پاسخ به اسلام

آیا اسلام چنانکه مسلمانان مدعی هستند، دین زلال و بدون خشونت است؟

رای بدهید

آیا اسلام چنانکه مسلمانان مدعی هستند، دین زلال و بدون خشونت است؟

چندی پیش با یکی از دوستان مسلمان عارف به علوم اسلامی، در مورد اسلام صحبت می کردم و این دوست عزیز، به این امر بسیار تأکید داشت که اسلام دین زلال و بدون خشونت است و هر آنچه از اسلام امروزه مشاهده می شود، اسلام واقعی نیست و مشکل از تفسیر و برداشت بعضی از مسلمانان است. این مسئله مرا واداشت تا در این باب، مقاله کوتاهی به رشته تحریر درآورم.

وقتی به بعضی عزیزان مسلمان گفته می شود که اسلام موجب خشونت و بدبختی برای مردم است، در جواب می گویند: خیر. اسلام پاک و زلال است چنانکه باران از آسمان زلال می بارد، اسلام هم چنین است و زلال از آسمان نازل شده تا انسان را سیراب کند. و اگر اشکالی در بین است، از مسلمانی مسلمانان است و نه از ذات و تعالیم رحیم اسلام،  و ما به عنوان یک مسلمان باید از اسلام و قرآن در این راستا دفاع کنیم و نباید به اسلام طالبان، اسلام داعش و اسلام القاعده نگاه کنید، چون دین اسلام دین رحمت، پاک و بدون عیب و نقص است.

آیا واقعاً اسلام چنانکه مسلمانان مدعی هستند، پاک و زلال است ؟ در پاسخ به این عزیزان باید گفت: زمانی که باران از آسمان بر زمین می بارد و زمین را لمس می کند، دیگر آسمانی و زلال محسوب نمی شود، چون به خاک زمین آلوده شده و در واقع زمینی محسوب می شود، چون واقعیت این است. در اطراف ما هر چه هست، واقعی است. مهم نیست که بگوییم اسلام در آسمان پاک بوده و یا نه، و حال مخدوش شده است. چون مهم این است که ببینیم اسلامی که وجود دارد، چگونه دینی است.

درمقطعی از تاریخ مغولها مظهر خشونت بودند و امروزه اسلام جای مغول را گرفته و کسی نمی تواند آن را کتمان نماید. مسلمانان نمی توانند عمل تعدد زوجات، ترور، بمب گذاری، جهاد و شهادت را که امروزه توسط گروه های اسلامی به کرّات به وقوع می پیوندد و از قرآن نشأت می گیرد، کتمان کنند. برهیچ کس پوشیده نیست که تمامی این اتفاقات از تعالیم و اوامر اسلام و قرآن سر چشمه می گیرد.

حقیقت این است که اسلام و قرآن، تنها انگیزه انجام این قبیل اقدامات خشنوت بار در جهان است. تمامی گروه های اسلامی اعلام می نمایند که ما تنها گروه واقعی از اسلام هستیم، وکلیه این گروه ها مستندات خود را از قرآن و آیات این کتاب بیان می نمایند و به جهت توجیه اعمال خود، آیات قرآن را نقل می کنند.

در حقیقت پشت هر عملی، یک تئوری نهفته است. در قرآن آیات فراوانی وجود دارد که “قاتلوا” سر داده یعنی بکُشید؛ به آیه 193 سوره البقره توجه کنید:

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ

با آنان بجنگيد تا ديگر فتنه‏ اى نباشد و دين مخصوص خدا شود پس اگر دست برداشتند، تجاوز جز بر ستمكاران روا نيست.

و آیات بسیار دیگر در قرآن به این امر اشاره کرده اند.

آیا قتل های زنجیره ای از صدر اسلام تا به امروز که به قتل های ناموسی مشهور شده، به همین سادگی اتفاق می افتد که شخصی مجاب می شود، خواهر و یا همسر خود را به راحتی به قتل برساند و بعد با وجدانی راحت سر بر بالین گذارد؟

مسلماً پاسخ این سؤال خیر است، چراکه قرآن به مردان اجازه داده تا بر آنها مسلط و بر ایشان برتری داشته باشند. به این آیه توجه کنید:   (سوره النساء آیه 34)

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا

مردان مسلط بر زنانند به دليل آنكه خدا برخى از ايشان را بر برخى برترى داده و [نيز] به دليل آنكه از اموالشان خرج مى كنند، پس زنان درستكار فرمانبردارند [و] به پاس آنچه خدا [براى آنان] حفظ كرده اسرار [شوهران خود] را حفظ مى كنند و زنانى را كه از نافرمانى آنان بيم داريد [نخست] پندشان دهيد و [بعد] در خوابگاه ‏ها از ايشان دورى كنيد و [اگر تاثير نكرد] آنان را ترك كنيد پس اگر شما را اطاعت كردند [ديگر] بر آنها هيچ راهى [براى سرزنش] مجوييد كه خدا والاى بزرگ است.

البته متذکر می شود مترجمان عبارت ” وَاضْرِبُوهُنَّ ” را برای خوانندگان در این آیه، ترجمه ننموده اند. این عبارت اینطور ترجمه میشود “آنها را بزنید”  چون در اسلام مردان غیور و مؤمن به گفته های قرآن حساس هستند، در این مورد همیشه از خجالت زنان خود در می آیند. وقتی قرآن مجوز تجاوز به زنان شوهرداراسیر را صادر می کند، پس باید انتظار داشت که مردان غیور اسلام امروزه، با تکیه به این آیه قرآن، زنان شوهردار اسیر را در عراق و سوریه و یا فلیپین و دیگر کشورهای درگیر جهاد،  برای خود تصاحب کنند.  به آیه 24 از سوره النساء توجه کنید:

وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا

و زنان شوهردار [نيز بر شما حرام شده است] به استثناء زنانى كه مالك آنان شده‏ ايد [اين] فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده است و غير از اين [زنان نامبرده] براى شما حلال است كه [زنان ديگر را] به وسيله اموال خود طلب كنيد در صورتى كه پاكدامن باشيد و زناكار نباشيد و زنانى را كه متعه كرده‏ ايد مهرشان را به عنوان فريضه‏ اى به آنان بدهيد و بر شما گناهى نيست كه پس از مقرر با يكديگر توافق كنيد مسلماً خداوند داناى حكيم است.

حال به نظر شما این همه آیات قتل و تجاوز و خشونت در همان ابتدا زلال و پاک نازل شدند و بعداً این آیات به اشتباه توسط گروه های اسلامی تفسیر و به اجرا گذاشته شده است؟

نویسنده: کشیش آبیلا یوحنا مارو

یک دیدگاه

  1. با سلام خدمت برادر گرامى
    مطالب و مثالها بسيار مهم و كاربرديست ، و بواقع روشنگر دين اسلام است .
    فيض و بركت خداوند با شما برادر و از اينكه با گذاشتن اين مقالات كمك ميكنيد به شناخت بهتر اسلام ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO