کتاب مقدس

فهرست و توضیحاتی مختصر از مکان های کتاب مقدس: قریتایم، قریوت، قریۀ اربع، قریۀ بعل، قریۀ سفر، قریۀ سنه، قریه عاریم، قریه یعاریم، قصیص، قطه، قعیله، قنات، قنیدس، قیر، قیرحارست، قیشون و قینه

رای بدهید

قَریِتایِم (دو ده یا دو شهر)                       اعداد 32: 37                      Kirjathaim

1) شهری در ماورای اردن (Trans Jordan) که همان قریۀ القریه (el-Qureiyat) است که در فاصلۀ 6 مایلی شمال غربی دیبون (Dibon) قرار داشت. رؤبینیان این شهر را به عنوان قسمتی از میراثشان دریافت کردند (اعداد 32: 37؛ یوشع 13: 19). بعدها آن شهر قسمتی از پادشاهی موآبیان شد (ارمیا 48: 1، 23).

2) یکی از شهرهای لاوی که در سبط نفتالی قرار داشت (1تواریخ 6: 76). در کتاب یوشع (21: 32) با نام «قرتان» مشخص شده است. موقعیت جغرافیایی این شهر نامعلوم است.

قِریُوت (شهرها)     یوشع 15: 25       Kerioth

1) شهری در یهودا، که در سمت غربی قسمت جنوبی دریای مرده قرار دارد.

2) شهری در موآب که ظاهراً بسیار قدرتمند بود (ارمیا 48: 24، 41؛ عاموس 2: 2). عده ای تصور می کنند که قریوت همان شهر عار (Ar) پایتخت موآب است، ولی در حال حاضر موقعیت جغرافیایی این شهر نامعلوم است.

قریۀ اربع (شهر اربع)     پیدایش 23: 2       Kirjath-arba

نام قدیمی شهر حبرون، ابراهیم ساکن آنجا بود (پیدایش 23: 2؛ 35: 27). این شهر توسط کالیب تسخیر گردید (یوشع 14: 15). بعدها جزو شهرهای ملجا شد (یوشع 20: 7؛ 21: 11). این شهر در کوهستانهای یهودا قرار داشت که به لاویان واگذار گردید.

قریۀ بَعل (شهر بعل)  یوشع 15: 60      Kirjath-Baal

منظور همان قریۀ یعاریم است (یوشع 15: 60؛ 18: 14). این شهر متعلق به سبط بنیامین و در گوشۀ جنوب غربی مرز میان یهودا و بنیامین و در فاصلۀ هفت مایلی اورشلیم قرار داشت. به نظر می رسد که آنجا مرکز پرستش بعل بوده است.

قریه سِفر (شهر کتابها)   یوشع 15: 15       Kirjath-sepher

نام دیگر شهر «دبیر» است. به قسمت دبیر رجوع کنید.

قریۀ سَنَّه (شهر نخلستان)     یوشع 15: 49        Kirjath-Sannah

نام شهری در کوهستان یهودا، نام دیگر این شهر دبیر است. به احتمال زیاد این سومین نام شهر دبیر است. نام دوم این شهر قریۀ «سفر» می باشد.

قریه عاریم        عزرا 2: 25        Kirjath-Arim

منظور همان قریۀ یعاریم است.

قریه یَعاریم (شهر نخلستان)     یوشع 15: 9      Kirjath-jearim

شهر کوچکی در یهودا (یوشع 15: 9، 60)، در حال حاضر این شهر با نام «دیر ایلعازر» شناخته می شود که مشرف بر روستای ابوقوس (Anu Gosh) است. نامهای قدیمی آن قریۀ بعل (یوشع 15: 60)؛ بعله (یوشع 15: 9، 11) و بعلی (2سموئیل 6: 2) می باشند.

قصیص      یوشع 18: 21         Keziz

شهر کوچک بنیامینی که نزدیک اریحا قرار داشت. موقعیت جغرافیایی آن نامعلوم است.

قَّطَه (کوچک)      یوشع 19: 15        Kattath

شهری در سبط زبولون که یوشع آن را به ایشان داد (یوشع 21: 32). در کتاب 1تواریخ (6: 76) نام این شهر «قریتایم» ذکر شده است. احتمالاً این شهر همان «قطرون» است.

قَعِیلَه (قلعه)      یوشع 15: 44          Keilah

شهری قدرتمند در سبط یهودا، در مکتوبات آمارنا نوشته شده که «قعیله» همان قریۀ قیله (Qila) است که در فاصلۀ 8 مایلی شمال غربی حبرون قرار دارد. داود همراه با سربازانش این شهر را از دست فلسطینیان نجات دادند (1سموئیل 23: 1-13). در زمان نحمیا این شهر توسط یهودیانی که از اسارت بابل برگشته بودند، مرمت شد (نحمیا 3: 17-18).

قنات (بدست آوردن)      اعداد 32: 42          Kenath

شهر کنعانی که در ناحیۀ جلعاد و در قسمت شمال شرقی مرز اسرائیل قرار داشت. برای مدتها نام آن شهر نوبح بود. نوبح نام یکی از فاتحین این شهر بوده (اعداد 32: 42؛ 1تواریخ 2: 23). این شهر را با «قناوات» (Qanawat) که حدود 55 مایلی شرق دریای جلیل است، یکی می دانند.

قَنیدُس       اعمال 27: 7       Cnidus

شهری در جنوب غرب آسیای صغیر واقع در یونان که بین جزایر «کوس» و «رودس» واقع است. کشتی پولس در سفر خود به روم در آنجا توقف کرده است (اعمال 27: 7).

قیر (دیوار یا شهر دیواردار)   2پادشاهان 16: 9    Kir

1) محلی که ارامیان از آنجا به سوریه مهاجرت کردند (عاموس 9: 7). تغلت فلاسر سوم، پادشاه آشور، ارامیان را مجدداً از دمشق به آنجا تبعید کرد (عاموس 1: 5؛ 2پادشاهان 16: 9). موقعیت جغرافیایی این شهر نامعلوم است.

2) نام شهری واقع در موآب (اشعیا 15: 1) که به احتمال زیاد این شهر همان «قیر حارصه» است که در قراق (Kerak) به فاصلۀ 11 مایلی خلیج جنوبی دریای مرده واقع شده است.

قیر حارَسَت (قلعه خشت)    2پادشاهان 3: 25      Kir-haraseth

عموماً این شهر را با شهر قیرۀ موآبیان یکی می دانند، قیر حارصه، شهر اصلی در قسمت جنوبی پادشاهی موآب است. این شهر به نام های «قیر حارست» (اشعیا 16: 7)، «قیر حارس» (اشعیا 16: 11) و یا به طور خلاصه «قیر» (اشعیا 15: 1) ذکر گردیده است.

قِشیون       یوشع 19: 20         Kishon

نام شهری در مرز یساکار، این شهر با قریۀ قسیون (Kh.Qasyun) که حدود یک و نیم مایلی جنوبی کوه تابور قرار دارد، یکی دانسته می شود. این شهر به لاویان بنی جرشون واگذار گردید (یوشع 21: 28).

قیشون (خم)      داوران 4: 7        Kishon

رود اصلی درۀ یزرعیل. منشأ این رود، دامنه های غرب و شمال کوه افرایم، دامنه های غربی کوه تابور و دامنه های جنوبی جلیل پایین است. معنای لغوی این رود به معنای «کج» است که توصیف مناسبی برای مسیر جریان رودخانه به دریاست. در زمان داوران سیسرا و سپاهش در این منطقه با قوم اسرائیل به رهبری دبوره و باراق جنگ کرده و شکست خوردند (داوران 4: 7؛ 5: 21). ایلیا نیز در کنار نهر قیشون انبیای بعل را کشت (1پادشاهان 18: 40).

قِینَه (نوحه گری)      یوشع 15: 22          Kinah

شهری واقع در مرز جنوبی یهودا و حدود ادوم بوده است. شخص محققی به نام «یوحنان احارونی» (Yohanan Aharoni) تصور می کند که قینه همان شهر «قریه الطیب» (Khirbet et-Taiyib)، واقع در فاصلۀ سه نیم مایلی شمال و شمال شرقی تل آراد (Tell Arad) می باشد.

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO