجه  ديدگاه ما به تسلیم بودن است تا اين كه صرفاً با پوشاندن سر، تظاهر به اطاعت كنيم. اول تیموتائوس٢: ٩-١٠ كلام خدا مى فرماید: «نیز خواهانم که زنان پوششی شایسته بر تن کنند و خویشتن را به نجابت و متانت بیارایند، نه به گیسوانِ بافته، یا طلا و مروارید، یا جامه‌های فاخر، بلکه به زیورِ اعمال نیکو آراسته باشند، چنان که شایستۀ زنانی است که مدّعی خداپرستی‌اند.»

منابع پيشنهادى: زنان در خدمت: چهار ديدگاه. نوشتۀ:

Robert Clouse, eds.   Bonnidell &و Logo

Bible Software

مترجم: الهام ربیع نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO