کتاب مقدس

انبیاء یا پیامبران کتاب مقدس: مریم خواهر موسی

رای بدهید

لغت فوق به معنای سرکش، متمرد می‌باشد. 

مَرْیم نام خواهر موسی و هارون و پدر و مادر او از لاویان بوده‌اند (خروج ۲: ۴-۱۰؛ اول تواریخ ۶: ۳)، نام او در وقایع تاریخی کتاب خروج آمده است و در خروج ۱۵: ۲۰ از وی به عنوان یک نبیه نام برده شده است. وی از موسی بزرگتر بود و زمانی که دختر فرعون موسی را از رودخانه در میان نیزارها بیرون کشید، مریم نیز حضور داشت و به دختر فرعون پیشنهاد داد که زنی را برای شیر دادن نوزاد بیابد و مریم مادر موسی را به دختر فرعون جهت شیر دادن نوزاد معرفی کرد. موسی و قوم اسرائیل پس از عبور از دریای سرخ برای خداوند سرود خواندند و مریم با زدن دف شروع به پایکوبی کرد و بقیه زنها نیز از وی پیروی کردند. 
مریم و هارون روزی موسی را به خاطر اینکه زنی حبشی گرفته بود، مورد نکوهش قرار دادند و خشم خداوند بر آنان قرار گرفت و مریم به مرض جذام مبتلا و رنگش سفید گردید. موسی از خداوند خواست که او را شفا دهد و خداوند به موسی گفت که مریم باید هفت روز در خارج از اردوگاه باشد و سپس می‌تواند بازگردد و مریم شفا یافت. مریم در محلی به نام قادش واقع در بیابان صین درگذشت و او را در همان جا دفن کردند. (خروج ۱۵: ۲۰-۲۱؛ ۲: ۴-۱۰؛ اعداد ۱۲: ۱؛ ۲۰: ۱)

  منابع کتاب مقدس:     خروج باب ۲، ۱۵ – اعداد باب ۱۲، ۲۰

  خروج باب ۱۵ آیه ۲۰ تا ۲۱ 
۲۰ و مریمِ نبیه، خواهر هارون، دف را به دست خود گرفته، و همة زنان از عقب وی دفها گرفته، رقص كنان بیرون آمدند. ۲۱ پس مریم در جواب ایشان گفت: « خداوند را بسرایید، زیرا كه با جلال مظفر شده است؛ اسب و سوارش را به دریا انداخت.»  

  خروج باب ۲ آیه ۴ تا ۱۰ 
۴ و خواهرش از دور ایستاد تا بداند او را چه می‌شود. ۵ و دختر فرعون برای غسل به نهر فرود آمد. و كنیزانش به كنار نهر می‌گشتند. پس تابوت را در میان نیزار دیده، كنیزك خویش را فرستاد تا آن را بگیرد. ۶ و چون آن را بگشاد، طفل را دید و اینك پسری گریان بود. پس دلش بر وی بسوخت و گفت: «این از اطفال عبرانیان است.» ۷ و خواهر وی به دختر فرعون گفت: «آیا بروم و زنی شیرده را از زنان عبرانیان نزدت بخوانم تا طفل را برایت شیر دهد؟» ۸ دختر فرعون به وی گفت: «برو.» پس آن دختر رفته، مادر طفل را بخواند. ۹ و دختر فرعون گفت: «این طفل را ببَر و او را برای من شیر بده و مزد تو را خواهم داد.» پس آن زن طفل را برداشته، بدو شیر می‌داد. ۱۰ و چون طفل نمو كرد، وی را نزد دختر فرعون برد، و او را پسر شد. و وی را موسی نام نهاد زیرا گفت: «او را از آب كشیدم.»  

  اعداد باب ۱۲ آیه ۱ 
۱ و مریم و هارون دربارة زن حبشی كه موسی گرفته بود، بر او شكایت آوردند، زیرا زن حبشی گرفته بود.  

  اعداد باب ۱۲ آیه ۱۰ تا ۱۵ 
۱۰ و چون ابر از روی خیمه برخاست، اینك مریم مثل برف مبروص بود، و هارون بر مریم نگاه كرد و اینك مبروص بود. ۱۱ و هارون به موسی گفت: « وای ای آقایم، بار این گناه را بر ما مگذار زیرا كه حماقت كرده، گناه ورزیده‌ایم. ۱۲ و او مثل میته‌ای نباشد كه چون از رحم مادرش بیرون آید، نصف بدنش پوسیده باشد.» ۱۳ پس موسی نزد خداوند استغاثه كرده، گفت: « ای خدا او را شفا بده!» ۱۴ خداوند به موسی گفت: « اگر پدرش به روی وی فقط آب دهان می‌انداخت، آیا هفت روز خجل نمی‌شد؟ پس هفت روز بیرون لشكرگاه محبوس بشود، و بعد از آن داخل شود.» ۱۵ پس مریم هفت روز بیرون لشكرگاه محبوس ماند، و تا داخل شدن مریم، قوم كوچ نكردند.  

  اعداد باب ۲۰ آیه ۱ 
۱ و تمامی جماعت بنی اسرائیل در ماه اول به بیابان صین رسیدند، و قوم در قادش اقامت كردند، و مریم در آنجا وفات یافته، دفن شد.

برگرفته از وب سایت: www.razgah.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO