خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایج

چطور می توانم تصمیمات خداپسندانه بگیرم؟

3/5 - (2 امتیاز)

چطور می توانم تصمیمات خداپسندانه بگیرم؟

چهار روش وجود دارد که به مقصدی نامعلوم دست بیابی.

می توانی مسیر را با زحمت و خطای بسیار طی کنی و تا زمانی که متوجه نشدی راه را به خطا بروی و به مسیر خود هیچ تغییری ندهی یا این که می توانی نقشۀ راه داشته باشی و پیش از شروع به سفر چشم انداز روشنی از تمام راه داشته باشی و یا از قطب نما برای رسیدن به مقصد استفاده کنی.

اما بهترین راه به منظور رسیدن به مقصد این است که راهنمای شخصی داشته باشی. و پیروان عیسی بهترین راهنما یعنی خدا را در اختیار دارند! او در اتخاذ تصمیمات تو را راهنمایی می کند تا پیشاپیش بدانی کجا هستی و کجا می روی و در هر قدم این سفر با تو همراهی می کند.

کتاب مقدس می فرماید خدا به ما روح القدس را عطا فرموده تا راهنمای ما باشد. عیسی در یوحنا 16: 13 به ما می فرماید: «چون روح راستی آید، شما را به تمامی حقیقت راهبری خواهد کرد» (ترجمۀ هزارۀ نو)

راستی وقتی تصمیمات مهمی می گیریم چگونه روح القدس ما را رهبری می کند؟ در حالی که در پی راهنمایی خدا هستیم کتاب مقدس 9 اصل مهم را برای هدایت به ما ارائه می دهد:

1- آرام باش

خیلی ها با خود چنین فکر می کنند که خواست خدا مثل طناب بندبازی سیرک است. اگر یک تشخیص اشتباه داشتی پس کار تمام است! اما وقتی در جستجوی خواست خدا هستیم، خدا به این روش با ما برخورد نمی کند. خدا دوست دارد که ارادۀ او را بدانیم و می خواهد ما را هدایت کند. کتاب مقدس می فرماید: «با تمام دل خود بر خداوند اعتماد کن و بر عقل خود تکیه منما.» (امثال 3: 5- 6 ترجمۀ معاصر)

نهایتاً باید بدانیم که این کار ما نیست که ارادۀ خدا را یاد بگیریم بلکه این کار خداست که آن را به ما نشان دهد.

2- پیشاپیش حاضر به اطاعت باش

نود درصد مشکل ما در شناخت ارادۀ خدا این نیست که نمی خواهیم از قبل به خدا اعتماد کنیم بلکه اغلب دوست داریم با گفتن اینکه: «خدا یا خواست خود را به من نشان بده و سپس تصمیم می گیرم که اطاعت می کنم یا خیر.» خدا را بازیچۀ خود قرار می دهیم. اما خواست خدا برای اشخاص کنجکاو نیست. او دوست دارد مانند داود نزد او بیاییم که در مزمور 40: 8 می گوید: «ای خدای من چقدر دوست دارم خواست تو را بجا آورم! دستورات تو را در دل خود حفظ می کنم.»(ترجمۀ معاصر) پیش از کشف ارادۀ خدا، تو نیز می توانی این انتخاب را بکنی.

3- از رابطه ات با خدا اطمینان داشته باش

از لحظه ای که به سخنان پولس در رومیان 12: 1 عمل کنی که می فرماید: «بدنهای خود را همچون قربانی زنده و مقدس و پسندیدۀ خدا تقدیم کنید.» (ترجمۀ هزارۀ نو) آن گاه خدا همۀ جزئیات را به تو نشان می دهد. وقتی در هماهنگی با خدا زندگی می کنی برای روح القدس راحت تر است که تو را در ارادۀ خدا هدایت کند.

4- کتاب مقدس را تفتیش کن

ارادۀ خدا در کلامش یافت می شود. بهترین موقع برای مطالعۀ کتاب مقدس زمانی است که می خواهی تصمیمی بگیری. بدون دانستن آن چه کتاب مقدس به من توصیه می کند هرگز دست به ازدواج یا شروع خدمت جدید یا خرید مهم نمی زدم. تنها چیزی که برای پیدا کردن آیه هایی که به موقعیت تو مربوط است احتیاج داری، یک کتاب مقدس و آیه یاب است.

5- در دعا از خدا حکمت طلب کن

بارها و بارها کتاب مقدس به ما توصیه می کند که برای کسب حکمت الهی دعا کنیم. نگران این نباش که چه چیزی باید بخواهی «روح خدا ما را در مشکلات زندگی و در دعاهایمان یاری می دهد، زیرا ما حتی نمی دانیم چگونه و برای چه باید دعا کنیم اما روح خدا با چنان احساس عمیقی از جانب ما دعا می کند که با کلمات قابل توصیف نیست.» (رومیان 8: 26 ترجمۀ مژده برای عصر جدید)

خدا همیشه آماده است تا برای هر تصمیمی که فکر یا تعمق می کنی تو را کمک کند.

6- واقعیت ها را در نظر بگیر

بعضی ها چنین فکر می کنند که روحانی ترین راه برای تصمیماتشان همراهی شان با جریان روزگار است. کتاب مقدس چنین چیزی را به ما تعلیم نمی دهد. امثال سلیمان 23:23 می فرماید: «به هر قیمتی که شده واقعیت ها را دریاب و به تمام حس خوبی که می توانی به دست آوری محکم بچسب.» (ترجمۀ NLT کتاب مقدس به فارسی) هرگز بر اساس اطلاعات اشتباه تصمیم نگیر. وقتی خدا به تو مغز داد، حکمت را نیز به تو بخشید و از تو انتظار دارد که از آن استفاده کنی.

7- به خواسته های خود توجه داشته باش

خدا مشتاق است تو را برکت دهد. او فقط این را نمی خواهد که هر آنچه از او می خواهی به تو بدهد بلکه طالب این است که اشتیاق تو را برای عمل به خواسته اش ببیند. مزمور 37: 4 می فرماید: «با خدا خوش باش و او آرزوی دلت را به تو خواهد داد.» (ترجمۀ معاصر)

واقعیت این است که خدا حتی می تواند از علاقه و اشتیاق تو برای راهنمایی ات استفاده کند.

8- تصمیم خود را با ایمان بگیر

گاهی اوقات در برداشتن این قدم تردید به خود راه می دهیم و بیش از حد منتظر خدا می شویم که مسئله را کاملاً برایمان روشن سازد. اما وقت آن می رسد که وقتی به اندازۀ کافی جستجو و دعا کرده ای و کتاب مقدس را نیز مطالعه کرده ای، برای برداشتن قدم ایمان حرکت کنی. «ما باید برنامه ریزی کنیم آنگاه روی خدا حساب کنیم که ما را هدایت کند.» (امثال سلیمان 16: 9 ترجمۀ NLT کتاب مقدس به فارسی) خدا کسانی را هدایت می کند که با ایمان حرکت می کنند و نه آنانی را که در شک و تردیدهای خود منتظر هستند و دست روی دست گذاشته اند.

9- بگذار شرایط تأئید کنندۀ خواست خدا باشند

وقتی قدم ایمان را برداشتی وضعیت تو نشان دهندۀ خواست خدا نیست بلکه تأئید کنندۀ آن است. امثال سلیمان 16: 1 می فرماید: «ما برنامه ریزی می کنیم اما نتیجۀ نهایی در دست های خداست.» (ترجمۀ NLT کتاب مقدس به فارسی)

هرگز نگذار شرایط تو به تنهایی معیار هر گونه تصمیم تو باشد. اگر وضعیت تو تنها معیار تصمیمات توست، دیگر ابتکار عمل در دست تو نیست بلکه در برابر اتفاقات، مرتب در حال عکس العمل نشان دادن هستی. به جای تمام این ها می بایست بگذاریم خدا از شرایط برای تشویق ما استفاده کند تا به ما نشان دهد تصمیم درستی گرفته ایم.

نوشتۀ کشیش ریک وارِن

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO