خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحیسؤالات رایج

مراقب نقاط قوت خود باش!

4.7/5 - (25 امتیاز)

مراقب نقاط قوت خود باش!

«آن که گمان می کند استوار است، به هوش باشد که نیفتد!» (اول قرنتیان 10: 12 ترجمۀ معاصر)

 

شکست بخشی از زندگی است. مهم نیست که چه کسی هستی یا داستان زندگی تو چیست، بالآخره در یک مقطع زمانی شکست را تجربه می کنی. این بخشی از زندگی  فردی است که کامل نیست و در دنیایی که کامل نیست زندگی می کند.

شبی که عیسی دستگیر شد یعنی قبل از مصلوب شدنش، دوست عیسی، پطرس، او را به طرز قابل توجهی ناکام گذاشت. پطرس عیسی را انکار کرد و آن هم نه فقط یک بار بلکه سه بار.

در طول شام آخر، عیسی به شاگردانش فرمود که قرار است دستگیر شود، بمیرد و سه روز بعد زنده شود. او به شاگردانش چنین فرمود: «امشب همۀ شما به سبب من خواهید لغزید.» (متی 26: 31 ترجمۀ معاصر)

با این حال پطرس اصرار داشت که هرگز عیسی را انکار نخواهد کرد. عجیب این است که پطرس سه بار این ادعا را کرد!

پطرس بر نقطۀ قوت خود بیش از حد حساب می کرد و همین در نهایت به شکست او منجر شد.

حساب زیاد باز کردن روی نقاط قوت خود هنوز هم یکی از دلایل رایج شکست امروزی بسیاری است. مشکل این است که فکر می‌کنی قوی‌تر از آنچه هستی، هستی و آن قدر به خود اطمینان داری که فکر می کنی به راحتی می توانی وسوسه را مهار کنی.

وقتی افراد بیش از حد بر روی نقاط قوت خود حساب می کنند، عواقب دردناکی در انتظار آنهاست: کسب و کارها شکست می خورند، جنگ ها شکست می خورند، و همسران وسوسه می شوند که وارد روابطی نامشروع شوند.

ممکن است با خود چنین فکر کنی که: «برای من چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد.» اما اول قرنتیان 10: 12 می فرماید: «آن که گمان می کند استوار است، به هوش باشد که نیفتد!» (ترجمۀ معاصر)

هیچ کس در این امر مستثنی نیست و وقتی موقعیت مناسب پیش بیاید، توان اقدام به هر گناهی در ما وجود دارد و من هم از این امر مستثنی نیستم.

وقتی مراقب نقاط قوت خود نیستی، همان نقاط قوت تبدیل به ضعف ها می شوند. به عبارت دیگر، یک نقطۀ قوت که از آن به خوبی نگهبانی نکرده ای تبدیل به یک ضعف مضاعف می شود، چون نسبت به آن احساس غرور می کنی.

بزرگترین شکست پطرس یعنی انکار مسیح، درست بعد از شام آخر رخ داد، یعنی درست پس از تجربه ای بسیار صمیمی و قوی. همان نقطه ای که ممکن است به تازگی در آن پیروزی بزرگی داشته ای، می تواند دقیقاً همان جایی باشد که در مرحلۀ بعدی دچار لغزش تو شود.

با وسوسۀ حسابِ زیاد باز کردن روی نقاط قوت خود مقاومت کن. در عوض، همیشه مراقب نقاط قوت خود باش تا منبع شکست تو نشوند.

 

تبادل نظر:

  • چه زمانی بوده که روی یکی از نقاط قوت خود حساب زیاد باز کرده ای و در نتیجۀ آن شکست خورده ای؟
  • نقطۀ قوتی که داری و باید مراقب باشی تا تبدیل به نقطۀ ضعف تو نشود کدام است؟
  • چگونه کلام خدا تو را کمک می کند تا از نقاط قوت خود نگهبانی کنی؟

نوشتۀ کشیش ریک وارِن

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO