خانوادۀ مسیحیزندگی روزمره مسیحیکشیشان، شبانان و خادمینکلیسا

چگونه می توان نزاع هایی که در کلیسا و خانواده مان وجود دارند کاهش دهیم؟

رای بدهید

چگونه می توان نزاع هایی که در کلیسا و خانواده مان وجود دارند کاهش دهیم؟

بسیاری از رهبران کلیساها شاهد مشاجره هایی در داخل کلیسایشان هستند. در واقع، این مسئله به حدی در کار شبانی عادی شده که مردم هر از گاهی در باره فراگیر بودن آن با یکدیگر با طنز صحبت می کنند. خبر خوش این است که نیازی نیست، این مشاجره ها بر زندگی شما تأثیر بگذارد.
جای بسی امید هست!
خدا در مورد نزاع در کلیسا و خانواده های ما سخنان زیادی برای ما دارد. در کلام او شش اصل وجود دارد که هنگامی که تنش یا مشاجره ای بین ما رخ می دهد یاری می رسانند:

۱- توجه داشته باش که مشاجره ها نابود کننده هستند
« شخص نادانی که باعث ناراحتی خانواده اش می شود سرانجام هستی خود را از دست خواهد داد و برده دانایان خواهد شد. » (امثال سلیمان ۱۱: ۲۹)
برای هر کشمکشی بهایی باید پرداخت شود. از پیدایش تا مکاشفه، در کتاب مقدس در مورد این موضوع بیش از ۷۵ بار سخن به میان آمده است. حداقل شش بار، خدا می فرماید مشاجره نکنید. او کاملاً واقف است که اگر از این کار دست برنداریم چیزهایی که برای ما عزیز هستند از بین خواهند رفت و آنها را از دست می دهیم.
وقتی پولس به تیموتاؤس هنگام انتقال مسئولیت کلیسا نصیحت می کرد،نباید غافلگیر شویم وقتی به او گفت: « این حقایق را به اعضای کلیسای خود یادآوری نما، به نام خداوند به ایشان حکم کن که بر سر موضوعات جزئی بحث و مجادله نکنند، چون این گونه بحثها بی ثمر و حتی مضرند.» (۲ تیموتائوس ۲: ۱۴) کتاب مقدس به صراحت می فرماید که در کاهش مجادله ها باید نقش فعالی داشته باشیم.

۲- از خدا طلب بخشش کن
« به خدا نزدیک شوید، تا او نیز به شما نزدیک شود. ای گناهکاران، دستهای گناه آلود خود را بشویید و دل خود را فقط با عشق الهی لبریز بسازید تا پاک گردد و نسبت به خدا وفادار بمانید. برای اعمال اشتباه خود، اشک بریزید و ماتم کنید و به جای شادی، سوگواری نمایید.» (رساله یعقوب ۴: ۸-۹).
شما نمی توانید به تنهایی تنش هایی را که در کلیسا و خانواده شما رخ می دهند به حداقل برسانید. رساله یعقوب اشاره می کند که باید نقش خود را در این مشاجره ها تشخیص دهید. دست از بهانه جویی بردارید و از خدا بطلبید تا به شما قدرت کافی برای تغییر به شما عطا کند.

۳- از دیگران توقع نداشته باش که نیازهای تو را بر طرف سازند چون فقط خدا می تواند آنها را برآورده سازد
«در حسرت چیزی به سر می برید که ندارید؛ پس دستتان را به خون آلوده می کنید تا آن را به چنگ آورید. در آرزوهای چیزهایی هستید که متعلق به دیگران است و شما نمی توانید داشته باشید؛ پس به جنگ و دعوا می پردازید تا از چنگالشان بیرون بکشید. علت اینکه می خواهید و ندارید، این است که آن را از خدا درخواست نمی کنید.» (رساله یعقوب ۴: ۲).
درخواست کردن از دیگران برای انجام کاری که فقط خدا می تواند انجام دهد، شما و طرف مقابل را به یأس و ناامیدی سوق می دهد. و این در واقع دلیل اصلی برای جنگ و جدال های شما به ویژه در روابط زناشویی تان می باشد. هیچ کس نمی تواند (و نباید) تمام نیازهای شما را برآورده سازد.
به جای آن، یعقوب به ما نصیحت می کند که برای تأمین مهم ترین نیازهای زندگی خود، به خدا متوسل شویم. نداشتن دعا در زندگی، منجر به درگیری می شود.

۴- به جای خشم، فروتنی را انتخاب نما
« اما نباید فراموش کرد که خدا قدرت لازم برای ایستادگی در مقابل این خواسته های گناه آلود را به ما عطا می فرماید. از این رو، کتاب مقدس می فرماید: خدا به شخص فروتن قوت می بخشد، اما با شخص متکبر و مغرور مخالفت می کند. بنابراین خود را با فروتنی به خدا بسپارید، و در برابر شیطان ایستادگی کنید تا از شما دور شود.» (رساله یعقوب ۴: ۶-۷).
خدا با تکبر، خود خواهی و خودمحوری اعلام جنگ کرده است. هر گاه غرور در زندگی ما وارد می شود، مطمئن باشیم که با خدا دشمنی می کنیم.
اگر می خواهید خدا به یاری تان بشتابد تا تنش های زندگی کاهش یابد، با فروتنی شروع کنید. وقتی فروتن هستید، با همکاران، جماعت و خانواده خود بهتر کنار می آیید.

۵- از جنگ روحانی نادیدنی که پشت پرده آست هشبار باش
«بنابراین، خود را با فروتنی به خدا بسپارید، و در برابر شیطان ایستادگی کنید تا از شما دور شود.» (رساله یعقوب ۴: ۷).
شیطان می خواهد به همه روابط شما آسیب برساند. او آمادگی کامل دارد که هنگام درگیری با یکدیگر به شما کلمات آرار دهنده ارائه دهد تا باعث شعله ور شدن بیشتر جنگ و جدال شود. به همین دلیل اگر می خواهید در زندگی مشاجره ای نداشته باشید، بایستی در برابر شیطان مقاومت کنید.
با حذر باشید چون شیطان قصد دارد وقتی خیلی ضعیف هستید، حمله ور شود و شما را به جای عملی منطقی به یک اقدام احساسی سوق دهد.
« هر نوع تلخی، خشم، غضب، درشت خویی، ناسزاگویی و نفرت را از خود دور کنید، و در عوض نسبت به هم مهربان و دلسوز باشید و یکدیگر را ببخشید، همانطور که خدا نیز شما را به خاطر مسیح بخشیده است.» (افسسیان ۴: ۳۱-۳۲)
این آیه ها را روی آینه یا یخچال خود بیاویزید و حدالامکان آنها را به خاطر بسپارید. هر وقت احساسات شما برانگیخته می شوند و وارد مشاجره ای می شوید، کلمات خردمندانه این آیه را به یاد آورید.

۶- در حین مشاجره سکوت را اختیار کن و با خدا صحبت کن
« به خدا نزدیک شوید، تا او نیز به شما نزدیک شود.» (رساله یعقوب ۴: ۸)
وقتی حس می کنید به بحث و جدلی کشانده می شوید، در سکوت با خدا در مورد آن صحبت کنید. یعقوب به ما این نوید را می دهد که اگر به خدا نزدیک شویم، او نیز به ما نزدیک می شود. به این وعده خدا در چنین موقعیتی تکیه کنید. هر گاه احساس می کنید احتمال وارد شدن به مجادله ای وجود دارد، مکثی بکنید و از خدا طلب یاری نمایید.
اگر هم اکنون در بحبوحه یک تنش در کلیسا یا خانواده خود هستید، مأیوس نشوید! خدا آماده است و می تواند به کمک شما بشتابد.

نوشتۀ: کشیش ریک وارن
ترجمۀ: مهتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
x  Powerful Protection for WordPress, from Shield Security
This Site Is Protected By
ShieldPRO