دفاعیات ایمانروح القدس

مسیحیت چیست؟ 10- روح القدس کیست؟

رای بدهید

مسیحیت چیست؟

10- روح القدس کیست؟

همان طوری که به خاطر دارید قبلاً بیان شد که وقتی عیسی به وسیلۀ یحیی تعمید دهنده تعمید گرفت، روح القدس بر او نازل شد. هم چنین قبل از مرگ، عیسی وعده داد که روح را، که تسلی دهنده خوانده می شود خواهد فرستاد تا پس از صعود خودش به آسمان رسولانش را در خدماتی که باید انجام دهند هدایت و تقویت فرماید. طبق همین وعده، ده روز پس از صعود عیسی به آسمان، روح القدس از آسمان بر جمیع ایمانداران فرو ریخت و آنها پیام مسیح را با قدرت به مردم رسانیدند و در نتیجه چند هزار نفر به عیسی مسیح ایمان آوردند. این روح القدس کیست؟ برخی تصور کرده اند که روح القدس جبرائیل فرشته با این که پیامبری بوده است. عده ای دیگر نیز خیال کرده اند که روح القدس چیزی جز یک نیروی مقدس نیست. معهذا از کتاب مقدس اینطور می فهمیم که روح القدس از مخلوقات خدا نبوده بلکه روح خدا است و با خدا یکی می باشد. هنگامی که به اعمال روح القدس توجه می کنیم این موضوع به خوبی روشن می شود.

عیسی به مرد دانشمندی به نام نیقودیموس فرمود که او می بایست از نو تولد شود تا بتواند داخل ملکوت خدا گردد. وقتی نیقودیموس با تعجب پرسید که چگونه مرد پیری مثل او می تواند دو مرتبه تولد یابد، عیسی به او پاسخ داد که تولد تازه عمل روح القدس می باشد. بدیهی است همان طوری که تنها خدا می تواند حیات جسمانی را بیآفریند هم چنین تنها قادر است به انسان حیات روحانی ببخشد و او را به موجود جدیدی تبدل نماید. هنگامی که بشر در گناه زندگی می کند فرزند شیطان است، ولی خدا قادر است به وسیلۀ روح القدس خویش انسان گناهکار را عوض کند و هنگامی که انسان از نو متولد می شود، فرزند خدا می گردد.

به علاوه روح القدس مولف کتب مقدس خدا است، زیرا او انبیا عهد عتیق نظیر داود و اشعیا را تعلیم داد و هدایت نمود. هم چنین روح القدس بود که متی و لوقا و پولس و دیگر نویسندگان کتب عهد جدید را هدایت فرمود زیرا به قول کتاب مقدس: «نبوت به ارادۀ انسان هرگز آورده نشد بلکه مردمان به روح القدس مجذوب شده از جانب خدا سخن می گفتند» (2پطرس 1: 21) همان طوری که روح خدا آنانی را که کتب مقدس را نوشتند هدایت فرمود، هم چنین همین روح برای آنانی که این کتب را می خوانند تنها راهنمای درست و واقعی است. عیسی مسیح فرمود: «لیکن تسلی دهنده یعنی روح القدس که پدر او را به اسم من می فرستد او همه چیز را به شما تعلیم خواهد داد و آنچه به شما گفتم به یاد شما خواهد آورد» (یوحنا 14: 26)

البته پیروان عیسی مضطرب شدند از این که عیسی به آنان گفت می باید مصلوب گردد و بعداً از این زمین خاکی به عالم بالا صعود نماید. لیکن عیسی به وسیلۀ وعدۀ خویش در مورد فرستادن روح خود جهت هدایت و قدرت بخشیدن به آنها، آنان را تسلی بخشید و فرمود که خودش همیشه روحاً با آنها خواهد بود. ده روز پس از صعود عیسی، روح القدس از آسمان بر پیروانش نازل شد و آنان را دگرگون ساخت. از آن زمان تاکنون همان روح القدس در پیروان واقعی مسیح ساکن بوده است و طبق وعدۀ عیسی در آنها خواهد ماند. (یوحنا 14: 25-27)

باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که تنها روح خدا می تواند چشمان نابینای گناهکاران را بگشاید و آنان را قادر سازد که بدانند عیسی مسیح کیست، زیرا کتاب مقدس می فرماید: «احدی جز به روح القدس، عیسی را خداوند نمی توان گفت». (1قرنتیان 12: 3) از این رو تعجب آور نیست که آنانی که روح القدس را ندارند غیر ممکن می دانند که عیسی را «خداوند» و «پسر خدا» بخوانند.

پس روح القدس به ایمانداران تولد تازه می بخشد و معرفت واقعی عطا می فرماید تا بدانیم عیسی کیست. او هم چنین چشمان ما را می گشاید تا گناهان درونی خویش را بدانیم و ما را قادر می سازد تا توبه کنیم و گناهان خود را ترک گوییم. به محض این که شخصی به عیسی مسیح ایمان می آورد، خدا او را می بخشد و او را به فرزندی خود می پذیرد و به او قلبی جدید عطا می فرماید. ولی ذات گناه آلود قدیمی او باقی می ماند و او را پیوسته به طرف شرارت می کشاند و شیطان همیشه آماده است تا او را وسوسه نماید که نسبت به خدا نافرمانی کند. معهذا، روح القدس که در او است او را یاری می نماید که با شیطان مقاومت کند و در او صفاتی به وجود می آورد که مقبول خدا است مانند محبت، پاکی، راستی، شادی، آرامش و صلح جویی. (غلاطیان 5: 22-24) این عمل روح القدس در ایمانداران تا زمانی که در این جهان زیست می کنند ادامه دارد و تدریجاً آنان را عوض می کند و به استادشان عیسی مسیح شبیه تر می سازد. زیرا منظور خدا این است که همۀ ما مانند پسر یگانۀ او کامل شویم. ولی فقط مانند مسیح کامل خواهیم شد که به بهشت برویم. (1یوحنا 3: 2) روح القدس از راههای بسیار دیگری هم به ما کمک می کند و به ما یاد می دهد که چگونه دعا کنیم و همچنین ما در راه خدمت به مسیح رهبری و تقویت می فرماید. (رومیان 8: 26 و 27 و اعمال 13: 2-4 و 16: 6 و 7)

آنچه از این حقایق می فهمیم این است که روح القدس در ایمانداران در واقع خود خدا است که در ایشان ساکن می باشد. چه امتیاز گرانبها و بی نظیری است که خدای بزرگ و قدوس با روح قدوس خود در انسان ساکن شود! در واقع این بزرگترین هدیه ای است که خدا می توانست به بشر عطا نماید که عبارت است از بخشیدن خودش به انسان. این هدیه به چه کسانی بخشیده شده است؟ به طوری که می دانیم در زمانهای گذشته خدا روح قدوس خود را به انبیا و مقدسین عطا می فرمود. لیکن هنگامی که خدا پسر خود را فرستاد تا نجات دهنده جهان باشد، روح خود را هم به همۀ کسانی که به عیسی مسیح ایمان می آورند عطا فرمود. عیسی فرمود: «پس اگر شما با آن که شریر هستید می دانید چیزهای نیکو را به اولاد خود باید داد چند مرتبه زیادتر پدر آسمانی شما روح القدس را خواهد داد به هر که از او سوال کند» (لوقا 11: 13) خدای ما امین است و هر کس در هر زمان به مسیح ایمان آورد و خود را به او چون خداوندی خود تسلیم نماید و از خدا بخواهد که روح القدس را به او عطا فرماید، خدا حتماً این کار را خواهد کرد. همان طوری که هر روز جهت نان روزانه خود از او درخواست می نماییم هم چنین برای ادامه حیات معنوی خود می یابد لاینقطع از او بخواهیم تا ما را با روح خود مملو سازد. عیسی مسیح فرمود: «بطلبید که خواهید یافت» (لوقا 11: 9)

نوشتۀ دکتر ویلیام م. میلر

ترجمۀ کمال مشیری با همکاری کشیشِ شهید ط. میکائیلیان

انتشارات حیات ابدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO