آیا در زمان موسی و هارون، سامری ها وجود داشتند؟
آیا در زمان موسی و هارون، سامری ها وجود داشتند؟
این موضوع را به طور مختصر بررسی کنیم. چگونه یک سامری توانسته اسرائیلی ها را در زمان موسی (حدود 1400 سال قبل از میلاد) گمراه کند؟ در حالی که شهر سامره توسط پادشاه عُمری در سال 870 ق.م. تأسیس شد. سامری ها تا قبل از تبعید و اسارت پادشاهی شمالی اسرائیل و اسکان مجدد آن ها تحت پادشاهی سارگن دوم در سال 722 ق.م. وجود خارجی نداشته اند. آن ها در کنار غیراسرائیلی ها، بین دین یهود و پیشینۀ بت پرستی خود ترکیبی اتخاذ کردند. سامری ها تا 530 سال پس از موسی وجود نداشتند. تنها این اشتباه می تواند قرآن را غیرقابل اعتماد سازد و این ادعا را رد می کند که قرآن، کلام مصون از خطای خداست.
البته در قرآن این واقعه حالت قومی وفرقه ای ندارد بلکه آن را به شخصی بنام سامری نسبت می دهد که از نظر تاریخی موجه نیست. طبق قرآن (سورۀ طه آیۀ 85-87 و 95)، یک سامری گوساله ای را در کوه حوریب گذاشت، اگر چه اصطلاح سامری تا چند صد سال بعد در 722 قبل از میلاد هنوز ابداع نشده بود!!!
طبق کتاب مقدس، گوسالۀ طلایی עֵגֶּּל הַזָהָב (‘ēggel hazāhāv) یک بُت که تصویری فرقه ای بود و توسط بنی اسرائیل هنگام صعود موسی به کوه سینا ساخته شد. در زبان عبری، این حادثه به عنوان (ḥēṭ’ ha’ēggel) חֵטְאהַעֵגֶּל یا گناه گوساله شناخته می شود. این مسئله برای اولین بار در خروج 32: 4 ذکر شده است. پرستش گاو در بسیاری از فرهنگ ها رایج بوده. در مصر، که بر اساس گزارش خروج، عبرانیان اخیراً از آن جا آمده بودند، گاو نرِ آپیس یک عبادت قابل مقایسه بود که برخی معتقدند عبرانیان آن را در بیابان احیا کردند. ازسوی دیگر، برخی بر این باورند که خدای اسرائیل از طریق فرآیند یکسان سازی و تلفیق مذهبی با خدای گوساله/گاو نر مرتبط شده یا به تصویر کشیده شده است. در میان همسایگانِ مصریان و عبرانیان در خاور نزدیک باستان و دریای اژه aurochs، گاو وحشی بسیار مورد احترام بود، که اغلب به عنوان یک گاو قمری از آن یاد می شد.
اطلاعاتی مفید در بارۀ سامره و سامری ها در کتاب مقدس و تاریخ مستند:
سامره (یعنی پناهگاه) 1پادشاهان 16: 24
نام شهری که در سال 880 ق.م. توسط عمری تأسیس شد و تا سال 722 الی 721 ق.م. پایتخت پادشاهی شمالی باقی ماند. بر طبق کلام خدا (اول پادشاهان 16: 24) عمری کوه سامره را از مردی به نام سامر خریداری نمود و بر آن کوه شهری را بنا کرد که به نام مالک آن سامره نامیده شد.
پادشاه ارام بنهدد، سامره را محاصره کرد و قحطی سختی در آنجا به وجود آمد (دوم پادشاهان 6: 24-25). پادشاه آشور نیز به مدت سه سال سامره را محاصره کرد و در سال نهم سلطنت هوشع، پادشاه اسرائیل، سامره توسط آشوریان فتح گردید (دوم پادشاهان 17: 5).
سامره از مراکز بت پرستی بوده است. اخاب مذبحی برای بعل در این شهر ساخت و زنش ایزابل از 450 نبی بعل و 400 نبی اشیر حمایت می کرد. ایلیا و الیشع به بت پرستی و حمایت پادشاه از بت پرستان اعتراض کردند. ویرانی و هلاکت سامره بارها توسط انبیا نبوت شده است (هوشع 8: 5-6؛ عاموس 3: 15؛ 6: 1، 4، 6؛ اسعیا 7: 8-9؛ میکاه 1: 5-7).
سنبلط از مخالفین بازسازی حصار اورشلیم در زمان نحمیا حاکم این منطقه بوده است (نحمیا 4: 1-2).
در فتح کنعان قسمت وسیعی از سامره توسط افرایم و قسمتی از آن توسط قبیلۀ منسی فتح گردید.
سامره مرکز سیاسی-اقتصادی حکومت شمالی بود (هوشع 7: 1؛ 8: 4-6). سقوط سامره و تسخیر آن به دست تغلت فلاسر پادشاه آشور در زمان سلطنت یربعام دوم اتفاق افتاد (دوم پادشاهان 17: 24-26).
بعد از پادشاهی رسیدن یوشیا، او تمامی مکانهای بلند را که پادشاهان اسرائیل در سامره ساخته بودند برداشته (2پادشاهان 23: 19) و کاهنان معابد سامره را قتل عام کرد. عیسی مسیح نیز به سامره رفت (یوحنا 4: 4-43؛ لوقا 17: 11) و از شاگردان نیز خواست که در سامره و سایر نقاط جهان شاهدان او باشند (اعمال 1: 8).
در سامره فیلیپس و سایر مسیحیان به مسیح موعظه کردند و رسولان به دلیل جفای وارده از جانب یهودیان و سولس در این منطقه و یهودیه پراکنده شدند (اعمال 8: 1-13؛ 9: 31؛ 15: 36).
گردآوری از مقاله های مختلف وب سایت پرپاسخ
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |