دفاعیات ایمانکتاب مقدس

با توجه به اینکه بخش انجیل مرقس 16: 9-20 در تعدادی از نسخه های یافت شده وجود ندارند، آیا می توان این بخش را الهامی دانست؟

4.9/5 - (101 امتیاز)

با توجه به اینکه بخش انجیل مرقس 16: 9-20 در تعدادی از نسخه های یافت شده وجود ندارند، آیا می توان این بخش را الهامی دانست؟

در رابطه با قسمت پایانی انجیل مرقس باید اذعان داشت که تعداد کمی از نسخه های کشف شدۀ باستانی این قسمت را شامل نمی شوند اما با توجه به اینکه این بخش از انجیل مرقس در اکثر نسخه های قدیمی یافت می شود و نیز نقل قولی دقیق از آیرینیوس از این بخش که از پدران کلیسا بوده و بین سال های 150 الی 200 میلادی زندگی می کرد و یکی از نزدیک ترین پدران کلیسا به رسولان و کلیسای اولیه بوده و نقل قول های دیگری که از ژوستین شهید و تاتیان که از قدمای کلیسا بوده اند و در قرن دوم می زیسته اند، یافت شده می توان این نتیجۀ قطعی را گرفت که بخش آخر انجیل مرقس به طور مسلم جزئی اصلی از انجیل مرقس بوده و توسط کلیسای اولیه مورد استفاده قرار می گرفته است و کلیسای اولیه به آن به عنوان مرجعی الهامی می نگریسته. بنابر این می توان نتیجه گرفت که این قسمت، بخشی الهامی از کتاب انجیل مرقس بوده و هست.

این را نیز باید به مطالب فوق افزود که کتاب مقدس ارمنی که یکی از قدیمی ترین نسخه های موجود می باشد و به عنوان ترجمۀ مادر شناخته شده، حاوی این بخش از انجیل مرقس بوده. این ترجمه بین سال های 300 الی 400 میلادی صورت پذیرفته است.

پاسخ از: کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO