زندگی روزمره مسیحیکشیشان، شبانان و خادمینکلیسا

پنج روش برای استراحت و احساس راحتی پس از کاری طاقت فرسا

5/5 - (1 امتیاز)

پنج روش برای استراحت و احساس راحتی پس از کاری طاقت فرسا

به عنوان رهبران خدمات خاص، هر روزه با علاقه و اشتیاق خاصی به این خدمت نزدیک می شویم، چون برای خدا کار می کنیم، و مأموریت ما صرفاً این است که دنیا را ببینیم که نجات را تجربه کند. اما واقعیت این است که همیشه کار زیادی وجود دارد تا در خدماتمان انجام دهیم ، و به همین دلیل عمداً می بایست وقتی را کنار بگذاریم که از کار دست بکشیم.

خدا وقتی پس از شش روز کار طاقت فرسا، یک روز را به استراحت اختصاص داد، همین کار را کرد، پس چرا فکر می کنیم اگر بیست و چهار ساعت در هفته کار نکنیم، دنیا از هم می پاشد؟

در زیر پنج قدم اساسی را نام برده ام که می توانی برای دریافت تجدید قوا از اعتیاد خدمتی بیش از حدّ برداری: (توجه: به منظور این که موارد زیر را به خوبی به خاطر بسپارید، حروف لاتینی که در اول هر سرفصل قرار دارد، با هم واژۀ انگلیسی RELAX را شکل می دهند.)

R– در ارزش های خود تجدید نظر کن

بهایی که برای اعتیاد کاری می پردازیم بسیار گران است: طلاق، سوء مصرف الکل، حملات قلبی و بیماری های دیگر، روابط شکست خورده و از هم پاشیده، عدم رضایت و احساس تنهایی.

از خود این سؤالات را بپرس:

چرا با این شدت کار می کنم؟ یک آزمایش انگیزه از خود بکن. چه چیزی باعث می شود این کار را بکنی؟ آیا می خواهی چیزی را به خود یا دیگران ثابت کنی؟

آیا نتایج این کار ارزش آن را دارد؟ چرا مرتباً در حال جنگیدن برای رسیدن به مرحله بعدی هستی؟ اگر واقع گرا باشی، چه چیزی را می توانی توقع داشته باشید؟ آیا این کار تو ارزش قربانی کردن زندگی ات را دارد؟

زندگی تو مهم تر از هدر دادن آن برای اهداف سطح پایین می باشد. در ارزشهای خود تجدید نظر کن.

جامعه 5: 15 می فرماید: « با وجود همۀ محنتی که می کشیم، چیزی با خود نخواهیم برد.» خدا این انتظار را از تو ندارد که به تنهایی دنیا را نجات دهی، و این حرف مرا باور کن که فرزندان تو هم به تو نیاز دارند.

E– از پاداش خود لذت ببر

جامعه 3: 13 می فرماید: « هر کدام از ما می باید بخورد و بنوشد و از دسترنج خویش لذت ببرد، که این موهبت خدا است.»

اکثر ما هرگز به اندازۀ کافی دست از کار نمی کشیم تا از آن چه کسب کرده ایم  به اندازۀ کافی لذت ببریم. اما این هم اشتباه است که لذت و خرسندی و رضایت را به تعویق می اندازیم و می گوییم: «بعد از تمام کردن پروژۀ بعدی، یکی از این روزها واقعاً شروع به لذت بردن از زندگی ام می کنم… »

به این خواهش من گوش بده: این حرف به هیچ عنوان حقیقت ندارد. اگر از زندگی در حال حاضر لذت نمی بری، وقتی زمان آزاد بدست آوری، طرز لذت بردن از آن را دیگر نخواهی دانست.

این را بیاموز که از زندگی ات  در حال حاضر لذت ببری، چون ضمانتی برای آیندۀ تو وجود ندارد.

L– کارت را محدود کن

کارت را به روشی واقعی و عملی محدود ساز و این را دریاب که چند ساعت می بایست کار کنی و بعد از آن خود را به آن برنامه ای که گذاشته ای مقید ساز. خود را اسیر کارت نساز.

خروج 20: 9-10 می فرماید: « شش روز کار کن و همۀ کارهایت را انجام بده، اما روز هفتم می بایست روز استراحت باشد که به من وقف شده است.» هر هفتمین روز خود را می بایست تعطیل کنی. کشیش و شبان عزیز، این یک پیشنهاد نیست، بلکه دستور و فرمان است!

خدا تو را نیافریده که تو دائم در حال کار کردن باشی. برای بهترین بودن می بایست وقتی برای استراحت هم داشت. گفته ای به زبان انگلیسی هست که می گوید:

Your best requires rest یعنی برای نیل به بهترین ها احتیاج به استراحت داری!

کار و فعالیت خود را با برنامه ریزی سه چیز در زندگی ات محدود ساز:

  • استراحت
  • تفریح و سرگرمی
  • روابط

اگر متأهل هستی، نکتۀ چهارمی هم  وجود دارد و آن: داشتن رابطۀ عاشقانه یا رومَنس با همسرت می باشد.

این ها بخشی از نقشۀ خدا برای زندگی توست. اگر این ها را برنامه ریزی نکنی، هرگز برای  آن ها وقت دیگری پیدا نمی کنی.

A مراقبت و مواظبت خدا را انتظار داشته باشید

متی 6: 31-32 می فرماید: «پس نگران نباشید و نگویید چه بخوریم یا چه بنوشیم و یا چه بپوشیم. زیرا اقوام بت پرست در پی همۀ این گونه چیزهایند، اما پدر آسمانی شما می داند که بدین همه نیاز دارید.»

علت اساسی و ریشۀ اعتیاد کاری ما در نگرانی هایمان نهفته است. باید امنیت خود را در چیزی قرار دهی که امکان از دست دادن آن وجود نداشته باشد. به خدا اعتماد کن که احتیاجات تو را  به خوبی می  داند و می تواند برایت  بهترین  تدراک را ببیند.

شخصی که مسیحی بود، پس از سال ها تلاش و تقلا، نهایتاً گفت: «خدایا، من تجارتم را به تو می دهم. تو از حالا مدیرعامل باش. از این به بعد تو رئیس کاری من باش- حتی بر سود و منافع کاری، بدهی هایم و تبلیغات تجاری ام . از این پس این تجارت به تو تعلق دارد و تو آن را اداره کن. »

روز بعد انبار کار تجاری او سوخت و کاملاً منهدم شد. مردم او را خارج از انبار سوخته اش دیده بودند که با یک لبخند بزرگ بر چهره اش ایستاده است. او گفت: « شب گذشته من تجارتم را به خدا سپردم. اگر او می خواهد آن را به آتش بکشاند، این تجارت مال خودش است و خودش بهتر می داند.»

او دیدگاه و بینش خود را عوض کرده بود: خدا این را حل می کند! به همان سرعتی که  این انبار سوخت و منهدم شد، او می تواند آن را دوباره بسازد و بر پا  کند! این یعنی اعتماد و توکل به خدا.

X– فشاری که بر شماست با آرامش خدا جایگزین کنید

عیسی در متی 11: 28-30  فرمود:  «بیایید نزد من، همه شما که از حمل بارهای سنگین خسته هستید، و من به شما آرامی خواهم بخشید…یوغی که من به شما می دهم راحت و باری که بر شما خواهم گذاشت سبک است.»

عیسی آمد تا به زندگی تو روشی راحت و سبک ببخشد. اگر باری را حمل می کنی که سنگین است و یارای تحمل آن نیستی، این بار مطمئناً از خدا ناشی نمی شود!

شاید برای مدت طولانی به این روش و طریقه زندگی کرده ای و راه دیگری را نمی شناسی و تا سرحد مرگ خسته ای و به نظر نمی آید که بخواهی توقف کنی. خدا برای تو پیامی دارد: « به من اعتماد کن. من از تو  مراقبت می کنم. فشار خود را با صلح و آرامش من عوض کن.»

راستی چه  چیزی می خواهی  بر سنگ قبر تو نوشته شود؟ هدف تو از زندگی چیست؟ اگر برای کارت زندگی می کنی، در واقع خود را خیلی ارزان می فروشی. البته، کار قسمت مهمی از نقشۀ خدا برای زندگی توست. اما کار تو هرگز نیازهای عمیق تو را در زندگی برآورده نمی سازد. کار تو نیست که برای نیازهای عمیق زندگی ات به تو رضایت کافی می بخشد بلکه تنها عیسی است که می تواند چنین رضایتی را  برای تو  به ارمغان  آورد.

نوشتۀ کشیش ریک وارِن

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO