کتاب مقدس

چگونه خدای محبت زمانی این چنین وحشتناک بوده: «اگر مردی دختر خود را به كنيزی بفروشد، آن كنيز مانند غلام در پايان سال ششم آزاد نشود.» (خروج ۲۱: ۷)

5/5 - (2 امتیاز)

چگونه خدای محبت زمانی این چنین وحشتناک بوده: «اگر مردی دختر خود را به كنيزی بفروشد، آن كنيز مانند غلام در پايان سال ششم آزاد نشود.» (خروج ۲۱: ۷)

آیه ای که در این جا به آن اشاره کرده اید باید در متن فرهنگ آن زمان تفسیر شود و باید دانست که در آن زمان غلامی یا کنیزی چیزی نبود که عار باشد یا بصورت برده داری قرن گذشته بوده باشد. در کتاب مقدس می خوانیم که حتی در سال یوبیل که خدا قانون انقلابی آزادی غلامان و کنیزان را در آن بره‍ه از زمان داده بود، بعضی از غلامان و کنیزان داوطلبانه می خواستند در خانۀ اربابشان بمانند، چون اربابشان با ایشان به نرمی و عطوفت رفتار می کرد و برایشان امنیت اجتماعی داشت. باید توجه داشته باشید که غلامی یا کنیزی در آن زمان به هیچ عنوان به برده داری در قرن گذشته شباهتی نداشته. در ضمن آن چه ما در جوامع مدرن امروزی در قشر کارگر و کارمندان داریم کمتر از وضعیت بردگان نمی باشد و بنده اسم آن را برده داری مدرن نامیده ام. کار طافت فرسا به همراه حقوق بسیار سطح پایین با کمترین امکانات برای استراحت برای دنیای امروز ما چیزی عادی شده است. باید دانست که قانون خدا در بارۀ غلامان و کنیزان در آن زمان و آزادی آنان یک امر بسیار انقلابی بود و خدا پس از چند سال حتی این کنیزان را هم که پس از شش سال آزاد نمی شدند، قانون آزادی آن ها را به مناسبت سال یوبیل صادر کرده بود. برای اطلاعات بیشتر در بارۀ نظر کتاب مقدس در مورد برده داری به دو لینک زیر در وب سایت پرپاسخ مراجعه کنید:

آیا کتاب مقدس برده داری را تأئید می کند؟

و لینک دوم:

آیا مسیحیت برده داری را تائید می کند و با آن موافق است؟

پاسخ از: کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO