کتاب مقدس

رسالۀ اول پولس رسول به قرنتیان: مطلبی چند در بارۀ موقعیت شهر قرنتس و دلیل نوشتن این رساله

رای بدهید

رسالۀ اول پولس رسول به قرنتیان: مطلبی چند در بارۀ موقعیت شهر قرنتس و دلیل نوشتن رساله

دربارۀ برخی بی نظمی های کلیسایی

پولس در این رساله به مطالب ذیل اشاره می کند:

شفاق، فساد اخلاقی، مرافعات، قربانی گوشت بتها، استعمال نادرست شام خداوند، معلمین دروغین، مشکلات ازدواج، وجود روشهای غلط در جماعت های کلیسایی، نقش زن در کلیسا، تعالیم غلط دربارۀ رستاخیز.

قرنتس

شهر قرنتس، مادر شهرهای تجاری به شمار می رفت. این شهر در 80 کیلومتری غربی آتن واقع شده بود و یکی از بزرگترین، غنی ترین و مهم ترین شهرهای امپراطوری روم محسوب می شد. جمعیت این شهر 000/400 نفر بود و از این نظر از شهرهایی چون روم، اسکندریه و انطاکیه پیشی جسته بود. شهر قرنتس بر مسیر اصلی تجاری امپراطوری روم واقع شده بود و از طریق بندر این شهر، تجارت جهانی انجام پذیر می شد. قرنتس به مرکز شهوت رانی مشهور بود و بدین ترتیب مرکز تجمع فسق و فجور شرق و غرب بود. پولس طی دومین سفر بشارتی خویش، یعنی در سال 52-53 میلادی، حدود سه سال در قرنتس اقامت گزید و یکی از بزرگترین کلیساها را درست در مرکز فلسفۀ یونان، بنیان گزاری نمود.

دلیل نوشتن رساله

حدود سه سال پس از ترک قرنتس، هنگامی که پولس در افسس مشغول انجام عظیم ترین بخش خدمات خود بود، اقدام به نوشتن این رساله نمود. شهر افسس در 300 کیلومتری قرنتس در بین آب های دریای اژه واقع شده بود. هنگامی که پولس در افسس بود، هیئتی از رهبران کلیسای قرنتس به افسس فرستاده شدند تا دربارۀ بی نظمی و مشکلات جدی پیش آمده در کلیسا، با پولس مشورت نمایند. پولس در پاسخ، این رساله را خطاب به کلیسای قرنتس می نویسد. او قبلاً نیز برای آن ها نامه ای نوشته بود که گویا مفقود شده بود (5: 9). احتمالاً نامه های دیگری نیز در راه گم شده بودند چون این دو شهر، بر روی مسیر تجارتی شلوغ و پر رفت و آمدی واقع شده بودند و کشتی های متعددی در این مسیر در حال تردد دائمی بودند.

تاریخ نوشتن این رساله بهار سال 57 میلادی، قبل از پنتیکاست بوده است (16: 8). پولس در نظر داشت که زمستان را در قرنتس بگذارند (16: 5-8) و همچنین هم شد (اعمال 20: 2 و 3).

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO