کتاب مقدس

الهام و اعتبار کتاب مقدس

5/5 - (1 امتیاز)

(تمامی کتب از الهام خداست و به جهت تعلیم و تنبیه و اصلاح در عدالت مفید است تا مرد خدا کامل و به جهت هر عمل نیکو آراسته شود.)

( 2 تیموتائوس 3: 16-17)

واژه (کتب) (Scripture) که در 2 تیموتائوس 3: 16 استفاده شده در وهله نخست به مطالب عهد عتیق اشاره می کند (3: 15) . به هر حال این نشان می دهد که زمان نگارش 2 تیموتائوس توسط پولس ، تعدادی از مطالب عهد جدید به عنوان کلام الهامی و دارای اعتبار پذیرفته شده بودند (1 تیموتائوس 5 : 18 که اقتباسی از لوقا 10 : 7 است ، 2 پطرس 3 : 15-16) . امروزه برای واژه (کتب) هم مربوط به مطالب معتبر عهد عتیق و هم عهد جدید یعنی ( کتاب مقدس ) است . هر دوی آنان پیغام اصلی خدا به انسان بوده و تنها شاهد مصون از خطای کار نجات بخش خدا برای تمام مردم هستند .

  • پولس تائید می کند که تمام کلام (الهام خداست) (یونانی theopneustos از دو کلمه یونانی (theos) به معنی (خدا) و (pneo) به معنی (دمیدن) . کتاب مقدس حیات فراوان و کلام خداست . بر اساس بسیاری از کلمات دست مطالب اصلی ، کتاب مقدس بدون خطا ، حقیقت مطلق ، قابل اعتماد و مصون از اشتباه می باشد . این حقیقت نه فقط در زمانی صادق است که کتاب مقدس از نجات ، ارزشهای اخلاقی و رفتاری سخن می گوید بلکه در تمامی موضوعات آن ، مانند تاریخ جهان هستی (2 پطرس 1 : 20-21، به نگرش سراینده مزامیر نسبت به کلام در مزمور 119 رجوع کنید) .
  • عیسی مسیح تعلیم می دهد که حتی جزئیات کتب، کلام الهامی خداست (متی 5: 18) . او تائید می کند که تمام گفته های او نیز از جانب پدر بوده و حقیقت می باشند (یوحنا 5: 19، 31-30، 7: 16، 8: 26). او ازمکاشفاتی که در آینده روح القدس به شاگردان خواهد داد سخن می گوید ( یعنی حقیقتی که در عهد جدید مکاشفه گردید) (یوحنا 16: 13 ، 14: 16-17، 15: 26-27).
  • انکار الهامی بودن تمامی قسمتهای کتاب مقدس ، اساس شهادت ما به عیسی مسیح (متی 5: 18، 15: 3-6، لوقا 16: 7، 24: 25-27، 44-45، یوحنا10: 35)، روح القدس (یوحنا 15: 26، 16: 13 ،1 قرنتیان 2: 12-13، 1 تیموتائوس 4: 1) و رسولان (2 تیموتائوس 3: 16، 2 پطرس 1: 20-21) را به کنار می گذارد و به علاوه بی خطا بودن آن را محدود یا نادیده گرفته ، اعتبار الهی آن را از بین می برد .
  • در کار الهام به وسیله روح القدس ، خدا بدون نقض کردن یا مختل ساختن شخصیت نویسندگان ، آنان را به نگارشی بدون خطا هدایت می کند (2 تیموتائوس 3 : 16 ، 2 پطرس 1 : 20-21 ، 1 قرنتیان 2 : 12-13).
  • کلام الهامی خدا ، بیان کننده حکمت خدا و صفات اوست و بنابراین قادر به بخشیدن حکمت و زندگی روحانی از طریق ایمان به مسیح است (متی 4: 4، یوحنا 6: 63، 2 تیموتائوس 3: 15، 1 پطرس 2: 2).
  • کتاب مقدس شهادت بدون خطا و حقیقی خدا به عمل نجات انسان به وسیله عیسی مسیح است . به همین دلیل کتاب مقدس غیر قابل مقایسه و دارای اعتبار بی همتا و نگارش آن تا به ابد خاتمه یافته است . هیچ کلام انسانی یا اظهارات ارگانهای مذهبی اعتباری در سطح کلام خدا ندارند.
  • تمام آموزه ها ، تعابیر ، تفاسیر ، توضیحات و سنتها بایستی به وسیله کلمات و پیغام موجود در کتاب مقدس ارزیابی و مطابقت داده شوند .
  • کلام خدا بایستی به عنوان اقتدار نهایی در تمامی چیزهایی که متعلق به زندگی و دینداری است ، پذیرفته ، اطاعت گردیده و به آن ایمان آورده شود (متی 5: 17-18، یوحنا 14: 21، 15: 10، 2 تیموتائوس 3: 15-16). کتاب مقدس در کلیسا بایستی به عنوان اقتدار نهایی در تمام موضوعاتی همچون تعلیم ، توبیخ ، تصحیح و آموزش زندگی عادلانه (2 تیموتائوس 3: 16- 17) استفاده گردد . هیچکس نمی تواند بدون تسلیم شدن به خدا و کلام او به عنوان معیار نهایی ، تسلیم خداوندی مسیح گردد (یوحنا 8: 31-32، 37) .
  • کتاب مقدس فقط هنگامی که ما را در ارتباط صحیحی با روح القدس هستیم ، قابل درک است . روح القدس است که فکرهای ما را باز می کند تا معنی آن را درک کرده و در درون ما به اقتدار و اعتبار آن شهادت می دهد (1 قرنتیان 2: 12 به موضوع سه نوع انسان، رجوع کنید).
  • بایستی در زندگی خود از کلام الهامی خدا برای غلبه بر قدرت گناه ، شیطان و دنیای موجود استفاده کنیم (متی 4: 4، افسسیان 6: 12، 17، یعقوب 1: 21).
  • تمام اعضای کلیسا که کتاب مقدس را تنها حقیقت خدا برای گمشدگان و دنیای گنهکار می دانند ، بایستی آن را دوست داشته ، حفظ کرده و گرامی دارند بایستی آموزه های آن را از طریق وفاداری نسبت به تعالیم آن ، اعلام پیغام نجات بخش ، منتقل ساختن آن به اشخاصی که قابل اعتماد هستند و دفاع از آن در مقابل هر چیزی که باعث اغتشاش و تحریف حقایق ابدی آن می گردد ، حفظ کنیم (فیلیپیان 1: 16 ، 2 تیموتائوس 1: 13-14، 2: 2، یهودا 3).

بالاخره بایستی این را به خاطر داشت که الهام مصون از خطای آن ، فقط مربوط به دست مطالب اولیه کتاب مقدس می باشد . بنابراین هر آنچه که در کتاب مقدس ظاهراً به صورت خطایی در آن می بینیم بهتر است اشتباهی ازجانب نویسنده فرضی گردد و بایستی به یاد داشته باشیم که برای هر شکل واضحی سه احتمال وجود دارد : الف) نسخه های موجود از دست مطالب اصلی ممکن است کاملاً بدون خطا نباشد . ب) ترجمه های جدید عبری یا یونانی متون کتاب مقدسی ممکن است دارای اشتباه باشند . پ) درک یا تفسیر یک شخص از کتاب مقدس ممکن است ناکافی و غلط باشد .

 

برگرفته از دائره المعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO