کتاب مقدس

روش های مطالعه کتاب مقدس: روش خلاصه کردن یک باب

رای بدهید

تقسیم بندی کتاب مقدس به باب وآیه برای اولین بار در سال 1228 میلادی بوسیله اسقف اعظم لانگتون (Stephen Langton) انجام گرفت. این تقسیم بندی ها، مطالعه کتاب مقدس را برای خوانندگان راحت تر کرد. کتاب مقدس شامل 1189 باب می گردد. بنابراین اگر روزی سه باب مطالعه کنید کل کتاب مقدس را حدوداً در طی یک سال و یک ماه مطالعه خواهید کرد.

تعریف

در مطالعه کتاب مقدس به روش خلاصه کردن یک باب، برای درک مفهوم کلی باب لازم است که ابتدا حداقل پنج بار آن را مطالعه کرده و سپس سوالاتی را درباره محتوای باب طرح کنید. در آخر باید موضوع اصلی باب را بطور خلاصه بیان کنید. (این روش را نباید با روش خلاصه کردن یک کتاب و یا روش تجزیه وتحلیل یک باب اشتباه کرد.)

اهمیت این روش برای مطالعه:

این روش مهم است زیرا به شما کمک می کند موضوع اصلی هر باب را فرا گیرید. این روش به علت اینکه باب ها اغلب کوتاه بوده و برای خلاصه کردن باب احتیاج به مطالعه بسیار عمیقی نیست، برای اشخاصی که تازه مطالعه کتاب مقدس را آغاز کرده اند، مناسب است. به علاوه، این روش را می توان با سرعت به شخص تعلیم داد. به دلایل زیر این روش مطالعه کتاب مقدس مهم است:

  • فراگیری این روش مطالعه آسان است.
  • این روش مطالعه احتیاج به صرف وقت زیادی ندارد.
  • در این روش مطالعه کتاب مقدس شخص به منابع یا کمک خارجی احتیاجی ندارد.
  • این روش برای زمانی که می خواهید در مدت کوتاهی کل کتاب مقدس را مرور کنید، مناسب است.

قدم هایی برای خلاصه کردن یک باب

برای اینکه بتوانید این روش را به خوبی انجام دهید لازم است در ابتدا حداقل پنج بار، باب مورد نظر را مطالعه کنید. بهترین روش برای یادگیری آنچه یک باب می گوید، مطالعه مکرر آن است. به نکات زیر درباره نحوه مطالعه یک باب توجه نمایید:

– بدون یاداشت برداشتن مطالعه کنید. اگر هدفتان یادداشت برداشتن باشد، توجه شما معطوف موضوعات متفاوت می شود. در صورتی که باید اجازه دهید که خدا ذهن شما را باز کند و با شما سخن گوید.

– بدون وقفه یک باب را مطالعه کنید. در دفعات اول همه باب را در یک نشست مطالعه کنید. هدفتان باید این باشد که موضوع اصلی باب را فهمیده و توجه خود را معطوف به جزئیات ننمایید.

– همان یک باب را از ترجمه های مختلف و جدید مطالعه کنید. مطالعه ترجمه های مختلف باعث می گردد درک شما از موضوع بیشتر گردد. تفاوت های قابل توجه را یادداشت کنید.

– با صدای بلند مطالعه کنید. اگر شما در تمرکز فکر خود مشکل دارید، این کار به شما کمک می کند. بنابراین سعی کنید صدایتان آنقدر بلند باشد که خودتان بشنوید.

قدم اول: انتخاب عنوان

عنوانی که برای باب بکار می برید تا حد امکان کوتاه باشد تا به خاطر سپردن و به یاد آوردن آن راحت تر باشد. در واقع اگر این کار را برای تمام باب های یک کتاب انجام دهید، می توانید تمام مطالب کتاب را بوسیله حفظ کردن این عناوین به خاطر بسپارید. برای عنوان در صورت امکان حتی از یک کلمه استفاده کنید (برای مثال عنوان”محبت” برای 1قرنتیان 13) و در نهایت از پنج کلمه، سعی کنید لغات مهم و کلیدی باب را پیدا کنید و آنها را در عنوان خود بکار برید.

قدم دوم: محتوای متن

بطور خلاصه درباره عنوان توضیح دهید و یا فهرستی از موضوعات مهم باب تهیه کنید. بعضی دوست دارند که درباره باب توضیح خلاصه ای بیان کرده و بعضی دیگر ترجیح می دهند که به موضوعات اصلی باب فهرست وار اشاره کنند. هر روشی که احساس می کنید برای شما راحت تر و مناسب تر است انتخاب کنید. سعی نکنید باب را تفسیر کنید، بلکه به طور خلاصه درباره موضوع اصلی آن توضیح دهید.

قدم سوم: شخصیت های اصلی

فهرستی از نام شخصیت های مهمی که در باب ذکر شده است، تهیه کنید. برای این منظور سوالاتی از این قبیل طرح نمایید: شخصیت های اصلی در این باب چه اشخاصی هستند؟ چرا نام آنها ذکر شده؟ چه مطالب در ارتباط با آنها بیان گردیده؟ اگر در باب ضمایر وجود دارد باید به بابهای قبلی رجوع کنید و مرجع ضمیر را بیابید.

قدم چهارم: آیه انتخابی

آیه ای را انتخاب کنید که خلاصه ای از تمام باب باشد و یا خدا از طریق آن با قلب شما سخن گفته باشد. در بعضی از باب ها امکان دارد بتوانید آیه کلیدی را که خلاصه بحث نویسنده است، بیابید و در بعضی دیگر امکان دارد، آیه کلیدی وجود نداشته باشد.

قدم پنجم: واژه های مهم

لغت یا لغات مهم باب را یادداشت کنید. در بسیاری موارد واژه مهم یا کلیدیِ باب لغتی است که بارها در باب بکار رفته است. (برای مثال واژه “محبت” در 1قرنتیان 13 و “ایمان” در عبرانیان 11). گاهی امکان دارد واژه مهم بارها در متن بکار نرفته باشد. برای مثال در رومیان 6 واژه مهم یا کلیدی “انگارید” (انگاشتن) است که فقط یک بار در آیه 11 بکار رفته است. در ضمن یک باب امکان دارد بیش از یک واژه کلیدی داشته باشد.

قدم ششم: قسمت های مشکل

آیات یا قسمت هایی را که فهم کامل آنها برای شما مشکل است، یاداشت کنید. آیا جمله ای وجود داشته که معنی آن را نفهمیده اید؟ آیا موضوعی در متن وجود دارد که شما می خواهید درباره آن مطالب بیشتری بدانید؟ در آن صورت می توانید از روش های دیگرِ مطالعه کتاب مقدس استفاده کنید. برای مثال اگر لغتی توجه شما را جلب کرده است، می توانید بعداً با استفاده از روش “بررسی یک لغت” در مورد آن بیشتر مطالعه کنید. اگر در ارتباط با یک موضوع تعلیمی سوالی دارید می توانید از روش”مقایسه ای” استفاده کنید.

قدم هفتم: آیات مشابه

به آیات دیگری که مطالب ر ابرای شما روشن تر می کنند، رجوع کنید و آنها را یادداشت نمایید. در واقع این سوال را مطرح کنید: چه قسمت های دیگری از کتاب مقدس به درک و فهم بهتر موضوعِ این باب کمک می نمایند؟ استفاده از مراجع بسیار مهم است، چرا که به شما کمک می کند تا بتوانید معنی باب ر ا بهتر درک کرده و آن را تفسیر کنید. به علاوه تعلیم کل کتاب مقدس را در ارتباط با آن موضوع بفهمید. در ضمن می توانید از روش”تجزیه و تحلیل یک باب” نیز استفاده کنید.

قدم هشتم: بازشناسی مسیح در متن

تمام کتاب مقدس مکاشفه ای از شخصیت عیسی مسیح است. در واقع عیسی از عهد عتیق برای تعلیم دادن درباره خودش به شاگردان استفاده کرد. عیسی بعد از قیامش در راه عموآس به دو نفر از شاگردانش تعلیم داد:”پس از موسی و سایر انبیا شروع کرده اخبار خود را در تمام کتب برای ایشان شرح فرمود” (لوقا 24: 27). وقتی متنی را مطالعه می کنید، دقت نمایید که متن فوق چه حقیقتی را در مورد عیسی مسیح، روح القدس و یا خدای پدر بیان می کند. می توانید چنین سوالاتی را مطرح کنید: در این قسمت چه چیزی درباره شخصیت مسیح یاد می گیریم؟ کدام یک از صفات الهی خدا برای مسیح بکار رفته است؟ (برای مثال: محبت، عدالت، رحمت، قدوسیت و قدرت خدا).

قدم نهم: اصول یا تعالیم مهم

اصول مهم و درسهایی را که از مطالعه باب فراگرفته اید، یاداشت کنید. از خود بپرسید: خدا از این باب کتاب مقدس چه چیزی را می خواهد به من تعلیم دهد؟ موضوع اصلی که نویسنده قصد دارد آن را بیان کند، چیست؟

قدم دهم: نتیجه گیری

این قدم، قسمت کاربردی و عملی مطالعه شما است. همانطور که قبلاً گفته شد، برنامه ای برای خود بنویسد تا آنچه را که از مطالعه کلام خدا فراگرفته اید در زندگی خود تحقیق بخشید. برای مفید و موثر گرداندن نتیجه ای که از مطالعه باب می گیرید و دو سوال زیر را مطرح نمائید:

1)چگونه این حقایق به زندگی شخصی من مربوط می گردند؟

2)چه کار مشخصی است که باید در ارتباط با آن انجام دهم؟

منابعی برای مطالعه بیشتر

-The Summarized Bible by Keith L. Brooks(Baker).

نمونه ای از روش خلاصه کردن یک باب:

باب: لوقا 15

تعداد دفعات مطالعه باب: 5

  • عنوان:”گمشده و پیدا شده”
  • محتوا: این باب شامل سه مثل می گردد:

الف) آیات 3 الی 7 گوسفند گمشده.

ب) ایات 8 الی 10 سکه گمشده.

پ) آیات 11الی 32 پسر گمشده.

3) شخصیت مهم:

شبان با گوسفند گمشده اش.

پیرزن با سکه گمشده اش.

پدر با پسر گمشده اش.

4)آیه انتخابی:

“به شما می گویم که بر این منوال خوشی در آسمان رخ می نماید بسبب توبه یک گناهکار بیشتر از برای نود و نه عادل که احتیاج به توبه ندارند” (لوقا 15: 7).

5)لغات مهم:

گمشده (آیات 4، 5، 9، 24، 32)، پیدا شده (5-6، 9، 24، 32)

6)قسمت های مشکل:

معنی این قسمت چیست: “نودونه عادل که احتیاج به توبه ندارند”

7)آیات مشابه: لوقا 15: 4-6

متی 18: 11-14

یوحنا 10: 10-14

1پطرس 2: 25

اشعیا 53: 6

مزمور 119: 176

8)بازشناسی مسیح در متن:

در مثل اول: مسیح آن شبان نیکو است که به دنبال گوسفند گمشده می رود.

در مثل دوم: روح القدس که مالک زندگی ما می باشد، وجود گمشده ما را می یابد و آن را احیا می نماید.

در مثل سوم: خدای پدر منتظر ماست تا به ما خوشامد گوید.

9)اصول یا تعالیم مهم:

پسر کوچکتر وقتی قصد رفتن داشت به پدر خود گفت:”به من بده” (آیه 12). زمانی که دوباره نزد پدر خود برگشت گفت”مرا… بگیر(بپذیر)”(آیه 19).

خدا به فکر گناهکاران است و مشتاقانه منتظر توبه و بازگشت آنها است.

خصوصیات برادر نابالغ: خشم (آیه 28)، رفتار بچه گانه (آیه 28)، حسادت (آیه 29-30)، طرز تفکر غلط (آیه 29-30)، گِلِه و شکایت کردن (آیه 29-30)

10)نتیجه گیری: (کاربرد شخصی)

در هر سه مثل، تلاش واقعی در جهت بازگرداندن آنچه گمشده بود، انجام می گیرد. بسیاری از دوستان ما، بدون مسیح در واقع گمشده هستند. لازم است که پیام خوش انجیل ر ا به آنها برسانم و در این هفته درباره ایمانم با آنها صحبت کنم.

برگرفته از کتاب دائره المعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO