سؤالات رایج

ستارۀ داود چیست و آیا این نشان، از کتاب مقدس الهام گرفته شده؟

رای بدهید

ستارۀ داود چیست و آیا این نشان، از کتاب مقدس الهام گرفته شده؟

در کتاب مقدس هیچ اشاره‌ای به ستارۀ (سپر) داود نشده است. افسانه‌های خاخامی متعددی مبنی بر منشاء ستارۀ داود وجود دارد. دامنۀ این افسانه از ستاره‌ای به شکل سپر داود پادشاه تا نمادی از انگشتر نقش‌دار سلیمان پادشاه؛ تا ابداع آن توسط بارکوخبا (رهبر شورش یهودیان علیه امپراتوری روم در سال ۱۳۲ میلادی) متغیر است. مکوبالیم‌ها (پیروان کابالا) ادعا می‌کنند که این نشان قدرت جادویی دارد. هیچ‌یک از این ادعاها پشتوانۀ روشن تاریخی یا باستان‌شناسی ندارند.

این ستاره دارای دو مثلثِ در هم تنیده است: یک ستاره به خدا اشاره می‌کند و دیگری به انسان؛ و نماد رابطه بین آن دو است. در کتاب “تفسیر ادغام دو قلمرو” (منبع: فرانتس رزنتسوایگ، ستارۀ رهایی، ۱۹۱۲). بر اساس گفتۀ رزنتسوایگ، شش نقطه، دو مجموعۀ سه‌تایی را ارائه می‌دهند: خلقت، مکاشفه (رونمایی خدا از خودش)، نجات، همراهی با خدا، اسرائیل و غیریهودیان. اِدِر این شش نقطه را به ترتیب، ارائه‌دهندۀ شش روح الهی مطابق با اشعیا ۱۱: ۲ می‌داند (اِدِر، ستارۀ داود، صفحۀ 73). بر اساس مکتب کابالا، شش نقطه نشان‌دهندۀ دامنۀ حاکمیت خدا هستند (شمال، جنوب، شرق، غرب، بالا و پایین). محیط ستاره دوازده خط دارد و احتمالاً به دوازده قبیلۀ اسرائیل اشاره دارد.

قدیمی‌ترین کشفیات باستان‌شناسی این ستاره را روی سنگ قبری متعلق به یک یهودی در شهر تارنتوم ایتالیا مربوط به قرن سوم نشان می‌دهد و همچنین نقش آن بر روی دیوار یک کنیسه یهودی قرن ششم در پادشاهی باستانی اسرائیل نیز دیده می‌شود. از این نشانه تا زمان استفادۀ رسمی یهودیان پراگ از آن در قرن هفدم و بعدها توسط حزب صهیونیست در سال 1897 بسیار به ندرت استفاده شده است. نازی‌ها از این نشان برای مشخص کردن یهودیان در قلمرو خود استفاده می‌کردند. در نهایت پس از بحث‌های فراوان، از این ستاره در پرچم ملی اسرائیلِ متحد در سال 1948 استفاده شد. در نتیجه، امروزه ستارۀ داود در جهان به عنوان نشانه‌ای از یهودیت، اسرائیل و صهیونیسم شناخته می‌شود.

منبع مقاله: https://www.gotquestions.org/star-of-David.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO