کتاب مقدسکلیسا

مسیر و اتفاقات سفر اول بشارتی پولس رسول چگونه بود؟

5/5 - (1 امتیاز)

مسیر و اتفاقات سفر اول بشارتی پولس رسول چگونه بود؟

(به اعمال رسولان فصل های  13 و 14 مراجعه شود.)

– غلاطیه، حدود 45-48 میلادی

انطاکیه خیلی زود تبدیل به مرکز مسیحیان غیر یهودی شد. یکی از معلمین این کلیسا، برادر ناتنی هیرودیس بود (13: 1)؛ که احتمالاً به همین دلیل کلیسا اعتبار قابل توجهی کسب نمود. این کلیسا، محل فرماندهی و شکل دهی خدمات بشارتی خود را از انطاکیه آغاز نمود و هر بار پس از  مراجعت به کلیسای انطاکیه، گزارش سفرهای خود را تحویل می داد.

اکنون مدت 12 یا 14 سال از مسیحی شدن پولس می گذشت و او از رهبران کلیسای انطاکیه محسوب می شد و زمان آن رسیده بود که نام مسیح را به سرزمین های دور دست تر، بین غیر یهودیان بشارت دهد (22: 21).

منطقۀ غلاطیه در مرکز آسیای صغیر واقع شده که در حدود 500 کیلومتری شمال غربی انطاکیه قرار داشت. در آن زمان مسافرت طولانی بود چرا که اثری از راه آهن، اتومبیل، و هواپیما نبود و مسافرت ها تنها به وسیلۀ اسب و قاطر و شتر و یا پیاده ی یا به وسیلۀ کشتی و قایق میسر بود.

– قبرس

این مسیر اگر همه اش از راه خشکی بود، سر راست تر می بود. آن ها بایستی از طرسوس که دروازۀ جنوب شرقی به سوی آسیای صغیر بود، رد شوند. پولس قبلاً مدت 7 یا 8 سال در طرسوس مانده بود. بنابراین آن ها تصمیم گرفتند که ابتدا به جزیرۀ قبرس بروند و سپس از منتهی علیه غربی قبرس به طرف شمال پیش رفته و به مرکز آسیای صغیر برسند.

در قبرس، فرماندار رومی نیز به مسیح ایمان آورد. این واقعه طی معجزه ای رخ داد (آیه های 11 و 12). کور شدن جادوگر از طرف خدا بود و نه پولس. از آن پس سولس، پولس خوانده شد (آیۀ 9). «پولس» شکل رومی نام سولس است. سولس یا شائول شکل عبری می باشد.

تا حالا همه جا صحبت برنابا و پولس است. اما از این به بعد، این ترتیب به پولس و برنابا تغییر می باید. حالا دیگر پولس مسئولیت رهبری را به عهده دارد.

– انطاکیه، ایقونیه، لستره و دربه

در انطاکیۀ پیسیدیه، پولس بر حسب عادت، کار خود را در کنیسۀ یهودیان آغاز نمود. در آن جا برخی از یهودیان و تعداد زیادی از غیر یهودیان ساکن در آن منطقه، ایمان آرودند (13: 43 و 48 و 49). اما یهودیان که بشارت انجیل را نپذیرفتند، مقدمات جفا و شکنجه را فراهم نمودند و پولس و برنابا را از شهر بیرون انداختند.

در ایقونیه که در 150 کیلومتری شرقی انطاکیۀ پیسیدیه قرار داشت، آن ها مدت مدیدی اقامت گزیدند (14: 3). آن ها در آن جا معجزات و نشانه های زیادی انجام دادند و عدۀ کثیری ایمان آوردند (14: 1). سپس آنانی که ایمان نداشتند، آن ها را از شهر اخراج کردند.

در لستره که در حدود 30 کیلومتری جنوب ایقونیه قرار داشت، پولس شخص فلجی را شفا داد و جمعیت حاضر با دیدن این معجزه، تصور کردند که او یکی از خدایان است. بعدها آن ها او را سنگسار کردند و او را به حال مرگ واگذاشتند. لستره محل زندگی تیموتائوس بود (اعمال رسولان 16: 1). احتمالاً تیموتائوس نیز شاهد این مناظر بوده است (2تیموتائوس 3: 11).

در دربه که در 50 کیلومتری جنوب شرقی لستره قرار داشت، آن ها موفق به امر شاگرد سازی بین افراد زیادی شدند. آن ها سپس به لستره، ایقونیه و انطاکیه بازگشتند.

برگرفته از کتاب راهنمای کتاب مقدس از انتشارات شورای کلیسایی 222

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO