پاسخ به اسلام

امام دوازدهم/امام زمان در معادشناسی اسلامی چه کسی است؟

رای بدهید
امام دوازدهم/امام زمان در معادشناسی اسلامی چه کسی است؟

پدیدۀ امام دوازدهم، یک مفهوم در اسلام شیعی است که به عقیدۀ مسلمانان به امور آخر زمان گره خورده است. مذهب شیعه دومین فرقۀ بزرگ اسلام در جهان است؛ و نسبت به اسلام سنی اهمیت بیشتری به لقب امام می دهد. اکثر شیعیان معتقدند که تنها دوازده امام واقعی و راستین وجود دارد و آخرین آن ها از قرن نهم تا به حال در جایی روی زمین پنهان شده است. بر اساس این عقیده، آخرین امام یک روز باز خواهد گشت و همراه با عیسی مسیح، شیطان و شخصی مانند ضد مسیح (دجال، مسیح دروغین) را شکست خواهد داد.

اکثر شیعیان، شیعۀ دوازده امامی (شیعۀ جعفری، امامیه) هستند. این شیعیان معتقدند فقط دوازده فرد وجود دارد که می توانند لقب امام داشته باشند. همۀ این امامان بین قرن های هفتم و نهم به دنیا آمده اند. آخرین آن ها امام دوازدهم است: محمد بن حسن (ابوالقاسم محمد بن حسن عسگری) که بیشتر با نام محمد المهدی یا مهدی شناخته می شود.

لقب مهدی به معنای «هدایت شده» است. پیش بینی شده که او به عنوان یک مسلمان راستین دوباره ظهور خواهد کرد و دنیا را تحت هدایت اسلام متّحد خواهد کرد. بر اساس عقاید شیعیان، محمد بن حسن عسگری در اواخر قرن نهم به دنیا آمد و تا اواسط قرن دهم دیگر دیده نشد. دلیل این ناپدید شدن مرگ او نبود بلکه نوعی غیبت الهی بود.

عقیدۀ غیبت در تضاد با عقیدۀ مسلمانان سنی و گروه کوچکی از شیعیان قرار دارد که باور دارند مهدی هنوز به دنیا نیامده یا حداقل هنوز به شکل علنی در جهان ظهور نکرده است. عقیدۀ شیعه در مورد نقش امام دوازدهم حداقل تا قسمتی بر روی رویکرد ایران در سیاست های جهانی تأثیر گذاشته است. برخی از ناظران رویدادهای جهان، گمان می کنند که احتمالاً ارتباطی بین این شخصیت و ضد مسیح در کتاب مقدس وجود دارد.

امام دوازدهم همچنین نام یک رمان تخیلی از یوئیل روزنبرگ نیز می باشد.

برگرفته از وب سایت: www.gotquestions.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO