پیام های کشیش جلیل سپهر

دلم برای هوای وطنم تنگ شده!!!

رای بدهید

دلم برای هوای وطنم تنگ شده!!!

آیا ایماندار به خدا هم می تواند دلش تنگ شود ؟ بله
آیا دلتنگ شدن نشانۀ بی ایمانی و جسمانی بودن نیست ؟ خیر
آیا فقط کسانی که عزیزی از دست داده اند حق دلتنگ شدن دارند؟ خیر
آیا اگر مسیحیان از دلتنگی حرف زدند کفران نعمت و ناشکری نیست؟ خیر

طبق کلام خدا احساس دلتنگی نشانۀ بی ایمانی نیست. بلکه یک احساس سالم است که همۀ انسان ها به طور طبیعی در زندگی بارها برای چیزی دلـشان تنگ می شود.

داود برای دوستش یوناتان دلتنگ شده بود. (دوم سموئیل 1: 26)
قوم در غربت و اسیری دلتنگ وطن شان بودند. (مزمور 137: 1و2)
بنی قورح برای رفتن به حضور خدا دلتنگ شده بود. (مزمور 42: 4)

مشکل اصلی دلتنگی نیست. مشکل اصلی نوع برخورد منفی با دلتنگی ها است . مانند غم و غصه، به الکل و موادمخدر پناه بردن، تنها و منزوی شدن، در خود فرورفتن و یا برعکس خود را گرفتار جماعت ها و روابط غیر اخلاقی کردن.

سه کلید برخورد مثبت با دلتنگی:

کلید اول: صبر و امید
بعضی دلتنگی ها به خاطر دوری از عزیزان یا دوری از وطن، صبر و تحمل می خواهد، تا در زمانی مناسب دلتنگی بر طرف شود. چارۀ دیگری نیست. لطفاً چیزی که فعلاً چاره ندارد را تبدیل به چاله و چاهی عمیق تر نکنید.

کلید دوم: فراموش کردن
بعضی دلتنگی ها را حتماً باید فراموش کرد چون به خاطر خاطرات افرادی است مانند دوست، نامزد، یا همسری که حالا خیانتکار شـده. مثل سگ گله ای که قبلاً هـمدم چوپان بود و حالا به گوسفند دریـدن عادت کرده و مزۀ گوشت گوسفند لای دندانش افتاده. این گونه افراد هرگز لیاقت یادآوری ندارند. از دلتنگ شدن برای این ها مانند نیش عقرب و سم مار دوری کنید و گرنه به بیماری مازوخیسم مزمن (خود آزاری شدید) گرفتار خواهید شد.

کلید سـوم : پذیرفتن
بعضی دلتنگی ها پذیرفتن می خواهد. مانند از دست دادن عزیزی و یا فرصتی و یا هر چیزی که فوت کرده و دیگر هرگز هم بر نخواهد گشت. داود در مرگ فرزندش می گوید: آیا می توانم او را زنده کنم؟ من روزی به نزد او می روم لیکن او هرگز به نزد من برنمی گردد (دوم سموئیل 12: 23).

البته که “صبرکردن، فراموش کردن و پذیرفتن” ساده نیست. حتماً درد و رنج و اشک و ناله دارد ولی غیر ممکن نیست. تحمل بعضی دردها مانند درد زایمان و درد دنده ای که شکسته است و نمی توانند آن را گچ بگیرند اجتناب ناپذیر است. فقط باید آن را پذیرفت.

باید نوع دلتنگی ها و ثمرات نوع برخورد با آن ها را بشناسیم تا بتوانیم تا حد ممکن درست ترین تصمیم بگیریم و مناسب ترین برخورد را داشته باشیم. دوباره می گویم: چیزی که فعلاً چاره ندارد را تبدیل به چاله و چاهی عمیق تر نکنید.

جلیل سپهر
@jalilsepehr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO