سؤالات رایجکتاب مقدس

باراباس ذکر شده در کتاب مقدس که بود؟

4.8/5 - (259 امتیاز)

باراباس ذکر شده در کتاب مقدس که بود؟

از باراباس در هر چهار انجیل سخن به میان ‏آمده: زندگی او با زندگی مسیح هنگام محاکمۀ ‏عیسی تلاقی می کند.‏

عیسی در مقابل پونتیوس پیلاتوس، فرماندار ‏رومی که قبلاً عیسی را از هر اتهامی که سزاوار ‏مرگ باشد بی گناه اعلام کرده بود، ایستاده بود ‏‏(لوقا 23: 15). پیلاتوس که می‌دانست عیسی را ‏بدون شنیدن هر گونه دفاعیه ای محکوم کرده ‏بودند و «رؤسای کاهنان او را از راه حسد ‏تسلیم کرده بودند»، به دنبال راهی بود که در ‏حالی که صلح را حفظ می کند، عیسی را تبرئه ‏کند. پس پیلاتوس به جماعت حاضر پیشنهاد یک ‏انتخاب را داد: آزادی عیسی یا آزادی ‏باراباس، جنایت کار معروفی که «به سبب شورش و ‏قتلی که در شهر واقع شده بود» در زندان بود ‏‏(لوقا 23: 19).‏

آزادی یک زندانی یهودی قبل از عید فصح در آن ‏زمان مرسوم بود (مرقس 15: 6). فرماندار رومی ‏به عنوان حسن نیّت نسبت به یهودیانی که بر آن ‏ها حکومت می کرد، یک جنایت‎ ‎کار‎ ‎‏ را در آن روز ‏مورد عفو قرار می داد. انتخابی که پیلاتوس در ‏برابر آن ها قرار داد، نمی‌توانست واضح‌تر ‏باشد: یک قاتل حرفه ای و شورش گری سرشناس که ‏بی‌ شک گناهکار بود، یا یک معلم و معجزه‌گر که ‏بی گناهی او کاملاً مشهود بود. جمعیت، باراباس ‏را انتخاب کردند تا به جای عیسی برای آن ها ‏آزاد شود.‏

به نظر می رسد پیلاتوس از اصرار جمعیت مبنی ‏بر آزاد شدن باراباس به جای عیسی، شگفت زده ‏شد. فرماندار چنین اظهار داشت که اتهامات ‏علیه عیسی بی‌اساس هستند (لوقا 23: 14) و سه ‏بار از جمعیت خواست تا در این مورد انتخاب ‏عاقلانه ای بکنند (آیه های 18-22). «اما ‏ایشان با فریادهای بلند اصرار ورزیدند که ‏مصلوب شود و در نهایت فریاد ایشان و رؤسای ‏کاهنان غالب آمد (آیۀ 23). پیلاتوس باراباس ‏را آزاد کرد و عیسی را تسلیم کرد تا تازیانه ‏بزنند و مصلوبش کنند (آیۀ 25).‏

در برخی از نسخه‌های انجیل متی 27: 16-17، از ‏باراباس به عنوان «عیسی باراباس» (به معنای ‏‏«عیسی، پسر ابا [پدر]») یاد شده است. اگر ‏باراباس نیز «عیسی» خطاب می شد، این پیشنهاد ‏پیلاتوس، مسئولیت جمعیت را از نظر روحانی سنگین تر ‏می کرد. انتخاب میان عیسی، پسر پدر یا عیسی، ‏پسر خدا بود. با این حال، از آن جایی که ‏بسیاری از نسخه‌های خطی حاوی نام «عیسی ‏بارباس» نیستند، نمی‌توانیم با اطمینان کامل ‏بگوییم که این نام باراباس بوده است.‏

داستان باراباس و رهایی او از محکومیت، قرینه ‏ای قابل توجه با داستان هر ایمانداری است. ‏ما در برابر خدا مقصر و مستحق مرگ بودیم ‏‏(رومیان 3: 23 و 6: 23الف). اما به علت عدم ‏توانایی ما، عیسی به جای ما انتخاب شد تا ‏بمیرد. او که بی گناه بود، مجازاتی را که ما ‏به حق سزاوار آن بودیم، متحمل شد. ما نیز ‏مانند باراباس این اجازه را یافتیم که بدون ‏هر گونه محکومیتی آزاد شویم (رومیان 8: 1). ‏و عیسی «یک بار جان خود را برای گناه کاران  ‏فدا کرد تا ما را به حضور خدا بیاورد.»(اول ‏پطرس 3: 18)‏

پس از آزادی، چه بر سر باراباس آمد؟ کتاب ‏مقدس در این مورد سکوت می کند و تاریخ سکولار ‏در این مورد کمکی به ما نمی تواند بکند. آیا ‏او به قتل و شورش خود همچنان ادامه داد؟ و ‏یا سرانجام مسیحی شد؟ آیا او اصلاً تحت تأثیر ‏تبادلی که بین او و مسیح صورت گرفت قرار ‏داشت؟ خدا می داند. اما این انتخاب هایی ‏که برای باراباس ذکر شد، در اختیار همۀ ما ‏است. آیا با قدردانی از آن چه مسیح برای ما ‏انجام داد، تسلیم خدا می شویم؟ یا این که از ‏این بخشش رایگان چشم پوشی می کنیم و دور از ‏خدا به زندگی خود ادامه می دهیم؟

برگرفته از وب سایت: www.gotquestions.org

ترجمۀ کشیش ورژ باباخانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO