کلیسا

سه اشتباه که هنگام رویارویی با آینده مرتکب می شویم چیست؟

رای بدهید

ماهیت انسان این است که تمام زندگی خود را بدون دانش از آینده صرف می کند. خدا تنها کسی است که از آینده ما با خبر است. او بر خلاف ما خارج و ورای زمان و مکان می باشد.

اما عدم شناخت از آینده غالباً باعث اضطراب و فشار های عصبی غیر ضروری در زندگی ما می شود. طی تحقیقات اخیر 66 درصد مردم از آینده خود هراسانند.

ترس همیشه بخشی از تجربه بشر بوده است. حتی در دوران کتاب مقدس، مردم با عدم اطمینان از آینده دست و پنجه نرم می کردند. خوشبختانه یعقوب 4: 13-17 به ما می آموزد که چگونه از سه اشتباه رایجی که مردم غالباً درباره آینده مرتکب می شوند، خودداری کنیم. اشتباهاتی که من و شما هم امروزه مرتکب می شویم.

اشتباه اول: بدون مشورت از خدا، نقشه می کشیم

در نگاه اول نقشه ای که یعقوب 4: 13 شرح می دهد امری غیر عادی به نظر می رسد. او می نویسد: ” اما شما که می گویید: ” امروز یا فردا به این شهر یا آن شهر خواهیم رفت و سالی را در آنجا به سر خواهیم برد و به تجارت خواهیم پرداخت و سود فراوان خواهیم کرد.”

یعقوب در باره شخصی سخن می گوید که برای یک برنامه تجاری فکر کرده و نقشه کشیده، یعنی نقشه ای که حتی کتاب امثال سلیمان نیز از آن سخن می گوید. البته که مهم است برای آینده خود استراتژی خاصی داشته باشی.

اما این کار آفرینی اشکال خاصی دارد. اگر دقت کنید او هیچ اشاره ای به خدا در نقشه و طرح خویش نمی کند و تمام این آیه به شخصی اشاره دارد که کاملاً به خود متکی است. او چهار بار در این آیه به آنچه با ر هبرانش می کند اشاره دارد اما حتی یک کلمه در باره آنچه خدا می خواهد بکند صحبت نمی کند.

شخصاً رهبران زیادی از این قماش می شناسم که بعضی کشیشان نیز شامل آنها می شوند. آنها طوری نقشه می کشند که انگار خدایی وجود ندارد! می بایست خدا را در نقشه های خود شریک سازیم تا برکت او را نیز به همراه داشته باشیم.

امثال سلیمان 3: 5-6 می فرماید:” با تمام دل خود بر خداوند توکل کن، و بر عقل خویش تکیه منما؛ در همه راههای خود او را در نظر داشته باش، و او طریقهایت را راست خواهد گردانید.”

در حالی که به آینده زندگی، خانواده و کلیسایتان نگران هستید، کاری فراتر از نقشه کشیدن و برنامه ریزی انجام دهید. یعنی دعا کنید.

اشتباه دوم: اینگونه وانمود می کنیم که کاملاً از آینده باخبریم

یعقوب در آیه 4: 14-15 این گونه می نویسد:” شما حتی نمی دانید فردا چه خواهد شد. زندگی شما چیست؟ همچون بُخاری هستید که کوتاه زمانی ظاهر می شود و بعد ناپدید می گردد. پس باید چنین بگویید: اگر خداوند بخواهد، زنده می مانیم و چنین و چنان می کنیم.”

وی در آیه 16 ادامه می دهد که جسارت به اینکه آینده را می دانیم، نوعی گستاخی است. کتاب مقدس به ما نشان می دهد که غرور نیک و غرور بد وجود دارد. این امری بجاست که از آنچه خدا در زندگی شما می کند، افتخار کنید. اما روشن است که غرور ذکر شده در یعقوب 4: 14-15 امری مشکل ساز است.

اگر سال 2020 توانست یک چیز را به ما بیاموزد، این است که ما نه فقط نمی دانیم خدا در سال آینده چه خواهد کرد بلکه از فردای خود نیز بی خبریم.

خبر خوش این است که بر محبت و نیکویی و وفاداری خدا می توان حساب کرد و هیچ چیز دیگری در زندگی قابل اطمینان نیست.

اشتباه سوم: آنچه صحیح است به فردا موکول می کنیم

عقب انداختن کارها همیشه روشی اشتباه در حل بی ثباتی است. به تعویق انداختن یعنی وقتی کاری که می دانیم خوب است، انجام نمی دهیم. یعقوب این را برای ما روشن می سازد که به تعویق انداختن کار درست، گناه است. وی چنین می گوید:” هر که بداند چه کاری درست است و آن را انجام ندهد، گناه کرده است.” (یقعوب 4: 17)

به تعویق انداختن کار درست، زندگی شما را هدر می دهد و از وقت شما سوء استفاده می کند. اگر تعلل کنید، فرصت های طلایی را که خدا پیش روی شما قرار داده است، از دست خواهید داد.

گناه فقط آنچه انجام می دهید نیست بلکه کارهایی که نمی کنید نیز می باشد. بسیاری از شما سال هاست که در مورد قدمی صحبت می کنید که می دانید باید در سفر روحانی و خدمت خود بردارید.

منتظر چه هستید؟

یوحنا چنین می فرماید: ” از این جا می دانیم او را می شناسیم که از احکامش اطاعت می کنیم. آن که می گوید او را می شناسد، اما از احکامش اطاعت نمی کند، دروغگوست و راستی در او جایی ندارد.” (اول یوحنا 2: 3-4)

بنابراین آنچه را خدا به روشنی در کلامش گفته، انجام دهید و به تعویق نیندازید.

شما هرگز نمی توانید از عدم اطمینان و بی ثباتی در خدمت خود بگریزید. اهمیتی ندارد که در سال 2021 با چه مسائلی روبرو خواهید شد، چون در حال حاضر جواب همه سؤال ها را ندارید. با این حال با شناسایی و اجتناب از این سه اشتباه ذکر شده در بالا عبور کنید تا بتوانید به جای ترس، با دلیری و ایمان، به جنگ ناامنی و سُستی بروید.

نوشته: کشیش ریک وارِن

ترجمه: مهتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO