دفاعیات ایماندنیای پس از مرگ و ایّام آخر

مسیحیت چیست؟ 15- عقیده مسیحیان در مورد امور آینده چیست؟

رای بدهید

مسیحیت چیست؟

15- عقیده مسیحیان در مورد امور آینده چیست؟

به طوری که در ابتدای این نامه بیان نمودم، مسیحیان به خدای قادر مطلق ایمان دارند که برای این جهان نقشه ای دارد و این نقشه یقیناً عملی خواهد شد. هنگامی که بشر علیه خدا طغیان نمود و گناهکار شد، خدا پسر خود را جهت نجات جهان فرستاد. (یوحنا 3: 16-19) کسانی که به او ایمان می آورند نجات می بایند و کسانی که او را رد می کنند محکوم می شوند. در پایان، خدا جمیع دشمنان خویش را مطیع خواهد ساخت و ملکوت جاودانی خویش را که در آن هیچ گونه شرارتی وجود نخواهد داشت برقرار خواهد نمود. در کتاب مقدس پیشگوییهای فروانی دربارۀ امور آینده یافت می شود، لیکن خدا صلاح ندیده است که همه چیز را برای ما کاملاً روشن و واضح سازد. بنابراین، مسیحیان اغلب این نبوتها را به روشهای مختلف تفسیر و تعبیر می نمایند.

اکنون آن وقایع آینده را که در مورد قبول اکثر مسیحیان می باشد توضیح خواهم داد:

1- بازگشت عیسی مسیح

مسیح، قبل از این که به آسمان صعود نماید. بارها به شاگردان خویش اطمینان بخشید که به نزد ایشان بر می گردد و مسیحیان تاکنون منتظر بازگشت او می باشند. نخستین آمدن عیسی بر زمین نجات انسانها بوده است، لیکن برگشت دوباره او برای داوری و برقراری کامل ملکوت خدا خواهد بود. هنگامی که شاگردان از عیسی پرسیدند که او چه وقت مراجعت خواهد نمود، او پاسخ داد که زمان مراجعت او را فقط خدا می داند. ضمناً به ایشان اصرار نمود تا همیشه آماده باشند، زیرا هنگامی که مردم منتظر او نیستند او خواهد آمد. او به ایشان فرمود که در جلال با فرشتگان خواهد آمد و ظهورش مانند رعد و برق آسمان توسط همه دیده خواهد شد. او شاگردان خود را از مسیح ها و پیامبران دروغین که برای گمراهی مردم خواهند آمد برحذر داشت. به خوبی می دانیم که در مدت 2000 سال گذشته دروغگویان زیادی آمده اند، لیکن مسیحیان هوشمند و دانا هرگز فریب آنان را نخورده اند، زیرا مسیح به خوبی برایشان روشن ساخت که هر که بگوید: «مسیح آمده و در فلان مکان است»، آن شخص مسیح دروغین می باشد. هنگامی که مسیح واقعی از آسمان می آید، تمام مردم جهان او را فوراً خواهند شناخت و احتیاجی نخواهد بود که این خبر را از دیگران بشنوند.

هنگامی که مسیح به آسمان صعود می فرمود، فرشتگان به شاگردانش که او را نگاه می کردند گفتند: «همین عیسی که از نزد شما به آسمان بالا برده شد باز خواهد آمد، به همین نحوی که او را به سوی آسمان روانه دیدید». (اعمال رسولان 1: 11) بنابراین عیسی در بازگشت دوبارۀ خود به شکل طفلی که از مادر بشری متولد می شود به جهان نخواهد آمد تا بار دیگر مانند مرتبه اول بر زمین زندگی نماید و بمیرد. زیرا کتاب مقدس می گوید که عیسی فقط یک مرتبه برای گناهان ما مرد و دیگر مجدداً نخواهد مرد، چون که مرگ دیگر بر او تسلط ندارد. (رومیان 6: 9) پس بدیهی است که از زمان صعودش به آسمان تاکنون مراجعت ننموده است.

وقتی عیسی مسیح از مرگ قیام فرمود، بدن جسمانی او به بدن روحانی که مرگ در آن راهی نداشت تبدیل یافت، از این رو او قادر بود مانند فرشتگان آسمان، پدیدار و ناپدید گردد. او با داشتن بدن روحانی، اکنون در آسمان است و ما معتقدیم که با همین بدن روحانی خواهد برگشت و بار دیگر به مردم ظاهر خواهد شد. چون مسیحیان همیشه در پیشگویی زمان و محل برگشت مسیح مرتکب اشتباه شده اند، خوب است که ما از تکرار این اشتباه اجتناب ورزیم. همه می باید به طریقی زندگی نماییم و باید خداوند خود را طوری خدمت کنیم که هر وقت او مراجعت فرماید برای استقبال او حاضر باشیم. (متی فصلهای 24 و 25)

هنگامی که مسیح مراجعت نماید، چه خواهد کرد؟ جواب این سوال در کتاب مقدس کاملاً واضح نیست. برخی از مسیحیان عقیده دارند که مسیح تمام شرارت جهان را نابود می نماید و سلطنت خدا را بر زمین مستقر خواهد فرمود و مشغول سلطنت خواهد شد. جمیع مردم مطیع او خواهند شد و زمان صلح  عدالت واقعی فرا خواهد رسید. آنگاه زندگی بر روی زمین طوری خواهد شد که نقشۀ خدا بود و قرار بود قبل از طغیان بشر علیه خدا، عملی گردد. بعضی از مسیحیان تصور می کنند که حکمرانی مسیح مثل سلطنت پادشاهان دنیوی در این جهان نخواهد بود، بلکه به عنوان پادشاه روحانی در ملکوت جاودانی خدا سلطنت خواهد کرد. هنگامی که او بیاید کارهایش بدون شک ما فوق تصورات ما خواهد بود. مسلماً ضرورت ندارد که جمیع این اسرار را بدانیم. لیکن لازم است که همه خود را برای برگشت وی آماده سازیم.

2- رستاخیز عمومی

عیسی فرمود: «ساعتی می آید که در آن جمیع کسانی که در قبور می باشند آواز او (مسیح) را خواهند شنید و بیرون خواهند آمد، هر که اعمال نیکو کرد برای قیامت حیات و هر که اعمال بد کرد جهت قیامت داوری». (یوحنا 5: 27 و 28) با این فرمایشات، عیسی مسیح ادعا می کند که او خودش جمیع مردگان را بر می خیزاند به همان نحوی که وقتی در فلسطین زندگی می کرد عده ای از اشخاص مرده را زنده کرد. وقتی مردگان زنده بشوند، چه نوع بدنی خواهند داشت؟ پولس رسول می فرماید که بدنهای جسمانی ایمانداران در روز رستاخیز عوض خواهد شد درست مانند بذری که وقتی آن را در زمین می کارند می میرد و به گیاه جدیدی تبدیل می شود. (1قرنتیان فصل 15) عیسی در جواب کسانی که از او دربارۀ زندگی آینده سوال کردند فرمود که در زندگی آینده هیچ گونه ازدواجی وجود نخواهد داشت، بلکه ایمانداران شبیه فرشتگان خدا خواهند بود. (متی 22: 30)

3- داوری آخر

مسیح نه فقط مردگان را زنده خواهد کرد بلکه جمیع مردم را داوری خواهد نمود. او فرمود که جمیع ملل در حضور او جمع خواهند شد و او آنان را از یکدیگر جدا خواهد نمود به همان طریقی که شبان گوسفند خود را از بزها جدا می کند. به آنانی که به بیماران و نیازمندان محبت نموده اند خواهد فرمود: «بیایید، ای برکت یافتگان از پدر، ملکوتی را که از ابتدای عالم برای شما آماده شده است به میراث گیرید»، و به آنانی که از محبت خدا به دیگران غفلت ورزیده اند خواهد فرمود: «از من دور شوید، در آتش جاودانی که برای ابلیس و فرشتگان او مهیا شده است». اینان در تنبیه جاودانی داخل خواهند شد ولی صالحان به حیات جاودانی داخل می گردند. (متی 25: 31-46) بلی، خدا جمیع بنی نوع بشر را توسط پسرش عیسی مسیح داوری خواهد نمود. جمیع ما، از هر ملت و مذهبی که باشیم، روزی در پیشگاه عادلانه مسیح خواهیم ایستاد تا بر طبق کارهایی که در موقع زندگی خود در این جهان انجام داده ایم داوری شویم. (یوحنا 5: 21 و اعمال 17: 31 و 2قرنتیان 5: 10) البته داور عادل است و از روی عدالت و رحمت داوری خواهد نمود.

آیا کسانی یافت می شوند که از این روز ترسناک داوری نهراسند؟ آری، آنانی که ایمان واقعی به مسیح نجات دهنده دارند و از مسیح داور ترسی نخواهند داشت زیرا او فرمود: «آمین آمین به شما می می گویم هر که کلام مرا بشنود و به فرستندۀ من ایمان آورد حیات جاودانی دارد و در داوری نمی آید بلکه از موت تا به حیات منتقل گشته است» (یوحنا 5: 23) آری، گرچه ایمانداران مسیح بی گناه نیستند،؛ لیکن به وسیلۀ خدا پذیرفته خواهند شد زیرا ایمان دارند که مسیح به جای آنان جان داد. در داوری عادلانه مسیح ایمانداران مسیح نسبت به وفاداری خود پاداش خواهند یافت. (متی 25: 14-30 و 1قرنتیان 3: 12-15)

سرنوشت آنانی که از ایمان به مسیح امتناع ورزیده اند چه خواهد بود؟ ایشان محکوم و مجازات خواهند شد زیرا مسیح فرمود: «هر که ایمان نیارود الان بر او حکم شده است به جهت آن که به اسم پسر یگانه خدا ایمان نیاروده و حکم این است که نور در جهان آمد و مردم ظلمت را بیشتر از نور دوست داشتند از آنجا که اعمال ایشان بد است». (یوحنا 3: 18 و 19) آنانی که پسر خدا را رد می کرده اند و در واقع گناهی بزرگتر از این وجود ندارد. دوست عزیزم، اکنون به خوبی می توانید بفهمید که چرا ما مسیحیان بسیار مشتاقیم که جمیع مردم در هر مکان مسیح را بشناسند و به او ایمان آوردند، زیرا اگر او را رد کنند، خدا نیز ایشان را رد خواهد نمود.

4- بهشت و جهنم

از آنچه تاکنون گفته شده است، اصول عقاید مسیحیان در مورد زندگی آینده روشن می شود. آنانی که به وسیلۀ مسیح پذیرفته شده اند و به نزد خدا حضور می یابند و برای همیشه با وی در محبت و شادی زندگی می نمایند و عیسی فرمود: «در خانۀ پدر من منزل بسیار است… وقتی بروم و برای شما مکانی حاضر کنم باز می آیم و شما را برداشته و با خود خواهم برد تا جایی که من باشم شما نیز باشید». (یوحنا 14: 2 و 3)

در قسمت آخر کتاب مقدس، یوحنای رسول جلال زندگی در حضور خدا را چنین تشریح می نماید: «و دیدم آسمانی جدید و زمینی جدید…آوازی بلند از آسمان شنیدم که می گفت اینک خیمۀ خدا با آدمیان است و با ایشان ساکن خواهد بود و ایشان قومهای او خواهند بود..خدا هر اشکی از چشمان ایشان پاک خواهد نمود و بعد از این موت نخواهد بود و ماتم و ناله و درد دیگر رو نخواهد نمود…و هر که غالب آید وارث همه چیز خواهد شد و او را خدا خواهم بود و او مرا پسر خواهد بود». (مکاشفه 21: 1-7) این آن بهشتی است که برای فرزندان خدا مهیا شده است. جلال و عظمت آن مافوق تصورمان خواهد بود زیرا کتاب مقدس می گوید: «چیزهایی را که چشمی ندید و گوشی نشنید و به خاطر انسانی خطور نکرد یعنی آنچه خدا برای دوست داران خود مهیا کرده است». (1قرنتیان 2: 9)

سرنوشت آنانی که فرزندان مطیع خدا نیستند چه خواهد بود؟ خدا می فرماید: «لیکن ترسندگان و بی ایمانان و خبیثان و قاتلان و زانیان و جادوگران و بت پرستان و جمیع دروغگویان نصیب ایشان در دریاچۀ افروخته شدۀ به آتش و کبریت خواهد بود». (مکاشفه 21: 8) جهنم عبارت از جدایی کامل از نور و محبت خدا است و با هیچ زبانی نمی توان وحشتناک بودن آن را به اندازۀ کافی توصیف نمود. کاش تمام مردم به جای مجازات ابدی در جستجوی حیات جاودانی باشند.

5- مرگ ایمانداران

آیا ایمانداران مسیح از مرگ می هراسند؟ خیر، آنها از مرگ نمی ترسند زیرا مسیح وعده فرمود که وقتی بمیرند با او خواهند بود. (2قرنتیان 5: 8) پولس رسول، هنگامی که احتمال داشت در روم اعدام شود، چنین نوشت: «مایلم رحلت نمایم و با مسیح باشم زیرا این بسیار بهتر است. (فیلیپیان 1: 23) گاهی مردم تعجب می کنند از این که می بینند مسیحیان در مجالس ختم عزیران خود سرودهای شادی بخش می سرایند. دلیل این موضوع آن است که ما می دانیم که آنها واقعاً نمرده اند. آنها نزد مسیح رفته اند و به همین دلیل در عین حال از جدایی آنها ناراحتیم و اشک می ریزیم، چون می دانیم که نزد مسیح هستند خوشحال هستیم.

خاتمه

دوست گرامی، اکنون باید نامه طولانی خود را خاتمه دهم. امیدوارم توانسته باشم جوابهای رضایت بخش به برخی از سوالهای شما داده باشم. بی شک هنوز سوالهای دیگری دارید که آنها را جواب نداده ام، مثلاً ممکن است بخواهید بدانید که آیا کشفیات جدید علمی با ایمان مسیحی مغایرت دارد یا نه؟ به هیچ وجه مغایرت ندارد. خدا سرچشمۀ تمام حقایق است خواه این حقایق در کتاب مقدس باشند و یا در طبیعت. بین دانش واقعی و ایمان واقعی هیچ گونه مغایرت و مخالفتی وجود ندارد. برخی از بزرگترین دانشمندان جدید، از ایمانداران صمیمی مسیح بوده اند. دانشمندان، شگفتی های این عالم پهناور را هر قدر بیشتر کشف کنند ما بهتر خواهیم توانست به عظمت حکمت و قدرت خدا که خالق و حافظ جمیع این چیزها است پی ببریم.

یا شاید شما، مانند بسیاری از مردم، از مشکلات هولناک جنگ و فقر و بی عدالتی در جهان سخت رنج می برید و می پرسید چرا خدا اجازه می دهد که این شرارتها در جهان روی دهد. پاسخی که کتاب مقدس به ما می دهد این است که جمیع این شرارتها و بدیها توسط بشر گناهکار ایجاد می شود نه به وسیلۀ خدای عادل و قدوس. خدا حتی در حال حاضر مردم را به خاطر گناهانشان داوری و مجازات می کند. در آخر، به طوری که قبلاً ملاحظه شد، خدا هر شخصی را مطابق اعمالش داوری خواهد نمود. جهان تحت نظر خدا اداره می شود و اگر چه نمی توانیم کاملاً بفهمیم که چرا اجازه می فرماید این همه شرارت در جهان وجود داشته باشد ولی می دانیم که او بالاخره شیطان را به جهنم خواهد افکند و ملکوت مقدس و جاودانی خود را برقرار خواهد فرمود.

دوست گرامی، جدی ترین درخواستم از شما این است که کتاب مقدس را دقیقاً مطالعه کرده و دعا کنید که خدا شما را در فهمیدن تعلیم آن راهنمایی فرماید و شما، با ایمان به عیسی مسیح نجات دهنده، فرزندان خدا بشوید. بعد از آن امیدوارم که در تمام مدت زندگی خود در این جهان به خدا و مردم خدمت کنید و سپس همیشه با مسیح درخانۀ پدر سماوی خود ساکن خواهید بود.

دوست صمیمی شما

نوشتۀ دکتر ویلیام م. میلر

ترجمۀ کمال مشیری با همکاری کشیشِ شهید ط. میکائیلیان

انتشارات حیات ابدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO