دفاعیات ایمانسؤالات رایج

چرا خدا، شیطان (این وسوسه گر قدیمی) را نابود نمی کند؟

رای بدهید

چرا خدا، شیطان (این وسوسه گر قدیمی) را نابود نمی کند؟

البته کتابمقدس به این موضوع به طور مستقیم اشاره نمی کند. بهترین حدس و نتیجه گیری من در بارۀ این مطلب به شرح زیر است:

به تقدیر و صلاحدید الهی، ما درگیر جنگ روحانی با شیطان می شویم. در واقع قلّاده ای بر علیه ما در اختیار شیطان است، ولی بازدارنده و کنترل کنندۀ اصلی این قلّاده، خدا است.

خدا این اجازه را  می دهد که ما در وسوسه های فیزیکی و اخلاقی قرار بگیریم چون در  کشمکش ها و جنگ های روحانی، جلال خدا از ما ظاهر می شود. در چنین مواقعی است که جلال بیشتری از خدا در ما ظاهر می شود تا این که خدا شیطان را از همان آغاز از ما دور می کرد. وقتی با گناه در کشمکش هستیم، شواهدی از صبر و رحمت و فیض نگه دارندۀ خدا در ما دیده می شود، فیضی که در رنج های دردناکِ ناشی از حملات شیطان، به یاری ما می شتابد.

در این مورد در لوقا 13: 10-17 در کتاب مقدس دربارۀ زنی می خوانیم که 18 سال روحی پلید او را علیل و خمیده کرده بود. شیطان عامل اصلی این ناراحتی و رنج این زن بود، ولی در اصل خدا چنین اجازه ای به شیطان داده بود و خدا این را مقدّر کرده بود تا شکوه و عظمت، رحمت، فیض و حکمت او هر چه درخشان تر دیده شود!

جلال و شکوه عیسی در رنج و مصیبت:

درمورد این موضوع می توانیم بحث و مجادله های طولانی کنیم و بگوییم موافق این طرز فکر نیستم و فکر نمی کنم خدا باید این گونه در دنیا عمل کند. اما اگر با این طرز فکر ادامه دهیم در نهایت، خدا و کلام او را انکار می کنیم و در مسیر نابودی و هلاکت قرار می گیریم.

ولی تصمیم من این است که به طریق ها و روش های خدا در اداره کردن دنیای شریر و شیطان اعتماد کنم. من طریق خدا را از طریقی که خودم انتخاب می کنم و آن را حکیمانه تر از قدرتم برای مبارزه می دانم. مطلب دیگر این که خدا پسر یگانۀ خود را به میان آتشِ این مجادله با شیطان فرستاد. برای نمونه: وقتی شیطان در دل یهودا گذاشت که به عیسی خیانت کند؛ عیسی خود را در برابر شیطانِ قاتل و دروغگو و پدر دروغگویان که از همان ابتدا قاتل بود (یوحنا 8: 44) آشکار ساخت و با مرگ پر از رنج و درد خود بر صلیب، به همه نشان داد که بر ریاست ها و قدرت های شیطانی پیروز شد و آن ها را رسوا ساخت (کولسیان 2: 15). مسیح با رنجی که بر صلیب متحمل شد جلال بیشتری از خود نشان داد تا این که بخواهد با یک گلوله کار شیطان را یکسره کند!

و وقتی ما هم در این رنج های مسیح و ارزش های عالی او سهیم می شویم، او جلال بیشتری می یابد تا این که می توانستیم شیطان را برای همیشه ناپدید سازیم و از خود دور کنیم و دیگر مشکلی به سراغمان نیاید.

جواب نهایی من به این سؤال این است که وقتی ما علی رغم دردها و رنج هایی که شیطان بر ما وارد می کند، در مسیح به طرزی عالی، راضی به تحمل همۀ آن ها می شویم، خدا در زندگی ما جلال می یابد و مسیح بیشتر در ما نمایان می شود، تا این که رنج هایمان به یک باره با یک دعا از میان برود و ما عیسی را فقط به خاطر چنین عملی دوست داشته باشیم.

وقتی با وجود تمام این مصیبت ها و عبور از همۀ آن ها، عشق تو به عیسی همچنان پا برجاست، شکوه و عظمت او بیشتر و درخشان تر ظاهر می شود و در زندگی تو دیده می شود تا این که دردها و رنج ها برداشته شود و زندگی برای ما آسان تر شود و تنها به خاطر این راحتی و آسایش او را دوست داشته باشیم.

نوشتۀ جان پایپر- 15 اوت 2014

آشنایی با نویسنده: جان پایپر بنیانگذار و معلم وب سایت اشتیاق برای خدا (desiringgod.org) و رئیس دانشگاه الاهیات و کالج بیت لحم هستند و به مدت 33 سال به عنوان کشیش کلیسای باپتیست (تعمیدی) بیت لحم در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا خدمت نموده. ایشان نویسندۀ بیش از 50 کتاب بوده اند که از آن جمله، اشتیاق برای خدا: تأملات یک مسیحی هِدونیست و اخیراً کتاب “تدارک” می باشند.

منبع مقاله: https://www.desiringgod.org/interviews/why-does-god-allow-satan-to-live–2

ترجمۀ بهروز نظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO