خانوادۀ مسیحی

  ۵ دلیل برای اهمیت ازدواج در عصر حاضر- مقدمه و دلیل اول: ازدواج انعکاسی است از رابطه میان مسیح و کلیسا

4.6/5 - (130 امتیاز)

  ۵ دلیل برای اهمیت ازدواج در عصر حاضر

مقدمه

ازدواج امری است مورد علاقه که چه در محافل مسیحی و چه  غیرمسیحی  مورد بحث و تبادل نظرقرارمی گیرد. متأسفانه، برخی از هر دو گروه نامبردهُ اهمیت ازدواج را به خوبی درک نمی کنند.

ازدواج برکت زیبایی است که خدا آفریده. با این حال بسیاری از مردم از اینکه چرا امروزه نیز در زندگی ما اهمیت دارد، غافل هستند.

گروه‌های مختلف دیدگاه‌های متفاوتی دربارۀ ازدواج دارند، خیلی از مردم اعتقاد دارند ازدواج اهمیتی ندارد. در حالی که گروهی دیگر بر اهمیت ازدواج پافشاری می کنند.

این دو عقیده در نقطۀ مقابل هم قرار دارند اما شاید بشود نقطۀ متعادلی میان آنها کشف کرد. یعنی نقطه‌ای که در حالی که ازدواج مهم تلقی می‌شود، اما مهم‌ترین چیز در زندگی نباشد و همچنان بدون اینکه ازدواج کنی پیرو وفادار مسیح باقی بمانی.

خیلی از مردم چنین باور دارند که اگر ازدواج نکرده باشی نمی توانی پیرو بالغ مسیح باشی. این مسئله حقیقت ندارد. هر کس خواه متأهل و یا مجرد می تواند پیرو مسیح باشد. جزم‌اندیشی در این مورد مفید نیست.

توجه به این نکته ضروری است که  هر دوگروه، خواه متأهل و خواه مجرد، از دید خدا عزیز هستند. این را هم باید توجه داشت که ازدواج می تواند مسئلۀ دشواری باشد و اگر از هر زوج متأهل سؤال کنی، خواهند گفت که در پیاده روی عاشقانه در پارک خلاصه نمی‌شود.

علی‌رغم اینکه ازدواج پیاده روی عاشقانه در پارک نیست، اما برکت بزرگی برای زندگی یک ایماندار به مسیح است. یافتن کسی در این دنیا که تو را همانطور که عیسی کلیسا را دوست دارد، دوست داشته باشد، مسئلۀ مهمی است که اگر فرصت یا موقعیت آن را پیدا کردی بهتر است آن را از دست ندهی.

چه دیدگاه تو نسبت به ازدواج مثبت باشد یا خیر، ارزش آن را دارد که عمیقاً در کتاب مقدس به عمق آن پی ببری و ببینی نظر خدا در این مورد چیست. از دیدگاه کتاب مقدس، ازدواج حتی در قرن مدرن ۲۱ ما هنوز هم مهم است. نادیده گرفتن اهمیت و زیبایی ازدواج، نادیده گرفتن یکی از شاهکارهای خلقت خدا است. در کتاب مقدس، خدا ازدواج را نیکو آفرید، یعنی ازدواج نعمتی از خداست.

هرگز نباید چیزی را که خدا آفریده بد یا غیراخلاقی بدانیم. در این مقاله و چهار مقالۀ پیرو آن به پنج دلیل که چرا ازدواج امروزه نیز اهمیت دارد، می‌پردازیم:

دلیل اول: ازدواج انعکاسی است از رابطه میان مسیح و کلیسا

یکی از دلایل اهمیت ازدواج این است که منعکس کننده رابطه میان مسیح و کلیسا است. خدا ازدواج را به عنوان یک پیمان مقدس می‌نگرد و این یک پیوند پایدار است که هرگز نباید پاره شود.

تنها مرگ می تواند باعث پاره شدن این پیمان در برابر چشمان خدا شود. به همین دلیل است که پیمان ازدواج به منظور بازتاب رابطۀ مسیح و کلیسا برای دنیای گمشدۀ ما است. هیچ چیز دیگری در تمام آفرینش نمی تواند عشق مسیح را به شیوه ای بهتر منعکس کند.

همان طور که عیسی به کلیسایش عشق می‌ورزد و به آن اهمیت می‌دهد، شوهر نیز باید به همسرش عشق بورزد و از او مراقبت کند. زن نیز متقابلاً به شوهرش احترام می گذارد و به او عشق می‌ورزد. در همۀ اینها شاهد اهمیت عشق و احترام متقابل نسبت به یکدیگر هستیم.

عیسی عاشق کلیسا است، به این معنی که شوهر هرگز نباید رفتارتحقیر‌آمیزی نسبت به همسرش داشته باشد و چون همسر اوست، باید نسبت به او مهربان و با محبت باشد و از او مراقبت کند. همانطور که عیسی هرگز به هیچ وجه به کلیسا آسیبی نمی‌رساند، شوهر نیزهرگز نباید به همسرش آسیب برساند.

به همین ترتیب، زنان نیز باید به شوهران خود احترام بگذارند و با آنها بدرفتاری نکنند. متأسفانه امروزه نیز روابط و ازدواج های نادرست همچنان وجود دارد و مردان نیز می توانند مانند زنان مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

با  توجه به دیدگاه کتاب مقدس، باید این را بپذیریم و تمام سعی خود را برای افزایش آگاهی مردم نسبت به این موضوع بکنیم.

ازدواج باید بازتاب عیسی وعشق او به ایماندارانش برای دنیای گمشده باشد و نباید انعکاس دهندۀ رابطه‌ای توهین‌آمیز و یا ازدواجی آزاردهنده باشد چون شهادت بدی از خداوند به دنیای اطراف ما ارائه می دهد.

نوشتۀ ویوین بریکر- ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳

ترجمۀ ژاسمن پتروسیان مسیحی

یک دیدگاه

  1. خیلی عالیه ،ازدواج امر مقدسی است ولی به نظرم نقش کلیسا در ازدواج باید خیلی پر رنگ تر باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO