کتاب مقدس

بررسی عهدجدید- رساله به غلاطیان GALATIANS

رای بدهید

نویسنده:

اولین آیه این کتاب، پولس رسول را به عنوان نویسنده رساله به غلاطیان معرفی می کند. به غیر از تعداد کمی از محققین قرن نوزدهم، هیچ کس به طور جدی، نویسندگی پولس را زیر سؤال نبرده است.

زمان و مقصد نگارش:

تاریخ نگارش رساله غلاطیان به مقصد رساله بستگی دارد. دو دیدگاه اصلی وجود دارد:

1- فرضیه غلاطیه شمالی: این دیدگاه عنوان می کند که رساله به کلیساهایی که در شمال- مرکز آسیای صغیر واقع بودند (Pessinus, Ancyra, Tavium)، فرستاده شده است؛ یعنی مکانی که مردم غلاطیه پس از تهاجم و تصرف آن در قرن سوم پیش از میلاد، در آن ساکن گردیدند. این دیدگاه معتقد است که پولس از این منطقه، در دومین سفر بشارتی اش دیدن کرده است، اگر چه کتاب اعمال رسولان هیچ اشاره ای به چنین دیداری نمی کند. بر اساس این نظریه رساله غلاطیان، بین سالهای 53 و 57 میلادی از افسس یا مکادونیه نوشته شده است.

2- فرضیه غلاطیه جنوبی: بر اساس این دیدگاه، رساله غلاطیان به کلیساهایی در مناطق جنوبی استان رومی غلاطیه (انطاکیه، ایقونیه، لستره و دربه) که پولس در اولین سفر بشارتی اش تأسیس کرده بود، نوشته شده است. بعضی اشخاص معتقدند که رساله غلاطیان از انطاکیه سوریه در سال 48-49 میلادی، پس از اولین سفر پولس و قبل از تشکیل شورای اورشلیم (اعمال 15)، نوشته شده است. دیگران می گویند که این رساله در انطاکیه سوریه یا قرنتس بین سالهای 51 و 53 میلادی تحریر گردیده است.

 

علت و هدف:

مسیحیان یهودی نژاد (Judaizers) معتقد بودند که بعضی از مراسم عهد عتیق، هنوز در کلیسای عهد جدید، معتبر و به قوت خود باقی هستند. به دنبال مبارزه موفقیت آمیز پولس در غلاطیه، آنان پافشاری کردند که غیر یهودیانی که به مسیحیت روی آورده اند، بعضی از قوانین عهد عتیق، مخصوصاً ختنه شدن را رعایت کنند. احتمالاً آنان به دلیل اجتناب از آزار و اذیت یهودیان که به معاشرت مسیحیان یهودی نژاد با غیر یهودیان اعتراض می کردند، تهییج و برانگیخته شده بودند (6: 12).

مسیحیان یهودی نژاد معتقد بودند که پولس یک رسول معتبر و اصیل نیست و اینکه تمایل اشتباه خود به منظور مناسب کردن بهتر پیام برای غیر یهودیان، از شرایط و مقتضیات مشروع و حقایق بنیادی دور شده است. پولس آشکارا به وسیله بیان اقتدار رسالتش به آنان پاسخ داد و از این راه، انجیلی را که موعظه می نمود، ثابت کرد. دشمنان پولس از طریق معرفی شرایط اضافه برای عادل شمرده شدن (عمل به شریعت)، فیض انجیل را تحریف کرده، و نه تنها تحریف بلکه آنانی را که تازه به مسیح ایمان آورده بودند، اسیر قوانین شریعت می کردند. اما تنها به وسیله فیض و از طریق ایمان است که انسان عادل شمرده می شود و تنها به وسیله ایمان است که شخص در آزادی روح، زندگی جدید خود را سپری می نماید.

تعلیم الهیاتی:

رساله غلاطیان مانند یک دفاعیه قوی از این حقیقت بنیادی عهد جدید که انسان به وسیله ایمان به عیسی مسیح- نه کمتر و نه بیشتر- عادل شمرده می شود و نه از طریق اعمال شریعت، بلکه به وسیله اطاعت تقدیس می گردد، دفاع می کند. اطاعتی که از ایمان به عمل خداوند برای انسان، در او و برای او، و از طریق فیض و قدرت مسیح و روح القدس، بدست می آید.

این کشفی مجدد از پیام بنیادی رساله غلاطیان بود که باعث اصلاح و تحول در کلیسا گردید. اغلب به رساله غلاطیان، بعنوان کتاب لوتر اشاره می شود. زیرا مارتین لوتر، در نوشته ها و مباحثات خود در برابر فرضیه متداول زمان، به شدت به این رساله متکی بود. آیه کلیدی این رساله 2: 16 است.

فهرست مطالب:

I– مقدمه (1: 1-9)

الف- سلامها (1: 1-5)

ب- انتقاد و تقبیح (1: 6-9)

II– شخصی: اعتبار و اصالت رسول آزادی و ایمان (1: 10-2: 21)

الف- پولس انجیل خود را به وسیله مکاشفه مخصوص خدا بدست آورد (1: 10-12)

ب- پولس انجیل خود را مستقل از رسولان اورشلیم کلیساهای یهودیه بدست آورد (1: 13-2: 21)

1- به وسیله فعالیتهای اولیه به عنوان یک مسیحی تأئید می گردد (1: 13-17).

2- به وسیله اولین ملاقاتش از اورشلیم، پس از ایمان آوردن تأیید می گردد (1: 18-24).

3- به وسیله دومین ملاقاتش از اورشلیم، چهارده سال بعد، پس از ایمان آوردن، تأیید می گردد (2: 10-1).

4- به وسیله توبیخ و سرزنش پطرس در انطاکیه تأیید می گردد (2: 11-21).

III– تعلیمی: عادل شمرده شدن بر مبنای تعلیم آزادی و ایمان (باباهای 3-4)

الف- تجربه غلاطیان از انجیل (3: 1-5)

ب- تجربه ابراهیم (3: 6-9)

پ- لعنت شریعت (3: 10-14)

ت- ضرورت و حق تقدم وعده های خدا (3: 15-18)

ث- هدف شریعت (3: 19-25)

ج- پسران، نه غلامان (3: 26-4: 11)

چ- تقاضا برای زندگی در آزادی از شریعت (4: 12-20)

ح- نمونه هاجر و ساره (4: 21-31)

IV– عملی: زندگی کردن در آزادی از شریعت و بر اساس ایمان (5: 1-6: 10)

الف- تشویق به آزادی (5: 1-12)

ب- زندگی در روح، نه در جسم (5: 13-26)

پ- تقاضا برای کمک دو طرفه (6: 1-10)

V– نتیجه گیری (6: 11-18)

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO