زندگی روزمره مسیحی

هفت ویژگی رحیم بودن چیست؟

رای بدهید

هفت ویژگی رحیم بودن چیست؟

آیا دوست داری رابطه های تو به شکل دیگری باشند؟ باید تبدیل به عامل رحمت شوی.

رحمت دارای هفت ویژگی زیر است که خدا می خواهد آن ها را بیاموزی و در زندگی به آنها عمل کنی:

1- رحمت یعنی تحمّل خصلت های مختلف مردم

چطور می توانی با همسر، فرزندان، همکاران یا دوستان خود صبور باشی؟ از خدا طلب حکمت کن. کتاب مقدس در یعقوب 3: 17 می فرماید:

«آن حکمت که از بالا است، اول طاهر است و بعد صلح آمیز و ملایم و نصیحت پذیر و پر از رحمت و میوه های نیکو و بی تردد و بی ریا.» (یعقوب 3: 17 ترجمۀ معاصر)

2- رحمت یعنی به کمک اطرافیان آسیب دیده رفتن

بدون رحیم بودن نمی توانی همسایۀ خود را مثل نفس خویش محبت کنی. امثال 3: 27 می گوید: «هر گاه که از دستت بر می آید، از احسان کردن به محتاجان کوتاهی مکن.» (ترجمۀ مژده برای عصر جدید) و «شادمانه به این کار مشغول باش.» (رومیان 12: 8 ترجمۀ هزارۀ نو)

3- رحمت یعنی به مردم فرصتی دوباره بدهی

وقتی کسی باعث ناراحتی ما شده عکس العمل سریع ما این است که با او بداخلاقی می کنیم و نسبت به او بی توجه می شویم. اما کتاب مقدس می فرماید: «هر نوع تلخی، خشم، عصبانیت، درشت خویی، ناسزاگویی و بدجنسی را از خود دور کنید و در عوض نسبت به هم مهربان و دلسوز باشید و یکدیگر را ببخشید، همان طور که خدا نیز شما را به خاطر مسیح بخشیده است.» (افسسیان 4: 31-32 ترجمۀ معاصر)

4- رحمت یعنی نیکویی کردن به کسانی که به تو آزار رسانده اند

رحمت یعنی آنچه را مردم به آن احتیاج دارند بدهیم و نه آنچه را که لایق آن هستند! این همان کاری است که خدا هم با ما کرده: «دشمنانتان را محبت کنید و به آنها نیکی نمایید، و بدون امیدِ عوض، به ایشان قرض دهید…رحیم باشید، چنانکه پدر شما رحیم است.» (لوقا 6: 35-36)

5- رحمت یعنی مهربان بودن با کسانی که به تو بی احترامی می کنند

کدام برای تو مهم است نجات جان یک انسان یا برنده شدن در بحث و جَدَل. رسالۀ یهودا  آیه های 22 و 23 می گویند: «با کسانی که در تردید به سر می برند رحیم باشید…در همان حال که دلتان بر این گناهکاران می سوزد، از اعمال گناه آلود ایشان متنفر باشید.» (ترجمۀ معاصر)

6- رحمت یعنی ساختن پُل های عشق و محبت با افرادی که دوست داشتنی نیستند

وقتی فریسیان از عیسی پرسیدند چرا با باجگیران و سایر افراد منفور جامعه غذا می خورد، او در پاسخ به آنها گفت: «انتظار دارم رحم داشته باشید، نه اینکه قربانی تقدیم کنید، زیرا من آمده ام تا گناهکاران را به توبه دعوت کنم، نه آنانی را که خود را عادل می پندارند!» (متی 9: 13)

7- رحمت یعنی روابط را بر ضوابط ترجیح دهی

رومیان 13: 10 می گوید: «محبت تحقّق شریعت است.» اگر واقعاً طالب رحیم بودن هستی، مردم را مقدم بر خط مشی ها و تدابیر قرار بده.

رحیم بودن همیشه به طور طبیعی رخ نمی دهد. در مقاله ای دیگر به روش های خاصی خواهیم پرداخت که می توانی در زندگی خود تبدیل به شخص رحیمی شوی.

بحث و تبادل نظر:

  • چرا اغلب سعی می کنیم به جای هدایت مردم به سوی مسیح، بیشتر مایل به برنده شدن در بحث ها و مجادلات هستیم؟
  • اگر رحمت یعنی روابط را بر ضوابط ترجیح دادن، چه چیزی را در رابطه ات با فرزندانت باید تغییر دهی؟ در بارۀ همکاران یا کسانی که دیدگاه سیاسی شان با تو فرق دارد چطور؟
  • این هفته چطور می خواهی نسبت به اطرافیان آسیب دیدۀ خود رحیم باشی؟

نوشتۀ کشیش ریک وارِن- 16 ماه مِه 2023

ترجمۀ اِلما غریبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO