کتاب مقدس

فهرست و معانی اسامی کتاب مقدس: ایلیاء نبی

3.7/5 - (4 امتیاز)

ایلیا (خداوند خدای من است)                   1پادشاهان 17: 1                  Elijah

1) از اهالی تشبی در جلعاد که نبی عهد عتیق بوده است. برای شرح زندگی او بایستی وضعیت زمان نبوت وی را تشریح کرد. اخاب همسری از کنعانیان به نام ایزابل برای خود انتخاب کرده بود. او به ایزابل این اجازه را داد تا پرستش بعل را در اسرائیل رواج دهد. ایزابل اخاب را تحریک کرد که تمام انبیا یهوه را قتل عام کند (1پادشاهان 18: 4، 13، 22؛ 19: 10، 14؛ 2پادشاهان 9: 7). هنگامی که ایزابل انبیای یهوه را هلاک می ساخت، عوبدیا صد نفر از آنان را پنهان کرد. ایلیا به نام یهوه سه سال خشکسالی را نبوت نمود و به فرمان خداوند در کریت که احتمالاً کریت در وادی کلت (Kelt) قرار داشت، پنهان شد(875 ق.م.). کلام خدا در آنجا بر وی نازل شده و وی به صیدون رفته و در آنجا نزد بیوه زنی ساکن گردید. این کار بیوه زن به وسیلۀ برکت یافتن تاپوی آرد و کوزۀ روغن پاداش یافت (1پادشاهان 17).

به مدت سه سال و شش ماه هیچ بارانی از آسمان نبارید (یعقوب 5: 17) و مزارع نیز محصول نداد. ایلیا به اسرائیل بازگشت کرد؛ اخاب هنوز زنده بود و ایزابل به بت پرستی خود ادامه می داد. ایلیا ابتدا خود را به عبودیا خادم اخاب ظاهر ساخت. عبودیا مرد خدا ترسی بود و ایلیا وی را مطمئن ساخت که خود را به اخاب ظاهر خواهد کرد. وی انبیا بعل را به کوه کرمل دعوت نمود. اخاب نیز انبیا بعل را در آنجا جمع کرد. ایلیا پس از اینکه انبیا بعل از آوردن آتش بر مذبح ناموفق بودند، مذبح خدا را تعمیر کرد و آتش آسمانی، قربانیهای وی را بلعید. وی بعد از آن تمامی انبیا بعل را کشت.

پایداری که وی در دعا برای باریدن باران از خود نشان داد بسیار قابل تحسین است (18: 43).

بعد از فرار از دست ایزابل (1پادشاهان 19: 1-4) زیر درخت اردجی مضطرب و خسته، فرشتۀ خداوند وی را لمس کرد. بعد از ظهور عظیم سه گانۀ خداوند آوازی ملایم و آهسته از وی پرسید او در آنجا چه کار می کند؟ خداوند در جواب وی مأموریت مسح حزائیل و ییهو و الیشع را به وی سپرد. تا زمان آشکار شدن داوری خدا بر اخاب و ایزابل  به سزای کاری که با تابوت انجام دادند، شش سال سکوت وجود دارد (1پادشاهان 21: 19-25) (869 ق.م.).

اخزیا که به علت سقوط از پنجرۀ بالاخانۀ خود بیمار بود به جای مشورت با یهوه، قاصدانی برای مشورت با بعلزبول می فرستد و به این علت مورد توبیخ ایلیا قرار می گیرد. ایلیا نیز به ترتیب بر لشکریان پنجا نفره ای که او برای دستگیری ایلیا می فرستاد آتش از آسمان بارانید. فرشتۀ خدا از وی خواست که همراه با لشکر سوم فرود آمده و به نزد پادشاه برود. اخزیا طبق نبوت ایلیا در گذشت (2پادشاهان 1: 2-18) (852 ق.م.). ایلیا با فرستادن نامه ای به یهورام اشتباهات و کارهای شریرانۀ وی را به او گوشزد نموده و مرگ وی را نبوت کرد (2تواریخ 21: 12-15) این تنها ارتباط وی با پادشاهان جنوب بوده است.

ایمان ایلیا بدون سؤال و بدون محدودیت است. او برای یهوه بسیار غیرتمند بود. هیچ خطر و هیچ چیز نمی توانست ایمان وی را تکان دهد. هیچ کاری و خدمتی برای وی سخت و مشکل به نظر نمی رسید. او مثل یک طفل از خدا اطاعت می کرد . با بیوه زن و پسرش همدردی نمود.

2) نام کاهنی از نسل حاریم که همسر غیر یهودی خود را طلاق داد (عزرا 10: 21).

برگرفته از کتاب دائرةالمعارف کتاب مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO