کتاب مقدس

بررسی عهدجدید- رساله فیلیپیان PHILIPPIANS

رای بدهید

نویسنده، زمان و مکان نگارش:

کلیسای اولیه در شهادت خود، مبنی بر اینکه رساله به فیلیپیان توسط پولس رسول نوشته شده است، متفق و هم نظر بود (1: 1). رساله آشکار کننده صداقت نویسنده است.

اشارات شخصی فراوان در مورد نویسنده، با آنچه که ما از سایر کتب عهد جدید درباره پولس می دانیم، هماهنگ است. واضح است که پولس رساله را از زندان نوشته است (1: 13-14). بعضی معتقدند که زندانی شدن پولس در افسس بین سال های 53-55 میلادی اتفاق افتاده است و دیگران، قیصریه سال های 57 تا 59 میلادی را پیشنهاد می دهند. بهر حال بهترین شواهد، روم را بعنوان مکان اصلی و زمان را سال 61 میلادی تأیید می کند. این موضوع به خوبی با گزارش بازداشت پولس در خانه ای در روم (اعمال رسولان 28: 14-31) منطبق است. هنگامی که پولس رساله به فیلیپیان را نوشت در سیاه چال مامرتایم (Mamertime) زندانی نبود، اما در هنگام نوشتن رساله دوم تیموتائوس در آنجا زندانی بوده است. پولس در آن زمان در خانه اجاره ای خود برای مدت 2 سال آزاد بود تا انجیل را به تمام اشخاصی که به ملاقات او می آمدند، اعلام کند.

هدف:

اولین هدف پولس از نگارش این رساله تشکر از هدایایی بود که فیلیپیان، پس از اطلاع دستگیری وی در روم، برای او فرستاده بودند (1: 5؛ 4: 10-19). بهر حال، او از این موقعیت جهت به انجام رسانیدن اهداف دیگری نیز استفاده می کند:

1- گزارشی از شرایط خود (1: 12-26؛ 4: 10-19)

2- تشویق فیلیپیان به ایستادگی در مقابل جفاها و شادی کردن بدون توجه به شرایط موجود (1: 27-30؛ 4: 4)

3- نصیحت و تشویق آنها به فروتنی و اتحاد (2: 1-11؛ 4: 2-5)

4- معرفی تیموتائوس و اپفرودیتس به کلیسای فیلیپی (2: 19-30)

5- هشدار به فیلیپیان بر علیه مسیحیان یهودی نژاد (شریعت گرا) و اشخاص بی بندوبار در بین آنها (باب 3).

دریافت کنندگان:

این شهر بعد از فیلیپ دوم، پادشاه مکادونیه و پدر اسکندر کبیر، فیلیپی نامیده شد. این شهر مستعمره مرفه و پر رونق رومیان بود، بدین معنا که شهرومندان فیلیپی، همچنین تابعین شهر روم نیز محسوب می گردیدند و به رومی بودن خود افتخار می کردند (اعمال رسولان 16: 21). آنها شبیه رومیان لباس می پوشیدند و اغلب به زبان لاتین صحبت می کردند. بدون شک این موضوع، زمینه ای برای اشاره پولس به تابیعت ایماندارن در وطن آسمانی بوده است (3: 20-21). بسیاری از ساکنین فیلیپی نظامی های بازنشسته ای بودند که سرزمینهای مجاور را تصرف کرده و به نوبت در شهرهای مرزی خدمت می کردند. احتمالاً این مطلب که فیلیپی مستعمره رومیان بوده است، روشن می سازد که چرا در آنجا تعداد کمی یهودی وجود داشت و در نتیجه اجازه تأسیس کنیسه داده نمی شد و اینکه چرا پولس در این رساله از عهد عتیق نقل قول نکرده است.

ویژگی ها:

1- در رساله به فیلیپیان هیچ نقل قولی از عهد عتیق وجود ندارد.

2- این رساله، نامه تشکر و قدردانی مبشری است که در مورد پیشرفت کار خود گزارش می دهد.

3- رساله مخصوصاً، نمونه ای عالی از زندگی مسیحی را نشان می دهد:

الف) فروتنی (2: 1-4)

ب) دویدن به سوی هدف (3: 13-14)

پ) نگرانی نداشتن ( 4: 6)

ت) توانایی جهت انجام همه کارها (4: 13)

4- برجسته ترین رساله عهد جدید درباره شادمانی است. کلمه “شادی” به صورتهای مختلف شانزده بار استفاده شده است.

5- این رساله شامل یکی از عمیق ترین و اساسی ترین قسمتهای مسیح شناسی در عهد جدید است (2: 11-5) پولس، اساساً برای تصویر کردن مقاصدش، چنین عمق و ژرفایی را در رساله، می گنجاند.

فهرست:

I– سلامها (1: 1-2)

II– شکرگزاری و دعا برای فیلیپیان (1: 3-11)

III– شرایط زندگی شخصی پولی (1: 12-26)

IV– نصیحت و تشویق (1: 27-2: 18)

الف- زندگی کردن به شایستگی انجیل (1: 17-30)

ب- پیروی از طرز خادم گونه مسیح (2: 1-18)

V– همکاران پولس در اعلام انجیل (2: 19-30)

الف- تیموتائوس (2: 19-24)

ب- اپفرودیتس (2: 25-30)

 

VI– هشدار علیه مسیحیان یهودی نژاد و اشخاص بی بندوبار (3: 1-4: 1)

الف- بر علیه مسیحیان یهودی نژاد یا شریعت گرا (3: 1-16)

ب- بر علیه اشخاص بی بندوبار(13: 17-4: 1)

VII– نصایح پایانی، تشکرات و نتیجه گیری (4: 2-23)

الف- نصایح درباره جنبه های مختلف زندگی مسیحی (4: 2-9)

ب- شهادت پایانی و تشکرات مجدد (4: 10-20)

پ- سلامها و دعا (4: 21-23)

شهر فیلیپی در زمان پولس رسول

مستعمره رومی فیلپی (مستعمره اگوستا جولیا فیلیپس) شهری مهم در مکادونیه بود و بر سر بزرگراه اصلی که از استانهای شرقی به روم کشیده می شد، قرار داشت. این راه “ویا اگنتیا” (Via Egnatia) میدان و بازار شهر را به دو قسمت تقسیم می کرد و همین امر، دلیل عمده ثروت و اهمیت سیاسی این شهر بود. در 10 میلی ساحل، شهر نیاپولیس قرار داشت که پولس، پس از عزیمت و کشتیرانی تروآس، در پاسخ به رویایی که در مورد شخص مقدونی دیده بود، به آن مکان رسید. فیلیپی، بعنوان شهری مشهور و منطقه تولید طلا در مکادونیه، تاریخی پر افتخار داشت. اساساً این شهر، بعد از فیلیپ دوم، پدر اسکندر کلبیر نامگذاری شد و بعدها به نامهای جولیوس قیصر و اگستوس مفتخر گردید. بسیاری از ساکنان ایتالیایی، سپاهی و جزو تابعین و شهروندان فیلیپی بودند، بدین ترتیب شهر را قدرتند کرده و به چند زبان صحبت می کردند. این شهر از یک مستعمره کوچک به یک شهر معتبر و با ارزش تبدیل گردید. در میان افتخارات مهم این شهر “Ius Italicum” بود که به وسیله آن قانوناً از مقررات یکسان با شهرهای ایتالیایی بهره مند می گردیدند.

خرابه های تماشاخانه، آگروپولیس، بازار، حمامها و طاق نمای یاد بود که بعنوان دروازه شهر در اعمال 16: 13 به آن اشاره شده است، کشف گردیده اند. کمی آن طرف تر از طاق نما، کنار رودخانه Gangites مکانی است که پولس برای تعدادی از زنان خدا ترس موعظه کرد و لیدیه ایمان آورد.

برگرفته از دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO