خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحیکلیسا

چهار انتخاب مهم برای عشق ورزیدن: انتخاب دوم- بخشش را انتخاب کن (قسمت دوم)

رای بدهید

چهار انتخاب مهم برای عشق ورزیدن

انتخاب دوم: بخشش را انتخاب کن

عشق ورزیدن به شباهت مسیح یعنی انتخاب کردن بخشش (افسسیان 4: 32). من اغلب از مردم چنین می شنوم که نمی توانم ببخشم. وقتی چنین گفته ای را می شنوم، از آن ها دو سؤال می کنم: 1) معنای بخشیدن چیست؟

بعضی فکر می کنند بخشیدن یعنی فراموش کردن و آن ها خوب می دانند که به هیچ وجه قادر به فراموش کردن نیستند. مفهوم بخشش این  نیست که وانمود کنی چیزی را که اتفاق افتاده و نمی توانی فراموش کنی، به فراموشی سپرده ای. اگر بخشیدن این است، هیچ کس نمی تواند به معنای واقعی کلمه ببخشد. بخشش یعنی رها کردن دو چیز: تلخی و میل به انتقام گرفتن.

بخشش این معنی را هم نمی دهد که فوراً به شخص مقابل اعتماد کنی که دیگر آسیبی به تو نخواهد رسانید. بین بخشیدن و اعتماد فاصلۀ زیادی وجود دارد.

اگر نمونۀ مسیح را پیروی می کنم، بایستی فوراً ببخشم. چه آن شخص درخواست آن را از من کرده باشد و چه نکرده باشد!

اما اعتماد مسئله ای کاملاً متفاوت است و نیاز به زمان دارد. اگر کسی از تو مبلغی را دزدیده، از لحظه ای که متوجه آن می شوی، او را ببخش اما برای ایجاد رابطۀ مجدد، نیاز به برقراری و رشد اعتماد بین شما دو نفر هست.

2) وقتی نمی بخشیم، چه کسی تنبیه می شود؟

واقعیت امر این است که تو خودت را تنبیه می کنی و طرف مقابل راست راست راه می رود و به هیچ وجه به فکر ضربه ای که به تو زده نیست. در واقع با ادامه دادن تلخی در خود، به درد گذشته ات اجازه می دهی که بارها و بارها تو را زخمی کند و این جاست که تلخی همۀ ارتباطات تو را تحت الشعاع خود قرار می دهد. حتی رابطه ات با خدا را!!!

در مرقس 11: 25 عیسی فرمود وقتی می خواهی دعا کنی، اولین کار تو این باشد که دیگران را ببخشی. اگر تصور می کنی که صرف نظر از این که دیگران را نمی بخشی، رابطه ات با خدا همچنان باقی خواهد ماند، سخت در اشتباهی.

مسیح داستانی را در بارۀ شخصی بیان کرد که بیلیاردها تومان بدهکار بود و بخشیده شده بود اما نمی توانست کسی را که چند هزار تومان به او مقروض بود ببخشد. مسیح با این داستان به ما یادآور شد که با عدم بخشش دیگران، محبت و فیض خدا را به خوبی درک نکرده ایم.

اگر وسوسه می شوی که با بخشش مقاومت کنی، هرگز بر احساسات خود تکیه نکن زیرا با داشتن این کشمکش و ادامه به آن، احساس تقصیر لحظه به لحظه باعث  نابودی تو می شود. به جای چنین انتخابی، به یاد آور که چگونه خدا با فیض و بخشش رایگان خود گناهان تو را فراموش کرده.

یکی از چیزهایی که مرا در بخشیدن دیگران یاری می رساند، این مکاشفه است که مسیح مرا مجاناً و بدون هر گونه توقعی بخشیده است.

اگر این اطمینان را نداری که خدا تو را بخشیده، امروز می تواند نقطۀ آغازی برای تو باشد. برای دریافت بخشش خود به خدا اعتماد کن و نه به خودت.

بخشش، هدیۀ خدا به ما است. امروز آن را از خدا بپذیر.

نوشتۀ تام هولادی

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO