سؤالات رایج

شایع ترین ادیان جهان کدامند؟

5/5 - (4 امتیاز)

ادیان بی شماری در دنیا وجود دارند و اکثر آنها فرقه های متعدد مخصوص خود را دارند. در کل همه ادیان سعی بر این دارند تا مردم را از هدف وجودیشان در این دنیا آگاه سازند و توضیحی برای زندگی پس از مرگ داشته باشند و نیز اعلام کنند که آیا خدایی وجود دارد یا خیر؟ و رابطه انسان با این خدا چگونه باید باشد.

95 درصد از مؤمنین جهان جزو پیروان یکی از این هفت دین می باشند و هر کدام از این ادیان جزئیات مذهبی و باوری خود را دارند.

1- کاتولیک رومی و مسیحیت

در جهان حدود 1.2 میلیارد پیروان کاتولیک رومی وجود دارند.هر چند عموما" کاتولیک رومی را مترادف با مسیحیت می دانند ولی در این دو تفاوت اساسی و واضحی مشاهده می شود. کاتولیکهای رومی خود را مسیحی می دانند ولی برای مجزا کردن این دو ایمان پیروان کاتولیک رومی را کاتولیک می نامند و پیروان غیر کاتولیک را مسیحی. حدود 900 میلیون نفر خود را مسیحی غیر کاتولیک می دانند. نام مسیحی از ایمانداران اولیه عیسی ناصری نشأت گرفته است (اعمال رسولان 11: 26) و معنی لفظی آن مسیحان کوچک است. مسیح ترجمه کلمه ماشیح عبری می باشد و معنی آن "مسح شده" است.

مسیحیان با عناوین مختلف شناخته می شوند. مانند: تعمیدیون، متدیستها، مشایخی، لوتری، پنتیکاستی و ناصری. اینان از نام مسیحی برای خود استفاده می کنند. مسیحیت در جمع به نام کلیسا خوانده می شود که نامی است نامشخص و کلی که برای تجمع محلی ایمانداران و هم برای ساختمان مجمع و نیز فرقه ای خاص استفاده می شود.

2- اسلام

کلمه لفظی اسلام به معنی" تسلیم" است. به همین ترتیب یک مسلمان تسلیم خدا است. اساس اسلام در درجه اول بر مطالب محمد در قرآن بنا شده است. امروزه در دنیا 1.3 میلیارد مسلمان وجود دارند. اسلام در سراسر دنیا پیروان دارد ولی عموما" آنرا به خاورمیانه ارتباط می دهند. اکثر مسلمانان در آسیا ساکن می باشند. مسلمانان مالزی، پاکستان، بنگلادش و هندوستان اکثر جمعیت این کشورها را شامل می شوند.

3- هندوئیزم

هندو کلمه ای است که ممالک غرب برای توصیف دین اصلی و طریق زندگی اجتماعی هندوستان بکار گرفته اند. افرادی را که ما بنام هندو می شناسیم، خود را " دارما" یعنی " راه" یا " مذهب" خطاب می کنند. حدودا" 900 میلیون هندو در دنیا وجود دارند. به علت مهاجرت هندوها به کشورهای مختلف جوامع هندویی متعددی در ممالک دیگر نیز تشکیل شده است. تعداد کلی هندوها در هندوستان یک موضوع جنجالی است، چون حدود 300 میلیون از آنها (دست نیافتنی ها) معروف هستند که در جمع هندوها حساب شده لیکن در مراسم مذهبی آنان اجازه شرکت ندارند.

4- بودیسم

بودیسم بر اساس تعالیم شخصی بنام بودا بنا شده است که معنی آن " فرد منور" است. این دین شاخه های بسیاری دارد. واژه بودیسم نام کلی پسندیده ای است که طرفداران آن علیرغم اختلافات اعتقادی، خود را اینچنین خطاب می کنند. بودیسم حدود 360 میلیون پیرو دارد که آن را در رتبه چهارم بعد از مسیحیت ، اسلام و هندوئیزم قرار می دهد. بودیسم از هندوستان سرچشمه گرفته و شکل سنتی آن در سریلانکا و آسیای جنوبی (تایلند، مینمار، لائوس و کامبوج) حاکم است. صورتهای مختلف آن در کشورهای دیگر مثل تبت، کره، چین و ژاپن دیده می شود. امروزه بودیسم به اشکال جدید در غرب مورد قبول قرار گرفته است که این البته به قیمت فدا شدن باور سنتی آن تمام می شود.

5- دین یهود

کلمه یهودیان از قبیله یهودا نشأت گرفته که یکی از دوازده قبیله باستانی اسرائیل می باشد. معنی آن مذهب قبیله یهودا می باشد و آن اشاره ای است به هویت قومی و مذهبی آنان. اکنون بسیاری از یهودیان ایمان مذهبی یهود را ندارند ولی از نظر قومی و فرهنگی خود را یهودی خطاب می کنند. به تخمین امروزه حدود 15 میلیون یهودی مذهبی در جهان وجود دارند.

6- بهائی

کلمه بهائی به معنی پیرو بهاء می باشد که به مؤسس این مذهب بهاء الله اشاره دارد. دین بهائی بیش از 7 میلیون پیرو دارد. این مذهب در ایران تأسیس شده است و هم اکنون در بیش از 200 کشور پیروان دارد و آن را بعد از مسیحیت (250 کشور) و پیش از اسلام (175 کشور) قرار می دهد.

 

منبع: www-gotquestions.org

ترجمه: الما غریبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO