پاسخ به اسلام

علوی ها چه کسانی هستند، و اعتقادات آن ها چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

علوی ها چه کسانی هستند، و اعتقادات آن ها چیست؟

علوی ها یک فرقۀ اسلامی هستند که توسط ابن نصیردر قرن 9 میلادی بنیان گذاری شد. به آن ها گاهاً علویان خطاب می شود، و اشتباهاً به آن ها انصاریان نیز خطاب می شود، و پیشتر به آن ها نصریان نیز اتلاق می شده است، که اکنون اختصاصاً به عنوان یک لکّۀ ننگ برای آن ها محسوب می شود. علوی ها بیشتر دوران موجودیت خود را در شمال سوریه و با حضوری کمتر در ترکیه، لبنان، و اسرائیل نیز روزگار می گذراندند. هرچند، برآورد تعداد آن ها در حال حاضر و با وجود پناهنده های سوری بسیار مشکل است.

الاهیات علوی برای مدت زیادی و از حیث ظاهری و به واسطۀ آزار سایر فرقه های مسلمان، یک راز نگه داری می شد، گرچه علویت ریشه در اسلام شیعۀ دوازده امامی دارد. معروف است که علویان معتقدند به خدای واحد همراه تثلیث و سه گانگی در تجلی ترکیبی از سه نقش که توسط افراد مختلف در تاریخ بازی شده است. تثلیث کنونی ترکیبی از علی درنقش معنا، محمد در نقش حجاب و سلمان فارسی در نقش دروازه است. علویانی که به تجدید تجسم نیز معتقد هستند، گه گاه مکان های ملاقات منظم داشته اند، و در طول تاریخ اعمال استاندارد و اصلی مسلمانی مانند روزه داری و نماز خواندن را به جا می آورده اند. علویان از وقتی قدرت نظامی و سیاسی را در سوریه در 1970 به دست گرفتند، از منظر خداشناسی به اسلام شیعۀ دوازده امامی نزدیک تر شدند، و تعداد کمی از شیعیان علویت را بخشی از اسلام نیز معرفی کرده اند. گرچه، بسیاری از مسلمین انکار می کنند که الاهیات علوی به قدر کافی به اسلام شبیه نیست که ادعای عنوان “مسلمان” را داشته باشند.

علویان اغلب تحت تأثیر جنگهای صلیبی نبو ده اند و طرفین در جنگهای صلیبی معتقد بوده اند که علویان مسلمان نیستند. چنین برداشت می شود که علویت بخش جدا شده ای از سایر فرقه های مسلمانی بوده که به توسعۀ برخی فعالیت های التقاطی کمک کرده. علویان کریسمس، اپیفانی، پنتیکاست، را جشن می گیرند و روزهایی را برای جان کریسوستوم و مریم مجدلیه به پایکوبی می پردازند. آن ها همچنین شکلی از تجمع را شامل وقف شراب دارند، اما جزئیات این گردهمایی مخفی می باشد. بسیاری از علویان اسامی مسیحی دارند.

بسیاری از مسلمین معتفدند علویان بسیار بی اعتقادتر از آن هستند که مسلمان باشند، و جنبه های مسیحیت دیده شده در الاهیات علوی نیز بسیار کمتر از آن است که پیرو کتاب مقدس در نظر گرفته شوند. هرچند جزئیات جماعت آن ها که جشن می گیرند ناشناخته است، پاسداشت و جشن گرفتن شام آخر بدون اعتقاد به ارزش قربانی شدن مسیح برای ما معنا ندارد. تصویرعلویت از خدا در قالب تثلیت با خداشناسی تثلیث مسیحیت همخوان نیست، که بیان می دارد که خدا یک وحدت است که سه جنبۀ متمایز را در بر می گیرد، که همه یکی هستند، بلکه صرفاً معتقد به تقسیم در سه نقش یا جنبه می باشد.

منبع: www.gotquestions.org

ترجمه: علیرضا مربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO