پاسخ به تناقض های ادعایی در کتاب مقدسدعا و پرستشعیسی مسیحکتاب مقدس

عیسی مسیح چند بار معبد اورشلیم را پاکسازی نمود و چرا؟

1/5 - (1 امتیاز)

عیسی معبد را به علت خشم خود نسبت به داد و ستد صرّافان و آنچه آنان با خانه ای که به منظور دعا بنا شده بود، انجام داده بودند، پاکسازی نمود. او به خاطر غیرتش برای خانه خدا، آن را به خاطر  سوء استفاده اشخاص فاسد، پاک ساخت. در آن زمان، یهودیه زیر سلطه روم بود و سکه های رومی در معاملات خرید و فروش در جریان بود. اما بنابر شریعت یهود، هرشخص می بایست به مقدار “نیم مثقال” هدیه به معبد پرداخت می کرد (خروج30: 11-16) که برابر با یک سکه یهودی بود. به همین دلیل معبد جای مناسبی برای تبدیل سکه رومی به نیم سکه یهودی بود. صرّافان یهودی این مبادله را با دریافت مقداری پول انجام می دادند. در روزهای عید بزرگ که هزاران نفر در اورشلیم حضور داشتند، تبادل پول کاری پر منفعت بود و با آن افراد فقیر را فریب داده و تحت فشار قرار می دادند.

در ضمن، بنابر شریعت یهود، دو کبوتر نیز می بایست قربانی می شد (لاویان 14: 222 و لوقا 2: 24) ، اما آوردن آنها از مناطق دوردست یهودیه دشوار بود. پس فروختن آنان تبدیل به کار بسیار پر درآمدی شده بود و فروشندگان با حیله از افراد وفادار و مؤمن درخواست قیمت های گزافی می نمودند. فروشندگان دیگری نیز بودند که به فروش گاو و گوسفند برای قربانی ها در معبد مشغول بودند. عیسی مسیح به خاطر فساد این فروشندگان و ظلم آنان به فقیران و نیز به سبب غیرتش برای پاکی خانۀ پدرش، از خشمی عدالت خواهانه پر شد. عیسی در حالی که میزهای صرافان را واژگون ساخت، آنان را محکوم کرد که خانه خدا را که به منظور دعا ساخته شده بود به لانۀ راهزنان تبدیل کرده بودند (متی 21: 13). وقتی او به این عمل دست زد، شاگردانش به یاد مزمور 69: 9  افتادند که می فرماید: “زیرا غیرت برای خانه تو مرا سوزانده است و توهین های اهانت کنندگان تو بر من فرو افتاده.”

در یوحنا 2: 11-12 برای اولین بار به پاکسازی معبد توسط عیسی اشاره شده است که دقیقاً بعد از اولین معجزه عیسی، یعنی تبدیل آب به شراب در عروسی قانا، رخ داده. یوحنا به طور مشخص اشاره می کند که “پس از این واقعه” او به کفرناحوم رفت و در آنجا “چند روزی ماند”  و درست در آیه بعدی یعنی آیه 13 می نویسد: ” عید پسح نزدیک بود”. این آیه ها حرکات عیسی را در مدت کوتاهی از قانا در استان جلیل تا کفرناحم و در پایان به سوی اورشلیم برای شرکت در عید پسح دنبال می کنند. این اولین بار از دو مرتبه ای  است که عیسی معبد را پاکسازی کرد. در اناجیل همگون  به پاکسازی معبد که در یوحنا فصل دوم ثبت شده، اشاره ای نمی شود و تنها به موردی که در هفته مصلوب شدن مسیح رُخ داد، اشاره می شود.

دومین پاکسازی معبد، پس از  ورود پیروزمندانه عیسی به اورشلیم و آخرین هفته زندگی زمینی او صورت پذیرفت و این واقعه در اناجیل متی، مرقس و لوقا ثبت شده اما در انجیل یوحنا ذکر نگردیده. به غیر از فاصله سه ساله ای که میان این دو رُخداد وجود دارد، شاهد تفاوت های دیگری نیز در این دو مورد هستیم. در پاکسازی اول، این مأمورین معبد بودند که بلافاصله پس از اقدام عیسی به این کار، معترض شدند (یوحنا 2: 18) در حالی که در مورد دوم، رؤسای کاهنان و کاتبان بودند که با او به مخالفت برخاستند و آن هم نه فوراً بلکه روز بعد (متی 21: 17-23). در گزارش یوحنا، عیسی شلاقی از طناب درست کرده و فروشندگان را از معبد بیرون راند اما در اناجیل همگون که به واقعه دوم پرداخته اند، هیچ اشاره ای به شلاق نشده است. پس نتیجه می گیریم که  در دو اتفاق همانند عیسی اقدام به پاکسازی معبد می نماید: نخستین بار در اوایل خدمت عمومی، و دومین بار پس از ورود پیروزمندانه و پیش از مصلوب شدنش.

منبع مقاله: www.gotquestions.org

ترجمه: اِلما غریبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO