زندگی روزمره مسیحی

چگونه شرايط و طرز فکرمان شخصیت ما را شکل می بخشند؟

5/5 - (1 امتیاز)

چگونه شرايط و طرز فکرمان شخصیت ما را شکل می بخشند؟

«بگذارید خدا افکار و طرز فکرتان را دگرگون کند تا به انسانی جدید تبدیل شوید.» (روميان 12: 2)

وقتی با پنج عاملی كه بر هويت تو اثر می گذارند آشنا می شوی، شروع به حرکت در مسیری می کنی که به هدف خدا از افرینش تو دست می یابی.

دو عامل اول، ساختار شیمیایی بدن تو (همان گونه که ساخته شده ای) و ارتباطات (که روابط تو است).

تو محصولی از آن چه خدا آفریده و نیز روابطی هستی که در زندگی ات داری.

دو عامل بعدی شرايط و آگاهی و هشیاری تو است. شرايط چيزی است که برای تو و اطراف تو اتفاق می افتند که بر هیچ کدام از آن ها تسلط نداری. تو محصول ضربه ها، مشکلات، رنج ها، شرم، فشار و دردهایی هستی که زندگی تو را شکل بخشیده اند. حتی ممکن است سوء استفاده هایی که از تو شده، بر هویت تو اثر گذاشته اند و اگر دورانی از فاجعه یا شکست های پی درپی  را تجربه کرده ای، حتماً اثراتی ماندگار و پاک نشدنی بر آن چه در حال حاضر هستی داشته.

وجدان یا هشیاری تو همان چیزهایی است که تو به طور مرتب با خودت حرف می زنی! امثال سلیمان 4: 23 می فرماید: «مواظب افکارت باش، زیرا زندگی انسان از افکارش شکل می گیرد.» الزاماً افکاری که به تو آسیب می رسانند، همیشه حقیقت محض نیستند. کافی است که آن ها را باور کنی و بپذیری. اگر به خود بقبولانی که ازدواجت دوامی نخواهد داشت، همین طور هم خواهد شد. اگر می ترسی که توان کاری را نداشته باشی، در نهایت موفق به انجام آن کار نخواهی شد. افکار تو زندگی ات را جهت می بخشند!

اگر مثل خیلی از مردم دیگر هستی، ذهن تو از دروغ های زیادی که از دیگران شنیده ای پر است و تو دائماً در حال تکرار این  افکار در سر خود هستی. اگر به این فکرها اجازه دهی که در تو ریشه بدوانند، بالآخره به عمق وجدان تو نفوذ می کنند و شروع به شکل دادن هویت تو می کنند! راستش را بخواهید اگر همان گونه که با خودتان حرف می زنید با دوستانتان حرف می زدید، به احتمال قوی دیگر دوستی در دور و بر تو باقی نمی ماند!

اگرچه این  بخشی از حقیقت است که افکار تو در شکل گیری شخصیت تو مؤثر هستند، این هم بخش  دیگر حقیقت است که تو می توانی طرز فکرت را عوض کنی. رومیان 12: 2 می فرماید: «بگذارید خدا افکار و طرز فکرتان را دگرگون کند تا به انسانی جدید تبدیل شوید.»

به خاطر بسپار که شرایط و وجدان (یا هشیاری) تو ممکن است از حیطۀ کنترل تو خارج باشد اما هنوز خدا بر همه چیز حاکم است. افکار تو شخصیت تو را شکل می بخشند اما خدا می تواند به تو کمک کند که فکرهای خوب و صحیح بکنی.

شرایط یا موقعیت و وجدان تو، تمام آن چیزی را که امروز هستی، شکل داده اما از امروز به بعد، واکنش تو به موقعیت یا شرایط و نیز افکاری که تصمیم به باور آن ها می گیری، مابقی عمر تو را شکل می بخشند.

 

تبادل نظر:

  • واكنش طبیعی تو در برابر شرایط دشوار چیست؟ آیا فرار را بر قرار ترجیح می دهی یا با آن روبرو می شوی؟ آیا غصه می خوری یا به خدا اعتماد می کنی؟
  • چه کسی یا چه چیزی بر افکار تو اثر منفی می گذارد؟
  • چگونه می خواهی طرز تفکر خود را عوض کنی؟

نوشتۀ کشیش ریک وارِن- 18 ماه مِی 2022

ترجمۀ شبنم ابراهیمی نیا

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO