کلیسا

چهار ویژگی بارز رهبران موفق چیست؟

رای بدهید

اگر کشیش یا رهبر کلیسایی هستید، خدا وظیفه ای بس بزرگتر از آنچه در توان شما باشد به عهده شما گذاشته. رهبری در طول سال 2020 بطور قطع این حقیقت را برجسته تر کرده است. اطمینان دارم که در طول سالی که گذشت، بعضی اوقات کارهای شما غیر ممکن به نظر آمده!

کتاب نحمیا اهمیت یک رهبری خوب را در اجرای کامل یک پروژه به ما نشان می دهد. قوم اسرائیل با یک رهبری صحیح، توانستند برنامه ای را در عرض 52 روز به اتمام برسانند. طرحی که به مدت 80 سال به مردم گفته شده بود که امکان اجرای آن نیست. وقتی کاتالیزور مناسب را در اختیار دارید پروژه های مهم به خوبی پایان می پذیرند.

کلیسا یا جماعت شما به چه نوع رهبری نیاز دارد؟ نحمیا چهار نشانه بارز رهبران موفق را به ما گوشزد می کند:

1. هدف قانع کننده

مطمئنا به رؤیایی نیاز دارید که شما را به جلو سوق دهد. وقتی بعضی از دشمنان نحمیا سعی در فریب او داشتند تا کارش را رها کند، پاسخ او به آنها چنین بود: « من به کاری بزرگ مشغولم و نمی توانم فرود آیم»(نحمیا 6: 3). نحمیا  هدف مشخصی داشت. او خود را به پروژه اش متعهد می دانست چون بطور کامل واقف بر اهمیت کارش بود.

زندگی های موفق با داشتن هدفی مهم به وجود می آیند و بزرگترین هدف همانا ملکوت خدا است.هیچ چیز دیگری تا به ابد دوام نخواهد داشت. خیلی از رهبران با مسائل پیش پا افتاده از توجه به هدف منحرف می شوند. اگر مایلید کلیسایتان را برای انجام کاری مهم هدایت کنید، این کار را با قرار دادن ملکوت خدا در اولین اولویت شروع کنید و هر چیز دیگری را رها کنید.

2. درک روشن و واضح

در ضمن باید بتوانید دردسرهای پیش روی خود را نیز به وضوح ببینید.به عنوان یک رهبر، هر گاه اقدام به کار مهمی کنید، ناگزیر مشکلی بر سر راهتان قرار خواهد گرفت. نحمیا می توانست به طرزی بی نظیر موقعیتها را تشخیص دهد.هر بار که دامی بر سر راهش گسترانیده می شد،  آن را حس می کرد. به عنوان مثال، او به خوبی از آنچه منتقدانش نقشه کشیده بودند، آگاه بود." آنان در اندیشه صدمه رساندن به من بودند" (نحمیا 2:6).و هنگامی که همین افراد او را متهم کردند که خود را به عنوان پادشاهی برافراشته تا سرانجام علیه اردشیر پادشاه شورش کند نحمیا گفت: " آنان جملگی قصد ترسانیدن ما داشتند" (نحمیا 6: 9).

نحمیا چطور این را می دانست؟ او از موقعیت اطرافش آگاهی داشت.

شما نیز به عنوان یک رهبر به این نوع تشخیص احتیاج دارید و دریافت آن تنها یک راه دارد. رساله یعقوب 5:1 می گوید:اگر کسی از شما بی بهره از حکمت است، درخواست کند از خدایی که سخاوتمندانه و بدون ملامت به همه عطا می کند، و به وی عطا خواهد شد." وقتی به کلام خدا وقت کافی می دهید، فکر مسیح را در بر می کنید و تبدیل به یک رهبر حکیم تر می شوید.

3. دعای مداوم

نحمیا به دعا اعتیاد داشت. اولین عکس العمل او در هر موقعیتی، دعا کردن بود. در نحمیا 6 توجه کنید که او نه حالت دفاعی به خود گرفت و نه سعی کرد نسبت به اتهامات منتقدانش تلافی کند. او تنها به این بسنده کرد که گفت آنچه آنها می گویند حقیقت ندارد و بعد فوراً در باره آن موضوع دعا کرد.

این همان کاری است که شما نیز می بایست انجام دهید. اگر مردم به دروغ شما را به عنوان یک رهبر متهم می کنند نیازی به دفاعیه طویل ندارید. فقط بگوئید این حرفها حقیقت ندارند و سپس آن مسئله را به خداوند بسپارید.

4. استقامت شجاعانه

برای موفقیت در پروژه های بزرگ در جامعه و کلیسای خود، نبایست به راحتی تسلیم شوید. به  آنچه خدا از شما خواسته با پشتکار ادامه دهید. فقط به خاطراینکه در سختی ها از خود شجاعت نشان می دهید دلیل بر این نیست که واهمه ای ندارید. شجاعت یعنی در حالی که می ترسید اما حرکت خود را به جلو ادامه می دهید.

در آیه 11 نحمیا گفت:" آیا مردی همچون من بگریزد؟" به طور حتم  نحمیا احساس ترس داشت. او به خوبی می دانست که زندگی اش در خطر است، اما این را نیز می دانست که در حال رسیدن به پایان خط است. او تن به فرار نداد.

هرگز خواست خدا این نیست که از موقعیت سخت فراری باشید بلکه با مشکل روبرو شوید و برای کلیسا و جامعه خود خواهان بهترینها از جانب خدا باشید.

تاریخ را از نحمیا تا زمان حاضر مرور کنید و خواهید دید که این چهار ویژگی در هر رهبری که هدفهای الهی را دنبال می کند، یافت می شود.

در پایان این سؤال ها را از خود بپرسید:

  • آیا هدف قانع کننده ای دارید که شما را به جلو سوق دهد؟
  • حساسیت روحانی شما چگونه است؟
  • آیا برای آنچه خدا شما را خوانده به طور دائم دعا می کنید؟
  • آیا در انجام خواست خدا پافشاری می کنید؟

در رهبری همه چیز یا در حال افزایش و یا در حال سقوط است.

نوشته: کشیش ریک وارِن

ترجمه: مهتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO