پاسخ به اسلام

تشابه مراسم حج و مناسک بوداییان

رای بدهید

تشابه مراسم حج و مناسک بوداییان

حج یکی از پنج رکن اسلامِ سنی و یکی از ده رکن فروع اسلام شیعی است. در دیگر ادیان ابراهیمی چنین آیینی دیده نمی‌شود. این را نیز می‌دانیم که تا پیش از آمدن اسلام، زیارت حج در عربستان رواج داشته است. شاید بتوان این نظر را پذیرفت که محمد برای جلب مخالفین خود، بنیادهای نخستین آیین های رایج آن زمان را حفظ کرده و حج، در طی گذر زمان به شکل امروزین تغییر یافته‌‌ است. این بنیادهای نخستین می‌تواند آیین‌های بودایی را نیز شامل گردد.

در این مقاله سعی داریم به مقایسۀ شباهت های غیرقابل انکار مراسم حج مسلمانان و مناسک عبادی در بودیسم بپردازیم.

لباس احرام؛

به وقت حج، پوشش اجباری زیارت کنندگان در هیچ کشور اسلامی مرسوم و یا مورد پذیرش قرار ندارد.

زنان مسلمانی که حتی صورت خویش را با برقع می‌پوشانند، به وقت حج، مجبورند حجاب از صورت و دست‌های خویش بردارند. چهره نباید هنگام مناسک حج پوشیده باشد.

الله نحوۀ پوششی را برای مسلمین حرام دانسته که در خانۀ خود واجب می دارد!

پوشش موسوم به لباس “احرام”، متشکل از دو تکه پارچۀ سفید است. تکه‌ ای برای پایین ‌تنه و تکه‌ ای حمایل بر شانۀ چپ، به گونه‌ ای که شانۀ راست می باید برهنه باشد.

اگردرشکل لباس احرام دقیق شوید، متوچه شباهت بسیار نحوۀ این پوشش با لباس راهبان بودایی‌ خواهید شد. اگر چه رنگ لباس راهبان بودایی، نارنجی است اما به یاد داشته باشید بوداییان غیرراهب، از رنگ سفید در مناسک خود استفاده می‌کنند.

مناسک حج نه تنها در لباس احرام، بلکه در شکل مکعب مستطیل کعبه، در شیوۀ طواف زیارت‌کنندگان به دور خانۀ کعبه و پیمودن دو فاصلۀ صفا و مروه، برگرفته از مناسک سالانه بوداییان می باشد.

طواف؛
دور زدن‌ بر گرد کعبه در هیچ مسجدی و در هیچ کشور مسلمانان دیده نمی‌شود.

این شیوۀ آیینی در معابد بودایی، بخش مهمی از مناسک آنان می باشد.

طی فاصلۀ صفا و مروه؛

طی فاصله نیز در هیچ یک از مراسم عبادی کشورهای اسلامی دیده نمی شود.

مراسم پیمودن دو فاصله نیز به عنوان نخستین تمرین‌ مراقبه یا “مدیتیشن” در میان بوداییان مرسوم است.

تراشیدن موی سر و بدن؛

حجاج مسلمان به وقت زیارت حج، موهای سر و بدن خود را تراشیده، غسل کرده، آنگاه لباس احرام بر تن می‌کنند.

داوطلبان بودایی قبل از ورود به دورۀ رهُبانیت و پوشیدن لباس راهبان بودایی، پس از تراشیدن موهای سر و بدن، خود را با محلولی از آب و عطر می‌ شویند.

ممنوعیت روابط جنسی و سایر ممنوعیت ها؛
در ایام حج نه تنها آمیزش جنسی ممنوع بوده، بلکه گفتگو در بارۀ آن نیز مجاز نیست. نزاع و جنگ، دروغ گفتن، سوگند یاد کردن، قتل و دزدی، کشتن حیوانات و از بین بردن گیاهان ممنوع است. این ممنوعیت ها برای راهبان بودایی، حکمی دائمی است.

زمان حج؛

مناسک زیارت در اسلام و بودیسم محدود به چند ماه و در ایام باران های موسمی است.

زمان حج مسلمانان در ماه های پایان سال قمری ( شوال، ذی‌القعده و ذی‌الحجه ) است.

مقایسۀ زمان حج و ماه های مناسک بوادییان، یکی دیگر از نکاتی است که به این نظریه قوت می بخشد.

ذکر نام خدا؛

در مراسم حج، زیارت‌ کنندگان بی‌وقفه نام خدا و یا عباراتی را (لبیک لک لبیک) به زبان می آورند. ذکر کلمات خاص (مانترا) به هنگام عبادت در آیین‌های بودایی نیز بخش اصلی انجام این مناسک است.

گذشته از تأثیر بودیسم بر مناسک حج، موارد روشن دیگری نیز از تأثیر بودیسم در مناسک عبادی مسلمانان یافت می شود.

شیوۀ سجده؛

سجده کردن مسلمانان به وقت نماز به همان شکلی است که بودایی‌ها با زانوهایی خم‌ شده، دست و پیشانی بر زمین، به مراقبه می‌پردازند.

ورود بدون کفش؛

مسلمانان زمان ورود به مساجد همچون بوداییان به وقت ورود به معابد و به نشانۀ تقدس آن محل، کفش از پا بیرون می‌آورند.

تسبیح؛

راهبان و زیارت کنندگان معابد بودایی با چرخاندن تسبیح، اوراد و مانتراهایی را برای انجام مراقبه و مدیتیشن تکرار می کنند. مسلمانان نیز با چرخاندن هر دانه تسبیح، ذکر یکی از نام های الله یا عبارتی برای حمد او را به جهت در حضور الله بودن را ذکر می کنند.

نمی توان حضور، نفوذ و تأثیر بودیسم در بخش‌هایی از خاورمیانه که به چندین قرن قبل از پیدایش اسلام  می رسد را نادیده گرفت. مبادلات تجاری هند در شبه جزیرۀ حجاز، تنها یکی ازعوامل نفوذ بودیسم در اسلام است.

نوشتۀ کشیش م. مدبر

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام طبق کتاب مقدس خروج فصل 3خدا به موسی امر می کند که به خاطر تقدس این وادی کفشهایش را بکند آیا خدا از آیین بودا تقلید کرده ویا به خاطر ان بوده که آیین بودا منشا اولیه الهی داشته.راهبه های زن ومرد در مذهب کاتولیک رهبانیت اختیار کرده اند آیا از آیین بودا تقلید کرده اند یا از سنتهای مشترک کهن .خدا در عهد عتیق یهوه بوده وهیچ خبری از خدای پسر والوهیت روح القذس نبوده وبه یکباره در عهد جدید دو شخصیت در قامت خدایی به خدای اصلی اضافه میشود خدای پدر در مسیحیت همان الله اسلام ویهوه یهودیان است که دو شریک به او معرفی وتحمیل شده تحمیلی که در فلسفه بافیهای مذهبی فقط وجود دارد نه در حقیقتی که در نزد خدا محفوظ است

    1. لطفاً توجه داشته باشید که مراسم حج و مناسک بوداییان در چندین مورد شباهت شدید دارند و تنها کفش درآوردن موسی که یک اقدام آن هم ناقص شبیه به بودایی هاست را به عنوان دلیل ذکر نکنید. در بارۀ رهبانیت کاتولیک ها باید گفت که هیچ تأییدیه ای در این مورد در کتاب مقدس وجود ندارد. بحث ما در بارۀ کتاب مقدس هست و کتاب مقدس هرگز رهبانیت را تشویق نکرده. در بارۀ آموزۀ تثلیث در کتاب مقدس نیز شما را تشویق به مطالعۀ مقاله های متعدد این وب سایت می کنیم.

  2. آنگاه‌ ایوب‌ برخاسته‌، جامه‌ خود را درید و سر خود را تراشید و به‌ زمین‌ افتاده‌، سجده‌ كرد
    21 و گفت‌: «برهنه‌ از رحم‌ مادر خود بیرون‌ آمدم‌ و برهنه‌ به‌ آنجا خواهم‌ برگشت‌! خداوند داد و خداوند گرفت‌! و نام‌ خداوند متبارك‌ باد!»
    22 در این‌ همه‌، ایوب‌ گناه‌ نكرد و به‌ خدا جهالت‌ نسبت‌ نداد..این هم از تراشبدن سر توسط ایوب …تراشیدن سر برای فارغ شدن از شانه کردن مو است

    1. تشابه حج و مناسک بوداییان در چندین مورد است و تنها اشاره کردن به یک مورد در عهدعتیق دلیل موجهی برای رد این مقاله نیست.

      1. تشابه مناسک حج و آیینهای بودایی قابل انکار نیست به غیر از قربانی کردن سایر مناسک حج شبیه زیارات بودایی است .البته قبل از اسلام برخی برهنه طواف میگردند وجز صوت وکف زدن شعاری سر نمی دادند مناسک حج توسط محمد ۉ با تایید خدا پی ریزی وتدوین شد .مکه منطقه ای سنگلاخ وغیر قابل کشت وزندگی یکجانشینی مستمر بود.بنای چنین مسجد وعبادتگاهی در موقعیت بد جغرافیایی میتواند نشان دهنده یک تکلیف تاریخی وتلاش برای زنده نگهداشتن رویداد خاص ومهمی که در گذشته اتفاق افتاده آب وهوای مکه نسبت به پترا در اردن بدتر وبه مراتب گرمتر است اگر بنای کعبه یک سنت زمینی بود در جایی بهتری در یثرب طائف تبوک و…ساخته میشد نه در کنار چشمه ای بسیار کم آب وکوههای سنگلاخ بدون علف..تاریخ بوداییت خیلی روشن نیست وبا توجه به نبود مکتوباتی از دوره زندگی بودا نمیتوان بت پرست بودن او را ثابت کرد حتی امکان وجود پیامبر ان در مشرق زمین ممکن است

  3. تشابه مناسک حج و آیینهای بودایی قابل انکار نیست به غیر از قربانی کردن سایر مناسک حج شبیه زیارات بودایی است .البته قبل از اسلام برخی برهنه طواف میگردند وجز صوت وکف زدن شعاری سر نمی دادند مناسک حج توسط محمد ۉ با تایید خدا پی ریزی وتدوین شد .مکه منطقه ای سنگلاخ وغیر قابل کشت وزندگی یکجانشینی مستمر بود.بنای چنین مسجد وعبادتگاهی در موقعیت بد جغرافیایی میتواند نشان دهنده یک تکلیف تاریخی وتلاش برای زنده نگهداشتن رویداد خاص ومهمی که در گذشته اتفاق افتاده آب وهوای مکه نسبت به پترا در اردن بدتر وبه مراتب گرمتر است اگر بنای کعبه یک سنت زمینی بود در جایی بهتری در یثرب طائف تبوک و…ساخته میشد نه در کنار چشمه ای بسیار کم آب وکوههای سنگلاخ بدون علف..تاریخ بوداییت خیلی روشن نیست وبا توجه به نبود مکتوباتی از دوره زندگی بودا نمیتوان بت پرست بودن او را ثابت کرد حتی امکان وجود پیامبر ان در مشرق زمین ممکن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO