پاسخ به اسلامدفاعیات ایمانسؤالات رایجکتاب مقدس

چطور بفهمم که کتاب مقدس افسانه نیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

چطور بفهمم که کتاب مقدس افسانه نیست؟

این که کتاب مقدس ریشه در فکر خدا دارد، نه تنها آن را در بین تمام کتاب ها خاص کرده، بلکه در میان تمام گنجینه های زمین منحصر به فرد کرده است. آبراهام لینکلن رئیس جمهور اسبق ایالات متحده اختصاصاً به کتاب مقدس به عنوان “بهترین هدیه ای که خدا به بشر اعطا کرده است” اشاره کرده است. در حقیقت همین طور است. کتاب مقدس نقشۀ جاودانی خدا را برای نجات نسل انسان گناهکار آشکار می کند. هنوز هم با وجود این که میلیاردها نسخه از آن در سرتاسر دنیا پخش شده، بسیاری به پرسش در رابطه با حقیقی بودن آن ادامه می دهند. آیا کتاب مقدس یک کتاب افسانه ای است یا حقیقتی که از جانب خدا الهام شده است. برای تمام افرادی که کتاب مقدس را می شناسند یا نمی شناسند، این مهم ترین سؤال است.

بسیاری از متون مذهبی اذعان می دارند که کتاب مقدس یک پیغام الهی است. هر چند خودِ کتاب مقدس هیچ گونه جای شک و تردید در این که کتابی الهی است، باقی نمی گذارد. اگر کسی صادقانه حقایق را بررسی کند، مطمئناً اثر خدا را در کل کتاب مقدس می یابد. همان کلامی که گفته شد تا همۀ مخلوقات آفریده شوند، کتاب مقدس را نیز به ما داد.
بر خلاف افسانه، کتاب مقدس یک چهارچوب تاریخی دارد. تمام شخصیت های آن اشخاصی واقعی هستند که در مکان های مختلف و در دوره های تاریخی متفاوت زندگی می کرده اند. کتاب مقدس به نبوکدنصر، سنحاریب، کورش، هیرودیس، فلیکس، پیلاتس و بسیاری دیگر از شخصیت های تاریخ اشاره می کند. تاریخش با بسیاری از ملل ازقبیل مصریان، حتّیان، ایرانیان، بابلیان و امپراتوری روم منطبق می باشد. وقایع کتاب مقدس در مناطق جغرافیایی واقعی مثل کنعان، سوریه، مصر، بین النهرین و غیره اتفاق افتاده. این مستندات، نظریه ای را که مدعی افسانه بودن کتاب مقدس است، رد می کند.
بر خلاف افسانه، کتاب مقدس تأییدیه های بسیاری در علومی همچون زیست شناسی، زمین شناسی، ستاره شناسی و باستان شناسی دارد. در یک قرن و نیم گذشته، زمانی که صدها هزار اشیاء قدیمی کشف شدند، رشتۀ باستان شناسی کتاب مقدس به شدت رشد و پیشرفت چشمگیری یافت. فقط به عنوان نمونه: زمانی بود که مخالفان از اشارۀ کتاب مقدس به تمدن حِتّی ها به عنوان سندی برای اثبات افسانه بودن آن استفاده می کردند و ادعا می کردند که بر اساس علوم امروزی ملتی با نام حِتّی هرگز وجود نداشته اند. در حالی که در سال ۱۸۷۶ اولین سری از اکتشافاتی که انجام شد، وجود تمدن باستانی حتّی یان را به اثبات رسانید. باستان شناسی، تاریخی بودن کتاب مقدس را تأیید می کند. به حدّی که دکتر هنری موریس می گوید: “امروزه هیچ یک از یافته های باستانی نیستند که ثابت کنند کتاب مقدس تحریف شده است.”
بر خلاف افسانه، کتاب مقدس تاریخ نگاشته شدۀ واقعی است. در انجیل لوقا چنین امده است «از آن جایی که بسیاری دست به تألیف حکایت اموری زده اند که نزد ما به انجام رسیده است، درست همان گونه که آنان که از آغاز شاهدان عینی و خادمان کلام بودند به ما سپردند، من نیز که همه چیز را از آغاز به دقت بررسی کرده ام، مصلحت چنان دیدم که آن ها را به شکلی منظم برای شما عالی جناب تئوفیلوس بنگارم تا از درستی آن چه آموخته اید یقین پیدا کنید.» (لوقا 1: 1-4) آیا در انجیل لوقا به وجود معجزات اشاره شده؟ بله، معجزات زیادی که توسط شاهدان عینی تأیید شده اند. اما ممکن است ۲۰۰۰ سال پس از وقوع آن ها، کسی انجیل لوقا را یک افسانه تلقی کند اما مسئولیت اثبات آن به عهده خودش می باشد. این انجیل به عنوان یک سند تاریخی بررسی شده است.
برخلاف افسانه ها، کتاب مقدس شامل شماری از پیش گویی های عجیب می باشد، که به وقوع پیوسته اند. افسانه ها نمی توانند پیش گویی کنند، در صورتی که یک سوم از کل کتاب مقدس پیش گویی است.  کتاب مقدس حاوی 1800 پیش گویی دربیش از 8300 آیه در مورد 700 موضوع مختلف می باشد. تنها، کتاب عهد عتیق شامل بیش از ۳۰۰ پیش گویی در مورد عیسی مسیح است. بسیاری از آن ها واقعاً شگفت انگیزند. تعداد زیادی از پیشگویی ها دقیقاً همان طور که گفته شده بود، به وقوع پیوسته اند. این که یک انسان بتواند پیش گویی هایی کند که همۀ آن ها مو به مو به حقیقت بپیوندد، دور از ذهن و ماوراء قدرت بشری است. این پیش گویی های معجزه آسا فقط توسط رهنمودهای الهی به وقوع می پیوندند. کسی که: «از انتها، ابتدا را می بیند.» (اشعیا ۴۶: ۹-۱۰)

بر خلاف افسانه ها، کتاب مقدس زندگی های بی شماری را تغییر داده است. هنوز بسیاری از مردم اجازه می دهند نظرات دیگران، افکارشان را شکل بخشد. همۀ ما نیاز داریم که کتاب مقدس را برای خودمان مطالعه و امتحان کنیم. با پندهای کتاب مقدس زندگی کنید و قدرت و نیروی تغییر این کتاب شگفت انگیز را تجربه کنید. تعلیمات آن را در رابطه با بخشش بکار برید و ببینید که چطور رابطه های شکست خوردۀ شما را بهبود می بخشد. قوانین آن را در رابطه با مخارج زندگی به کار گیرید و ببینید موقعیت مالی شما چگونه بهبود می یابد. تعلیمات آن را در مورد ایمانتان به کار ببرید و آرامش را در قلبتان احساس کنید. حتی اگر در طوفان های سخت زندگی هستید، کتاب مقدس در زندگی تان کار می کند. قطعاً دلیلی وجود دارد که مسیحیان در کشورهای مختلف سراسر دنیا، هر روز زندگی شان را به خطر می اندازند که دیگران را به این واقعیت زندگی بخش و این کتاب فوق العاده آشنا کنند.

در نهایت اکثر کسانی که خدا و کلام آشکارش را منکر می شوند به دلیل غرور و تکبرشان است. آن ها به باورهای خویش چنان اعتماد دارند که از بررسی اسناد حقیقی سر باز می زنند. پذیرفتن کتاب مقدس به عنوان حقیقت، مستلزم این است که آن ها به طور جدّی در مورد خدا و مسئولیت هایشان در مقابل او فکر کنند. پذیرفتن کتاب مقدس به عنوان یک واقعیت، ممکن است نیازمند ایجاد تغییر در شیوۀ زندگی شان باشد. همان طوری که اروین لوتزر می گوید: “واقعیت این است که تعداد کمی از مردم، روشنفکر هستند، به خصوص در مورد مسایل مذهبی … به همین علت اصول غلط و تعصب ها به راحتی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.”
میلیون ها نفر هر ساله با نپذیرفتن کتاب مقدس، با این امید واهی که آن یک افسانه است و خدایی وجود ندارد، می میرند و حیات جاویدان را از دست می دهند. این قمار خطرناکی است که عواقب باخت آن جبران ناپذیر است. ما شدیداً به همه توصیه می کنیم که کتاب مقدس را با ذهنی باز مطالعه کنند.

«آنان را به وسیلۀ راستی خود تقدیس نما، کلام تو راستی است.» (یوحنا 17:17)

منبع مقاله: www.gotquestions.org

ترجمۀ: مریم آزادی

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO